Til Stortinget
Godstransporten på tog er i Norge karakterisert som
"skognæringens hovedpulsåre". For innlandsfylkene
Hedmark og Oppland er skognæringen et av fundamentene i
næringsutviklingen i innlandet. Nærmere 1/3
av tømmeravvirkningen skjer i Hedmark. Dette har en førstehåndsverdi
på over 730 mill. kroner. Transportkostnadene for tømmer
og flis er beregnet til over 30 mill. kroner pr. år om
man tvinges til å flytte all transport fra tog til veg
bare i Hedmark. I dag transporteres over 60 pst. av det totale massevirke
og flisvolum på Røros- og Solørbanen.
Disse to banene er således fundamentet for skognæringens transport
på tog. En økning av transportkostnadene for skognæringen
utover i dag, vil kunne gjøre uttak av tømmer
til ulønnsom næringsvirksomhet. Dette vil kunne
få alvorlig konsekvens for bl.a. sagbruksindustrien, og
igjen for sysselsettinga i innlandet.
Skulle en i dag flytte den transport av tømmer og flis
som går på tog over på veg, ville det
innebære over 60 000 nye vogntog på våre
veger med den trafikksikkerhetsmessige og miljømessige
problematikk dette innebærer.
Myndighetene bør derfor fortsatt sikre slik transport
og tog, og dessuten utvide mulighetene for transport særlig
av skogindustriprodukter. Norske skogindustriprodukter transporteres
i dag i svært liten grad på tog. Situasjonen er
dramatisk endret på få år. For fem år
siden fraktet man over 2 500 vogntog (tilsvarende vel 60 000
tonn) med skogindustriprodukter bare på Rørosbanen.
Konkurransesituasjonen med våre naboland er hard. Deres
transportkostnader er betydelig lavere, og det gis dessuten frakttilskudd. Skogindustriprodukter
som trelast og plater er egnet for togtransport.
EU satser nå på togtransport. Økende
biltrafikk har bidratt til en satsing på tog, særlig
med henblikk på gods. Andelen eksport/import til
EU på tog øker. Vår konkurransedyktighet
vil avhenge av at vi kan følge denne utviklingen.
Østlandsforskning peker i sin rapport nr. 01/2003 "Rammebetingelser
for transport av tømmer og trevarer - Rørosbanen
og Solørbanen" på at det så å si ikke
lenger transporteres trelast eller skogindustriprodukter på bane. Årsaken
til dette opplyses å være at NSB og CargoNet har
rasjonalisert og lagt om virksomheten.
Det bør derfor nå satses ytterligere på tiltak
som øker skognæringens bruk av togtransport; særlig
med hensyn til skogindustriprodukter. Regjeringen må se på alle
sider av transportsituasjonen, bl.a. konkurranseforholdene, generelle
rammevilkår, avgiftsbeleggingen og infrastrukturen.
Forslagsstillerne anmoder derfor Stortinget om å be
Regjeringen fremme forslag til tiltak som vil kunne øke
andelen massevirke, flis og skogindustriprodukter transportert på tog.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag som bedrer muligheten
for skognæringen til økt transport av massevirke,
flis og skogindustriprodukter på tog.
10. april 2003