Til Stortinget
Nye regler for beregning av barnebidrag trer i kraft 1. oktober
2003 (jf. Ot.prp. nr. 43 (2000-2001) Endringer i barnelova, forskotteringsloven
og enkelte andre lover). Familie-, kultur- og administrasjonskomiteens
flertall sier i Innst. O. nr. 127 (2000-2001), i behandlingen av
Ot.prp. nr. 43 (2000-2001), at de hadde fått innspill på at
enkelte grupper kan komme dårligere ut med de nye reglene,
og påpekte at det er en målsetting for flertallet
at den nye ordningen i best mulig grad ivaretar de som har lavest
inntekt. Flertallet ba om at denne problemstillingen skulle vurderes
løpende, og at eventuelle urimelige utslag skulle bli forsøkt
justert.
Komiteens flertall sier videre at det kan bli nødvendig
med enkelte justeringer fordi det hadde kommet frem ulike synspunkter
på de ulike faktorene som legges til grunn for bidragsfastsettelse
og hvilken vekt disse skal gis. Flertallet vil ikke se bort i fra at
det kan bli nødvendig med justeringer etter at regelverket
er prøvd i praksis og ber departementet vurdere behovet
for justeringer etter at regelverket har trådt i kraft
og har fått virket en tid.
Det er nå avdekket skjevheter som rammer de med dårligst økonomi.
De nye bidragsreglene rammer spesielt de fattigste, bl.a. uføretrygdede
bidragsmottakere og bidragsytere som har barnetillegg, men også andre
som har lav inntekt. Det er viktig at disse skjevhetene blir rettet
opp før iverksettelse, slik at ikke de med lavest inntekt
rammes av fattigdom som følge av de nye bidragsreglene.
Det nye meklingsgebyret kan føre til høyere
konfliktnivå hos foreldre som kan trenge hjelp fra en nøytral
instans. Det er uhensiktsmessig at det skal legges gebyr på en
meklingsinstans som kan være helt avgjørende for å løse
opp en fastlåst konflikt. Det å ha en nøytral
instans som fastsetter bidrag når dette er umulig for partene
selv, vil være til barns beste. Fokuset kan da settes på arbeidet
med å finne gode løsninger for samarbeid.
Det vil også være viktig å se på hvordan
de nye bidragsreglene virker over tid.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber Regjeringen justere
utilsiktede og urimelige utslag av de nye bidragsreglene slik at de
ikke rammer de med lavest inntekt før reglene trer i kraft
1. oktober 2003.
2. Stortinget ber Regjeringen vurdere å fjerne
meklingsgebyret som for mange er et økonomisk løft,
og som kan innebære økt konflikt mellom foreldre
og ramme barna.
3. Stortinget ber Regjeringen gjennomføre en evaluering
av det nye regelverket for beregning av barnebidrag innen utgangen
av 2004, slik flertallet i familie-, kultur- og administrasjonskomiteen ba
om i Innst. O. nr. 127 (2000-2001).
28. mars 2003