Til Stortinget
"Incest skal tales i hjel, ikke ties i hjel". Dette er Støttesentrene
Mot Incest (SMIene) sitt fremste slagord. Bakgrunnen er at incest
har vært et tabubelagt område i alle år,
i større eller mindre grad. Samtidig vet vi at så mange
som 9-14 pst. av norske barn utsettes for alvorlige seksuelle overgrep
(referanse: Folkehelsa 1994; og Sætre et al, 1986). Mange
av disse oppsøker på et eller annet tidspunkt
et incestsenter, og de aller fleste kommer før eller siden
i kontakt med helsevesenet på grunn av senskader og problemer
som følge av overgrepene. Til tross for dette er incest
et problemområde som både faginstanser og befolkningen
generelt har vansker med å forholde seg til. Det er dessuten
store mangler i kunnskap og kompetanse hos de fleste yrkesgruppene
som arbeider med feltet. De fleste innbyggere forventer at spesialisthelsetjenesten
skal tilby adekvat behandling, men dette er ikke nødvendigvis
tilfellet. I referansegruppen i Helse Sør - "Traumeprosjektet"
(ref. Sosial- og helsedirektoratet, 2002) ble det opplyst at den psykiatriske
2.linjetjenesten har lovpålagt veiledningsplikt overfor
1.linjetjenesten. Sosial- og helsedirektoratet foretok i 2002 en
undersøkelse ved landets psykiatriske poliklinikker. Halvparten
av dem opplyste at de hadde traumatiserte pasienter til behandling,
herunder personer utsatt for seksualisert vold og misbruk, men at
de manglet kompetansen som skal til for å kunne behandle
dem.
Begrepet seksuelle overgrep spenner vidt. Det er gjort en del
forskning på området, men mye gjenstår. Det
er behov for å implementere kunnskap, kompetanse og samarbeid
i virksomme tiltak. Kommunehelselovens "rett til nødvendig
helsehjelp" er i dag grunnlaget for hjelp og behandling for den
som er utsatt for seksuelle overgrep, men svært få kommuner har
synlig beredskap og tiltak rettet mot denne problematikken. Noen
få kommuner har opprettet voldtektsmottak eller har inngått
interkommunalt samarbeid om et mottak. Voldtektsmottak eller barneavdelinger
som utreder mulige overgrep ivaretar kun en akuttmedisinsk kriseintervenering
og utredning, og sikrer nødvendigvis ikke oppfølging
i ettertid. Samtidig vil de færreste incestutsatte oppfatte
at voldtektsmottakene er et tilbud til dem.
Det er kun de frivillige incestsentre som er det (relativt) synlige
tilbudet for incestutsatte pr. i dag. Der er det bygd opp viktig
kompetanse som samfunnet burde nyttiggjøre seg. Hvert år
er det en stor økning i antall personer som søker
veiledning ved et senter mot incest og seksuelle overgrep, og i
de senere årene har Barne- og familiedepartementet (BFD)
også åpnet for at incestsentrene kan gi et tilbud
til barn og unge.
På oppdrag fra Barne- og familiedepartementet ble det
13. november 2001 lagt fram to særrapporter (VISTA)
om kostnadsmodell for respektive incestsentre og krisesentre. I
rapporten for incestsentrene vises det til at det ikke skjer et
aktivt arbeid med å etablere nye lavterskeltilbud til incestutsatte.
Til tross for årlig anmodning til landets fylkesmenn gjennom Rundskriv
Q1 fra Barne- og familiedepartementet om at nye incestsentre bør
etableres, er det fremdeles fylker som ikke har et incestsenter.
Rapporten slår også fast at incestsentrene er
sterkt underbudsjetterte.
VISTA-utredningen anbefalte at enkelte SMI-sentre bør
ivareta landsdekkende funksjoner, som for eksempel spesialkompetanse
vedrørende misbruk av gutter og menn, kriseovernatting,
krisetelefon kveld og natt hele året. VISTA-utredningen
peker også på behovet for å kvalitetssikre
driften av sentrene gjennom et sentralt ledd for å ivareta
fellesfunksjoner i forhold til blant annet kompetansesikring, fagutvikling
og kontaktpunkt mot sentrale myndigheter.
Norsk institutt for by- og regionforskning (NIBR) prosjektrapport
1997:29: Hjelp til voldsofre i Oslo, viser at strømmen
av henvisninger er større fra det offentlige hjelpeapparatet
til incestsentrene, enn fra sentrene til det offentlige. Barne-
og familieminister Laila Dåvøy talte på incestsentrenes
landskonferanse i Bergen 25. oktober 2002. I talen viste
hun til VISTA-utredningen som fremholder at incestsentrene i dag
på mange måter fungerer som en erstatning for, og
ikke som et supplement til det offentlige hjelpeapparatet, slik
det opprinnelig var ment. Statsråd Dåvøy var
opptatt av at incestsentrene også i framtida skulle ha
en viktig plass i det landskapet av tilbud som overgrepsutsatte
skal orientere seg i. For å nå målet
etterlyste hun en sterkere organisasjonsstruktur og samkjøring
av incestsentrene. Stiftelsen "Felleskap mot seksuelle overgrep"
var ett skritt på veien, men det krevdes et nærmere
og tettere samarbeid. Statsråden etterlyste "en sterkere
stemme" fra incestsentrenes side, og ville ha dem på banen
som premissleverandører i den offentlige diskusjonen om
seksuelle overgrep mot barn.
Med et engangstilskudd fra Justisdepartementet høsten
2003 ble det mulig å opprette det sentrale leddet for incestsentrene
"Stiftelsen Fellesskap mot seksuelle overgrep - FMSO". Denne funksjonen
må sikres fortsatt drift. Forslagsstillerne mener videre
at det er behov for å sikre de eksisterende incestsentrene, endre
finansieringsordningen for sentrene, lage en plan for å sikre
innbyggerne tilgang til slike sentre, samt å opprette en
nasjonal, døgnåpen, grønn linje for incestutsatte.
Kvinnevoldsutvalget har anbefalt en ny finansieringsordning for
krisesentrene, som vil bli behandlet i løpet av et års
tid. Forslagsstillerne mener det er fare for at flere incestsentre
vil måtte stenge, eller forringe tilbudet dersom det ikke
gjøres noe for å sikre disse finansielt og juridisk
så raskt som mulig. Incestsentrene er mindre etablert enn
krisesentrene, mindre kjent, og de støttes av færre
kommuner.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om et lovfestet tilbud om incestsentre. Lovforslaget må følges
opp av en helhetlig finansieringsplan der 80 pst. er statlig tilskudd
og 20 pst. dekkes av kommunene. Regjeringen bes fremme forslag i tråd
med dette senest samtidig med forslaget til kommuneøkonomi
for 2005.
2. Stortinget ber Regjeringen opprette en døgnåpen, nasjonal
og gratis krisetelefon for incestutsatte.
3. Stortinget ber Regjeringen legge fram en plan for framtidige
etableringer av incestsentre. Mannlige utsattes særskilte
behov må vurderes spesielt i en slik plan, og gjennomføringen
av planen må tidfestes.
4. Stortinget ber Regjeringen sikre finansieringen av fellessekretariatet
for incestsentrene.
11. februar 2004