Til Stortinget
Riksvei 4 mellom Oslo og Gjøvik har en usammenhengende
veistandard, fra firefelts hovedvei i Oslo, til tofelts veier med
kryssing i plan i Nittedal. Strekningen mellom Gjøvik og
Akershus grense har svært varierende standard. Mellom Gjøvik
og Raufoss og i Gran sentrum er Rv 4 av for dårlig standard
i forhold til trafikktettheten, som er ca. 10 000 ÅDT.
Mellom Gran og Nittedal er ny, tofelts hovedvei med høy
trafikksikkerhet bygget ferdig i 1990-årene. Gjennom Nittedal
og fra Oslos grense til Grorud er veistandarden langt under det
som er tilrådelig. Mange strekninger har en blanding av
trafikantgrupper som representerer stor risiko for ulykker. Trafikktettheten
har økt sterkt i de senere årene. Fra Grorud til
Sinsenkrysset/Ring 3 har Rv 4 fire felt og planskilte kryss,
og fungerer godt. På strekningen fra Sinsenkrysset/Ring
3 til Bispelokket/E18 følger Rv 4 bygatene, en
løsning som er svært uheldig både når det
gjelder miljø, fremkommelighet og trafikksikkerhet. Det
foreligger forslag om å legge denne i tunnel.
Nittedal var frem til 2. verdenskrig en jordbruks- og industrikommune,
og hadde i hovedsak et eget bolig- og arbeidsmarked. Så sent
som i 1960 hadde Nittedal bare 7 500 innbyggere. Pr. 1. januar
2003 var folketallet 19 300, tre ganger så mange
som for 50 år siden (Se tabell 1).
Tabell 1: Utviklingen i Nittedals innbyggertall
År | Antall innbyggere |
1910 | 2 719 |
1932 | 4 297 |
1960 | 7 565 |
1972 | 12 501 |
1981 | 14 239 |
2003 | 19 300 |
Etter 2. verdenskrig er Nittedal blitt en del av Oslo-området,
med felles bolig- og arbeidsmarked med Oslo og et tyvetalls kommuner.
Resultatet er blitt mer trafikk på riksvei 4. Deler av
trafikkøkningen er gjennomgangstrafikk, men det meste er
generert av kommunens egne innbyggere. Situasjonen i dag er at trafikkmengdene
på riksvei 4 i Nittedal langt overskrider det veien kapasitetsmessig
er beregnet for. Hele strekningen fra Grorud i Oslo til Slattum
i Nittedal har over 15 000 kjøretøyer
pr. døgn (ÅDT), mens strekningen fra Slattum til Åneby
har vel 12 000 ÅDT (se tabell 2).
Tabell 2:Trafikktall riksvei 4 Oslo-Biri
Strekning | Fylke | ÅDT |
E18 Bispelokket-Vaterland | Oslo | 43 447 |
Rv 4 over Sinsenkrysset | Oslo | 43 092 |
Grorudkrysset | Oslo | 20 376 |
Slattum-Rotnes | Akershus | 15 505 |
Rotnes-Åneby | Akershus | 12 630 |
Oppland Grense | Akershus/Oppland | 5 666 |
Harestua-Grua | Oppland | 7 169 |
Gran | Oppland | 10 002 |
Lygna | Oppland | 4 058 |
Raufoss | Oppland | 11 811 |
Gjøvik/Mjøsstranda | Oppland | 9 828 |
Fjordheim-Mjøsbrua (xE6) | Oppland | 8 156 |
Kilde: Statens vegvesen
Dette gir seg utslag i dårligere fremkommelighet, lange
køer, dårligere trafikksikkerhet ("møteulykker"),
og dårligere miljø og transportøkonomi.
I de senere årene har trafikkveksten vært høy.
Tiltak for å øke kollektivandelen vil kunne dempe
veksten, men neppe redusere trafikken.
Utbygging av ny Rv 4 i Nittedal er ikke med i Nasjonal transportplan.
Behovet for en kraftig heving av standarder er imidlertid stort,
og økende. Rv 4 ble i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet
for 2003 oppgradert til stamvei. Dette tilsier en oppgradering av
veien.
For å løse dagens transportproblemer og fremtidig
trafikkvekst, bør det bygges ny riksvei 4 som motorvei
i 2 felt fra Graninn i Nittedal til Åneby, og 4 felt fra Åneby
og til Grorud i Oslo. En slik utbygging kan gjennomføres
uansett hvilken løsning som blir valgt i Oslo når
det gjelder forholdet mellom Rv 4, Trondheimsveien, Rv 163 Østre
Aker vei, og den planlagte Fossumdiagonalen. Det bør bygges
tunneler der den nye Rv 4-traseen passerer gjennom tett utbygde
områder.
Nåværende Rv 4-trasé kan dermed nedgraderes
til lokal vei, beregnet for alle kjøretøygrupper,
og med egen parallellgående gang- og sykkelvei.
Resultatet vil bli færre trafikkulykker, bedre miljø,
bedre fremkommelighet og bedre transportøkonomi.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om en fremdriftsplan
for, og tilleggsfinansiering utenom de nåværende
samferdselsbudsjetter, av utbygging av Rv 4 i ny trasé fra
Gran i Oppland til Åneby i Nittedal som motorvei klasse
B, og fra Åneby i Nittedal til Grorud i Oslo som motorvei
klasse A med 4 felt, planskilte kryss og midtdeler, og med ferdigstillelse innen
2008.
4. juni 2003