Reiseliv

Med basis i fantastisk natur, lite forurensning av luft og vann, samt desentralisert bosettingsmønster, gir Norge et suverent utgangspunkt for et omfattende og variert reiseliv. Den internasjonale satsningen av Norge som turistland må styrkes.

Det er mye å vinne av verdiskapning innenfor turist- og reiselivsbransjen gjennom en internasjonal satsning og merkevarebygging. Aggressiv markedsføring i konkurrentland, finansiert av myndigheter i andre land, har bidratt til tap av markedsandeler hjemme og mye ledig kapasitet. Behovet for å måtte bruke statlige midler for å stimulere egen turistnæring hviler på to forhold. For det første har skatte- og avgiftsnivået, og dermed kostnadsnivået, vedvarende over tid sørget for en generelt kapitalfattig privat sektor, inkludert turistnæringen. For det annet bruker andre land store statlige ressurser på markedsføring av turisme.

Norske fjorder er, ifølge en kåring i det amerikanske naturmagasinet National Geographic, verdens beste reisemål. Det er første gang magasinet lager en slik oversikt der 115 av verdens mest kjente reisemål er blitt vurdert av reiselivseksperter og lesere. Dette er selvsagt svært god Norges-reklame, og denne muligheten bør nå ivaretas.