Forslag fra stortingsrepresentantene May Hansen, Karin Andersen og Magnar Lund Bergo om å evaluere og justere utilsiktede utslag av de nye bidragsreglene som trår i kraft fra 1. oktober 2003

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

Nye regler for beregning av barnebidrag trer i kraft 1. oktober 2003 (jf. Ot.prp. nr. 43 (2000-2001) Endringer i barnelova, forskotteringsloven og enkelte andre lover). Familie-, kultur- og administrasjonskomiteens flertall sier i Innst. O. nr. 127 (2000-2001), i behandlingen av Ot.prp. nr. 43 (2000-2001), at de hadde fått innspill på at enkelte grupper kan komme dårligere ut med de nye reglene, og påpekte at det er en målsetting for flertallet at den nye ordningen i best mulig grad ivaretar de som har lavest inntekt. Flertallet ba om at denne problemstillingen skulle vurderes løpende, og at eventuelle urimelige utslag skulle bli forsøkt justert.

Komiteens flertall sier videre at det kan bli nødvendig med enkelte justeringer fordi det hadde kommet frem ulike synspunkter på de ulike faktorene som legges til grunn for bidragsfastsettelse og hvilken vekt disse skal gis. Flertallet vil ikke se bort i fra at det kan bli nødvendig med justeringer etter at regelverket er prøvd i praksis og ber departementet vurdere behovet for justeringer etter at regelverket har trådt i kraft og har fått virket en tid.

Det er nå avdekket skjevheter som rammer de med dårligst økonomi. De nye bidragsreglene rammer spesielt de fattigste, bl.a. uføretrygdede bidragsmottakere og bidragsytere som har barnetillegg, men også andre som har lav inntekt. Det er viktig at disse skjevhetene blir rettet opp før iverksettelse, slik at ikke de med lavest inntekt rammes av fattigdom som følge av de nye bidragsreglene.

Det nye meklingsgebyret kan føre til høyere konfliktnivå hos foreldre som kan trenge hjelp fra en nøytral instans. Det er uhensiktsmessig at det skal legges gebyr på en meklingsinstans som kan være helt avgjørende for å løse opp en fastlåst konflikt. Det å ha en nøytral instans som fastsetter bidrag når dette er umulig for partene selv, vil være til barns beste. Fokuset kan da settes på arbeidet med å finne gode løsninger for samarbeid.

Det vil også være viktig å se på hvordan de nye bidragsreglene virker over tid.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

  • 1. Stortinget ber Regjeringen justere utilsiktede og urimelige utslag av de nye bidragsreglene slik at de ikke rammer de med lavest inntekt før reglene trer i kraft 1. oktober 2003.

  • 2. Stortinget ber Regjeringen vurdere å fjerne meklingsgebyret som for mange er et økonomisk løft, og som kan innebære økt konflikt mellom foreldre og ramme barna.

  • 3. Stortinget ber Regjeringen gjennomføre en evaluering av det nye regelverket for beregning av barnebidrag innen utgangen av 2004, slik flertallet i familie-, kultur- og administrasjonskomiteen ba om i Innst. O. nr. 127 (2000-2001).

28. mars 2003