Forslag fra stortingsrepresentantene Inger S. Enger og Jorunn Ringstad om å endre praksis når det gjelder bruk av førerkort med begrensning (førerkortforskriften § 32)

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

Mange steder i landet er muligheten til å kjøre bil svært viktig for å kunne utføre dagligdagse ærend og for å kunne delta i det sosiale livet. Det betyr mye for livskvaliteten. Eldre bilførere som blir fratatt sertifikatet på grunn av at sansene begynner å bli svekka, kan brått få redusert sin frihet og bli tvunget til et mer isolert liv.

Selv om mange eldre ikke lenger mestrer å kjøre på motorveg i høy hastighet, eller i komplisert og ukjent bytrafikk, kan mange av disse bilførerne fortsatt ha gode nok kjøreferdigheter til å dra til butikken og ellers omkring i sitt kjente lokalmiljø. Økt bruk av førerkort med begrensning vil derfor bidra til at eldre kan få beholde mobiliteten lengst mulig.

Førerkortforskriften § 32 åpner allerede for førerkort med begrensning av ulike slag:

"§ 32 Førerkort med begrensning.

Førerkort kan, hvor særlige helsemessige eller andre forhold hos søkeren gjør det nødvendig, begrenses til å gjelde:

  • a) for kjøring med motorvogn av bestemt gruppe eller type, eller med nærmere angitt utstyr, eller

  • b) for kortere tidsrom enn bestemt i disse forskrifter § 30, eller

  • c) på andre bestemte vilkår

Begrensning av førerkort til kjøring på bestemte geografiske områder, avgjøres av Vegdirektoratet etter tilråding fra vegkontoret.

Førerkortet gis påtegning om begrensning, men eventuell sykdomsart anføres ikke."

For at flere eldre bilister skal kunne dra nytte av førerkort med begrensning, er det nødvendig å endre praksis for å øke bruken av denne paragrafen.

Leif N. Olsen, tidligere sjef for Utrykningspolitiet, nå administrerende direktør i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund, gav i en kronikk i Nationen 20. august 2002 støtte til dette synspunktet. Olsen skriver:

"I enkelte tilfeller vil begrenset førerkort kunne være et alternativ til å måtte innlevere førerkortet.

Totalt sett vil en ordning med stedsbegrenset førerkort kunne føre til en bedring av trafikksikkerheten ved at legen har et alternativ som er langt lettere å ty til enn "å miste førerkortet", og vedkommende ville kunne få et tilbud han vil kunne leve med."

Spørsmålet om å ha sertifikat er ikke et enten-eller. Det må finnes mellomløsninger for dem som står i fare for å miste ordinært sertifikat, men som fortsatt mestrer det lokale trafikkbildet på en tilfredsstillende måte.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Stortinget ber Regjeringen endre praksis når det gjelder førerkort med begrensning (førerkortforskriften § 32), slik at flere kan dra nytte av denne ordningen.

25. mars 2003