Til Stortinget
Utbyggingen av hovedveinettet i Oslo har gitt svært
gode resultater. I løpet av 1980- og 90-årene
er Ring 3 og E6 og E18 i Oslo sentrum blitt utviklet til flerfeltsveier
med planskilte kryss, uten lyskryss eller rundkjøringer.
Dette har gitt en vesentlig bedring av trafikksikkerhet og fremkommelighet.
Bygging av tunneler har gitt en vesentlig miljøforbedring.
Bydeler som tidligere ble utsatt for sterk miljøbelastning på grunn
av gjennomgangstrafikk, er blitt avlastet. Dette gjelder først
og fremst kvadraturen og områdene innenfor Ring 1, Gamlebyen,
Vålerenga, Ekeberg, Ullevål-Tåsen og
Lilleaker.
Den delen av Oslo som ikke har fått nytte av dette, er
de indre, østlige bydelene Grünerløkka,
Sagene, Torshov, Sinsen, Carl Berners Plass, og sentrale deler av
Gamle Oslo bydel.
Rv 4 ("Trondheimsveien") går fra krysset med E18 i Bjørvika
("Bispelokket") i firefelts bro via Vaterland til Hausmanns bro.
Derfra følger den gatenettet gjennom Lakkegata/Vahls
gate - Jens Bjelkes gate - Sars gate - Carl Berners Plass - Trondheimsveien
til Sinsenkrysset. Rv 4 passerer gjennom noen av Oslos tettest utbygde
boligområder. Trafikken er en blanding av alle trafikantgrupper,
personbiler, busser, varebiler, tungtransport, busser, taxier, og
myke trafikanter som fotgjengere, barn og syklister. Statens vegvesens
trafikktelling i 2001 viser at andelen "lange" kjøretøyer
(lengre enn 5,5 meter) varierer mellom 5 og 7 pst. på strekningen
Hausmanns bro - Sinsenkrysset. Dette er en tungtrafikktetthet som
er vanlig på stamveier, men svært mye høyere
enn i øvrige sentrumsgater i norske byer.
Tabell 1, Trafikk på riksvei 4
fra xE18/Bispelokket til Sinsenkrysset. Årsdøgntrafikk
2002..
Sted | ÅDT |
Bispelokket XE18 | 43 447 |
Vaterland XR32 | 30 287 |
Hausmanns bro | 29 326 |
Lakkegt./Nordbygt. | 13 034 |
Sars gt./J. Bjelkes gt. | 15 728 |
Carl Berner S X161 | 10 211 |
Sarsgt 17, Bjelkesgt. | 16 293 |
Carl Berner X 161 | 14 779 |
Mailundveien N XKV | 34 225 |
Sinsenkrysset N X150 R 34 | 43 092 |
Kilde:Vegdirektoratet
Gjennomgangstrafikken følger ikke alltid Rv 4. Mye av
trafikken mellom E18 i Oslo sentrum og Ring 3 i nord, velger andre
traseer. Den store trafikktettheten får konsekvenser for
et stort antall innbyggere i Oslo indre øst. De delene
av byen som rammes har til sammen ca. 55 000 innbyggere.
Tabell 2. Innbyggertall i direkte berørte
bydeler. .
Bydel | Innbyggertall |
St.Hanshaugen-Ullevål | 13 698 |
Sagene-Torshov | 13 967 |
Grünerløkka | 13 967 |
Gamle Oslo | 13 403 |
Sum | 55 035 |
Kilde: Statistisk årbok for Oslo 200
[Figur:fig1-8-120-03.jpg]
Jens Bjelkes gate en tirsdag formiddag kl.
10.30, utenom rushtiden.
[Figur:fig2-8-120-03.jpg]
Carl Berners Plass. Her er det planlagt
en rundkjøring som vil gjøre trafikkøene
enda lengre.
[Figur:fig3-8-120-03.jpg]
Trondheimsveien ved Konghellegata. Her er
trafikken ca. 30 000 ÅDT i et boligstrøk.
[Figur:fig4-8-120-30.jpg]
Oslo indre øst. Kartskissen viser
de traseene som belastes på grunn av manglende kapasitet
på Rv 4.
For å kunne trafikksanere Oslo indre øst foreslås en strekning med miljøtunneler fra Sinsenkrysset til Hausmanns bro, en tunnelstrekning på ca. 2,5 km. Denne tunnelen vil helt ut avlaste den nåværende Rv 4 som følger gateløpene, ca. 4,3 km fra Hausmanns gate og i Lakkegata/Vahls gate, Jens Bjelkes gate, Sars gate, Carl Berners Plass, Trondheimsveien til Sinsenkrysset. Den får av- og påkjøringsramper ved Sinsenkrysset og ved Hausmanns gate, og midt i tunnelene ved Carl Berners Plass.
Hensikten med miljøtunnelen er å bedre trafikksikkerhet, fremkommelighet og miljø i hele Oslo indre øst.
[Figur:fig5-8-120-03.jpg]
Kartskissen viser en mulig trasé for en tunnelforbindelse mellom en firefelts hovedvei i syd ("Nylandsveien") og v/Hausmanns bro, og firefeltsveien ved Sinsenkrysset. Hele trafikkproblematikken i Oslo indre blir løst.
Disse gatestrekningene, som har vesentlig gjennomgangstrafikk i dag, vil bli vesentlig avlastet av ny Rv 4-miljøtunnel:
-
Nåværende Rv 4: Lakkegata/Vahls gate - Jens Bjelkes gate - Sars gate - Carl Berners Plass - Trondheimsveien
-
Åkebergveien - Kjølberggata - Finnmarksgata
-
Jens Bjelkes gate - Tøyengata - Hagegata
-
Sannergata - Fagerheimsgata - Mailundveien
-
Storgata - Thorvald Meyers gate - Vogts gate - Sandakerveien - Grefsenveien
-
Hausmanns gate - Maridalsveien - Uelands gate - Tåsenveien
-
Ullevålsveien - Colletts gate
-
Ring 2, Marcus Thranes gate - Christian Michelsens gate - Grenseveien
-
Schweigaards gate
-
Ensjøveien
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen igangsette arbeidet med å bygge ut miljøtunnel for Rv 4 i Oslo, i fire felt mellom Hausmanns bro og Sinsenkrysset.
4. juni 2003