Til Stortinget
E6 mellom Trondheim og Kirkenes i Finnmark har en usammenhengende
veistandard. Fra relativt moderne, rette, brede tofelts motorveistrekninger med
god fremkommelighet, og til smale, svingete, gamle veistrekninger
med en uheldig blanding av alle trafikantgrupper, der tungtrafikk,
busser, varebiler, personbiler, sykler og fotgjengere bruker den
samme traséen. Veien har svært dårlig
regularitet på vinterstid.
Det er et statlig ansvar å sørge for at veinettet
i Norge er tilpasset transportbehovet.
Trafikktallene på strekningen varierer fra 10-13 000
og ned til noen få hundre kjøretøyer
pr. døgn (ÅDT), se tabell. Trafikktallene har økt
sterkt de senere år.
Trafikken er størst på strekningen Trondheim-Steinkjer,
og avtar nordover. Imidlertid er trafikken langs E6 stor i og rundt
byene, f.eks. Narvik og Alta. På lange strekninger utenfor
de største befolkningssentrene er trafikkmengdene små.
(Se tabell 1).
Tabell 1. Trafikktall (ÅDT) for E6 Trondheim-
Kirkenes.
Fylke | Sted | ÅDT |
ST | Trondheim-Elgeseter | 34 668 |
ST | Trondheim-Innherredsvn. | 16 234 |
ST | Hommelvik | 10 180 |
NT | Stjørdal | 13 663 |
NT | Skogn | 5 226 |
NT | Verdal | 10 129 |
NT | Steinkjer | 13 264 |
NT | Vegset | 1 513 |
No | Mosjøen | 12 216 |
No | Mo i Rana | 10 334 |
No | Storforshei | 756 |
No | Fauske | 10 778 |
No | Fauske nord | 3 104 |
No | Ballangen | 2 023 |
No | Narvik | 13 892 |
No | Bjerkvik | 2 104 |
Tr | Setermoen | 2 210 |
Tr | Andselv | 5 150 |
Tr | Sørkjosen | 3 500 |
Fi | Alta | 10 500 |
Fi | Karasjok | 3 500 |
Fi | Neiden | 700 |
Fi | Kirkenes | 7 000 |
Kilde: Vegdirektoratet |
E6 fra Trondheim til Kirkenes går gjennom fem fylker,
og er det viktigste samferdselstilbudet i området. E6 fra
Trondheim til Kirkenes er 1 958 km, og utgjør
korridorene 7 og 8 i Nasjonal transportplan. Innbyggertallet i de
fem fylkene utgjør vel 850 000 (Se tabell 2).
Tabell 2. Innbyggertall.
Fylke | Innbyggere
1/1-2002 |
Sør-Trøndelag | 266 323 |
Nord-Trøndelag | 127 457 |
Nordland | 237 503 |
Troms | 151 673 |
Finnmark | 73 732 |
SUM | 856 688 |
Kilde: SSB |
E6 fra Trondheim til Kirkenes går gjennom, eller like
i nærheten av de fleste større befolkningssentre
i regionen. På denne måten betjener veien både
befolkning og næringsliv på en mer adekvat måte
enn jernbanen (på strekningen Trondheim-Bodø).
Korridor 7, E6 Trondheim-Fauske-Bodø er i Nasjonal transportplan
ført opp med 1 680 mill. kroner for perioden 2002-2011.
Korridor 8, E6 Fauske-Kirkenes er ført opp med 1 670
mill. kroner i samme periode, til sammen 3 350 mill. kroner.
Dette tilsier samlede bevilgninger for hele strekningen på 335 mill.
kroner pr. år.
I statsbudsjettet er strekningene ført opp med disse
bevilgningene (Tabell 3). Med dette særdeles langsomme
utbyggingstempoet, vil E6 i Trøndelag/Nord-Norge
ta uforholdsmessig lang tid.
Tabell 3. E6 Trondheim-Kirkenes i statsbudsjettene 2002 og 2003.
Rute | Strekning | 2002 | 2003 |
3 | Trondheim-Fauske | 238 | 275 |
| Fauske-Nordkjosbotn | 133 | 57,2 |
| Nordkjosbotn-Kirkenes | 60 | 75,4 |
| Sum | 431 | 407,6 |
Kilde: Statsbudsjettene 2002
og 2003 |
Trafikkmengdene tilsier at det må bygges ut firefelts
motorvei på hele strekningen Trondheim-Steinkjer. Fra Steinkjer
til Kirkenes må veiens standard heves til tofelts motorveistandard,
med forsterket kapasitet på strekninger med trafikktetthet
større enn 10 000 ÅDT. Det forutsettes
at det hele står ferdig innen utgangen av neste transportplanperiode,
i 2015, og at det finansieres over statsbudsjettet, uten bompenger.
Forslagsstillerne mener at behovet for denne veiutbyggingen er
så stort at det bør forseres radikalt frem i tid.
Dette kan skje ved at anleggsarbeidet legges ut på internasjonalt
anbud tilpasset også utenlandske entreprenørbedrifter.
Finansieringen kan derfor skje utenfor det ordinære statsbudsjett.
I og med at det norske anleggsmarked er fullt opptatt med de ordinære
vei- og anleggsutbygginger, så vil ikke kostnadene virke
inflasjonsdrivende hvis arbeidet utføres av utenlandsk
personell og utenlandske maskiner, med mer.
Dette kan sikres og gjennomføres ved å legge
opp til en arbeidsmodell for anleggsarbeidet basert på vilkårene
som bl.a. gjelder for arbeidet på kontinentalsokkelen.
Hvis det legges opp til, og sikres som vilkår i anbudsbetingelsene
at arbeidet utføres av to eller tre arbeidslag med arbeid
i 12 timer pr. dag i 2 uker og derpå fri i 2 uker, deretter
nytt arbeid i 2 uker, og deretter 3 uker fri eller noe lignende,
så vil det bli skikkelig fremdrift. Det kan videre konstrueres
normale "brakkebyer" med overnatting og bespisning på anleggsstedene
som på plattformene på sokkelen og med bruk av
charterfly til trønderske og nordnorske flyplasser, ved
skifte av arbeidslagene, kan entreprenørbedrifter i Sverige,
Finland, Danmark, Tyskland, Frankrike, Nederland, England, Belgia
med mer, gjennomføre utbyggingen i rekordtempo. Utgiftene til
dekning av lønninger, maskiner og materiell vil ikke skape
noe press i norsk økonomi. Situasjonen vil bli, finansielt
og økonomisk, at Norge vil bytte noen aksjer i Coca Cola,
Philip Morris, Chase Manhattan Bank, Sony, Nokia o.a. med et veisystem
som vil styrke norske bedrifters konkurranseevne, redusere transportkostnader
og tid.
Resultatet vil bli:
På denne bakgrunn fremmmes følgende
forslag:
Regjeringen bes fremme forslag om en fremdriftsplan for, og tilleggsfinansiering
utenom de nåværende samferdselsbudsjetter, av
utbygging av E6 på strekningen Trondheim-Kirkenes. Planen
skal baseres på firefelts motorvei fra Trondheim til Steinkjer,
tofelts motorveistandard mellom Steinkjer og Kirkenes, og med kapasitet
på steder med større trafikk (ÅDT) enn
10 000, finansiert over statsbudsjettet, og med ferdigstillelse
innen 2015.
19. juni 2003