Til Stortinget
Mange steder i landet er muligheten til å kjøre
bil svært viktig for å kunne utføre dagligdagse ærend
og for å kunne delta i det sosiale livet. Det betyr mye
for livskvaliteten. Eldre bilførere som blir fratatt sertifikatet
på grunn av at sansene begynner å bli svekka, kan
brått få redusert sin frihet og bli tvunget til
et mer isolert liv.
Selv om mange eldre ikke lenger mestrer å kjøre på motorveg
i høy hastighet, eller i komplisert og ukjent bytrafikk,
kan mange av disse bilførerne fortsatt ha gode nok kjøreferdigheter
til å dra til butikken og ellers omkring i sitt kjente
lokalmiljø. Økt bruk av førerkort med
begrensning vil derfor bidra til at eldre kan få beholde
mobiliteten lengst mulig.
Førerkortforskriften § 32 åpner
allerede for førerkort med begrensning av ulike slag:
"§ 32 Førerkort med begrensning.
Førerkort kan, hvor særlige helsemessige eller
andre forhold hos søkeren gjør det nødvendig,
begrenses til å gjelde:
a) for kjøring med motorvogn
av bestemt gruppe eller type, eller med nærmere angitt
utstyr, eller
b) for kortere tidsrom enn bestemt i disse forskrifter § 30,
eller
c) på andre bestemte vilkår
Begrensning av førerkort til kjøring på bestemte geografiske
områder, avgjøres av Vegdirektoratet etter tilråding
fra vegkontoret.
Førerkortet gis påtegning om begrensning, men eventuell
sykdomsart anføres ikke."
For at flere eldre bilister skal kunne dra nytte av førerkort
med begrensning, er det nødvendig å endre praksis
for å øke bruken av denne paragrafen.
Leif N. Olsen, tidligere sjef for Utrykningspolitiet, nå administrerende
direktør i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund, gav
i en kronikk i Nationen 20. august 2002 støtte til dette
synspunktet. Olsen skriver:
"I enkelte tilfeller vil begrenset førerkort kunne være
et alternativ til å måtte innlevere førerkortet.
Totalt sett vil en ordning med stedsbegrenset førerkort
kunne føre til en bedring av trafikksikkerheten ved at
legen har et alternativ som er langt lettere å ty til enn
"å miste førerkortet", og vedkommende ville kunne
få et tilbud han vil kunne leve med."
Spørsmålet om å ha sertifikat er ikke
et enten-eller. Det må finnes mellomløsninger
for dem som står i fare for å miste ordinært
sertifikat, men som fortsatt mestrer det lokale trafikkbildet på en
tilfredsstillende måte.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen endre praksis når det gjelder
førerkort med begrensning (førerkortforskriften § 32),
slik at flere kan dra nytte av denne ordningen.
25. mars 2003