Til Stortinget
Ifølge EU-direktiv skal autodiesel og bensin med maksimalt
svovelinnhold på 10 ppm (parts per million) være
tilgjengelig på markedet fra 2005.
Det er investert over 1 mrd. kroner ved Mongstadraffineriet for å kunne
tilby slik "svovelfri" miljøbensin for det norske markedet.
Denne bensinen, som er klar for produksjon i løpet av april
2003, vil imidlertid koste ca. 12 øre mer å produsere
enn tilsvarende svovelholdig bensin. Siden man ikke kan forvente
at den enkelte bensinkunde er villig til å betale denne
merprisen, betyr det at "svovelfri" miljøbensin, produsert
i Norge, i sin helhet vil bli eksportert ut av landet. Dette fordi
land i EU allerede har innført avgiftslettelse for denne
type bensin slik at prisen ut til forbrukerne blir lik svovelholdig
bensin.
I forbindelse med spørretimespørsmål
29. mai 2002 om miljøbensin, lovte finansministeren bl.a. følgende:
"I forbindelse med budsjettet for 2003 vil jeg i samarbeid
med miljøvernministeren vurdere om det er hensiktsmessig å innføre
et avgiftsincentiv for svovelfritt drivstoff. I denne sammenhengen
er det bl.a. viktig å vurdere om miljøgevinstene
ved en overgang til svovelfritt drivstoff står i forhold
til kostnadene ved en slik overgang."
I tillegg til dette ble det fremmet følgende flertallsmerknad
i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2002, Budsjett-innst.
S. II (2001-2002), kapittel 4.1.2:
"Komiteen er kjent med at det er satt i gang produksjon av
en mer miljøvennlig bensin og autodiesel med meget lavt
svovelinnhold. Produksjonskostnadene er imidlertid noe høyere
enn de drivstoffene som er på markedet i dag. Komiteen
er også kjent med at EU fra 2005 vil stille strengere krav
til svovelinnhold i drivstoff enn det som er på det norske
markedet i dag.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet, ber Regjeringen
i statsbudsjettet for 2003 legge frem forslag om lavere avgift for
bensin og autodiesel med lavt svovelinnhold, slik det er gjort i
andre europeiske land."
Mindretallet i komiteen hadde følgende merknad:
"Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre ber Regjeringen i statsbudsjettet for 2003 legge frem
en vurdering av, og eventuelt forslag om, avgiftsincentiv for drivstoff
med lavt svovelinnhold."
Finansministeren har som kjent ikke tatt hensyn til flertallsmerknaden
om at forslag om avgiftsincentiver skulle fremmes i forbindelse
med statsbudsjettet for 2003. Forslagsstillerne kan heller ikke
se at mindretallsmerknaden og finansministeren sin egen lovnad om
at dette skulle vurderes i forbindelse med statsbudsjettet for 2003,
er gjort.
Norge har i mange år arbeidet for å redusere
svovelutslipp i andre europeiske land, fordi disse utslippene beveger
seg over landegrensene og gjør stor skade for norsk skogbruk
og norske fiskevann.
Den i hovedsak importerte sure nedbøren har bl.a. skapt
behov for et omfattende kalkingsprogram for å redusere
skadevirkningene.
Redusert svovelutslipp vil være et bidrag til redusert
sur nedbør og også bidra til å redusere
forvitringen av bygninger, spesielt i byer. Ved å innføre
redusert avgift for denne typen drivstoff gir Norge også et signal
om at vi tar miljøvern på alvor, og det vil øke Norges
troverdighet i arbeidet med å påvirke andre land
til å redusere sine svovelutslipp.
Svovelfri bensin kan benyttes i alle bensindrevne biler. I tillegg
til dette kan man oppnå en ekstra miljøgevinst
i forhold til de såkalte FSI-motorene som alt nå leveres
i AUDI A2. Dette er sparemotorer med lavere forbruk og mindre utslipp
av helsefarlig eksos. Fabrikken hevder at de nye motorene ved å bruke "svovelfri"
bensin vil kunne bruke 30 pst. mindre bensin. For å kunne
oppnå denne gevinsten er man selvfølgelig avhengig
av at slik miljøbensin er tilgjengelig.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag i forbindelse med Revidert
nasjonalbudsjett 2003 om redusert avgift for "svovelfri" miljøbensin
slik at denne bensinen blir tilgjengelig på det norske
markedet fra og med 1. juli 2003.
25. mars 2003