Til Stortinget
Fraværet av tilbudssidestimulanser har bidratt til at
norsk økonomi er inne i en dyster utvikling. Veksten i
brutto nasjonalprodukt (BNP) er svært lav, og lavere enn
det som er lagt til grunn både i langtidsprogrammet og
statsbudsjettet for 2004. Arbeidsledigheten stiger dessverre fortsatt,
lønnsomheten i næringslivet svikter og statens
skatteinntekter svikter. I en tid med deflasjon fremstår
det som svært underlig at Regjeringen fortsatt hevder at
Norge har etterspørselspress. Det er ledig kapasitet i
svært mange næringer. Samtidig registrerer forslagsstillerne
at Regjeringen fortsatt synes å mene at det ikke vil være
rom for skattelettelser av noen størrelse i tiden fremover, -
først og fremst fordi Regjeringen mener det er nødvendig å opprettholde
den såkalte stramheten i budsjettet, og fordi Regjeringen
også viser til sterk vekst i regelstyrte utgifter som eksempelvis
sykepenger og uførhet. Forslagsstillerne deler bekymringen
hva gjelder veksten i disse utgifter, men mener samtidig at det
er helt avgjørende med skattelettelser i en tid med lav
vekst og ledig kapasitet. Skattelettelser vil gi de nødvendige
tilbudssidestimulanser som kan gi ny vekst i BNP og dermed redusere
ledighet, øke lønnsomheten og dermed også gi økte
skatteinntekter over tid.
Generelle og vedvarende lettelser i beskatningen av arbeidsinntekter
er helt nødvendig for å få til betydelige
tilbudssideeffekter i norsk økonomi. Det vil gjøre
det mer lønnsomt å arbeide, og vil også medføre
mer moderate lønnsoppgjør. Sysselsettingen vil øke,
og produksjonen vil øke. Samtidig vil privat sparing øke,
og det vil bli lettere for norsk næringsliv å få tilgang
på ulike former for privat kapital.
Forslagsstillerne mener videre at den såkalte handlingsregelen
er svært skadelig for norsk økonomi, både
på kort og lang sikt. Den medfører en overfokusering
på statsbudsjettets løpende overskudd, og bidrar
til å opprettholde et altfor høyt skatte- og avgiftstrykk
som legger en kraftig demper på den økonomiske
veksten.
Den statlige sparingen gjennom petroleumsfondet er stor. I OECDs årlige
vurdering av Norge ble det blant annet pekt på at norske
inntekter kan øke med minst 4 pst. av BNP dersom
man sørger for økt konkurranse. Det er mer enn
dagens bruk av oljeinntekter og rundt det nivået Regjeringen
har skissert at bruken av oljeinntektene vil ligge på i
overskuelig fremtid.
Produktivitetsvekst og økt sysselsetting må derfor stå sentralt.
Ifølge OECD er produktivitetsveksten lavest i industrien
og høyest i tjenestesektoren.
Hovedfokus i den økonomiske politikken bør være økt
vekst i BNP, som betyr økt vekst i innenlands produksjon
og inntekt på kort og lang sikt. Økt vekst i nasjonens
inntekter er viktig for å opprettholde veksten i privat
inntekt. Det er også viktig for å kunne opprettholde
kvaliteten i det offentlige tjenestetilbudet.
Det er nå viktig å unngå at en midlertidig
resesjon avløses av en langvarig stagnasjon. En langvarig stagnasjon
kan i denne forbindelse defineres som en periode med en BNP-vekst
under 1,5 pst.
Forslagsstillerne er sterkt bekymret for at arbeidsledigheten
ser ut til å ha bitt seg fast på et nivå som ikke
er akseptabelt. Ved utgangen av februar 2003 var det ifølge
Aetat 92 500 helt arbeidsledige. Ved utgangen av februar
2004 var 96 900 personer arbeidsledige. Dette tilsvarer
4,1 pst. av arbeidsstyrken og er en økning på 4 400
personer i forhold til samme tidspunkt for ett år siden.
Våren 2003 var det betydelig uro på grunn av den
tiltagende arbeidsledigheten, og dette førte til at hele
tre private lovforslag ble fremsatt i Stortinget med ulike forslag
til å redusere arbeidsledigheten.
Nye tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) og Norges
Bank viser ingen tegn til klar bedring av økonomien, noe
som harmonerer dårlig med det kraftige økonomiske
oppsvinget som Regjeringen har bebudet for 2004.
Nyere tall fra Statistisk sentralbyrå viser en svært lav økning
i butikkenes omsetning. Detaljhandelen økte kun med 0,2
pst. fra desember 2003 til januar 2004.
Ifølge Finansdepartementet er det økt forbruk som
skal drive opp veksten i 2004, men tallene indikerer at husholdningenes
etterspørsel ikke øker i tråd med anslagene
til departementet.
Norges Bank kom nylig med tall som indikerer svært lave
investeringer i bedriftene. Veksten i bedriftenes kredittetterspørsel
var negativ andre måned på rad. Selv med ekstremt
lav rente har bedriftene problemer med å finne lønnsomme
investeringsprosjekt.
Det er derfor nødvendig med en rask omlegging av den økonomiske
politikken med hovedfokus på økt vekst i BNP.
I tillegg til innføring av snarlige skatte- og avgiftslettelser,
som tilbudssidestimulerende tiltak, er norsk økonomi i
en tilstand som fordrer bruk av offentlige midler for å utnytte
ledig kapasitet, i blant annet bygge- og anleggsnæringen.
Slike tiltak bidrar flerdobbelt positivt ved at allerede vedtatte
infrastrukturinvesteringer og investeringer i offentlige bygg kan
forseres, samtidig som utbetalinger til arbeidsledighetstrygd reduseres
og økonomien effektiviseres på lengre sikt gjennom
ferdigstillelse av infrastrukturtiltakene.
Forslagene som fremmes i dette forslaget, er tiltak som supplerer
nødvendige skatte- og avgiftslettelser som bør
komme i statsbudsjettet for 2005. Forslagene er til dels kortsiktige
virkemidler, og til dels langsiktige virkemidler. Forslagene er
i det alt vesentlige samfunnsøkonomisk lønnsomme
og politisk nødvendige, også uavhengig av konjunktursituasjonen.
Forslagsstillerne vil fremheve at hovedvirkemidlene for å skape
vekst og redusere ledigheten er av langsiktig karakter. Det er nødvendig å fokusere
på langvarig verdiskapning gjennom generelle konkurransedyktige
rammebetingelser for næringslivet, samt utnyttelse av Norges
komparative fortrinn.
Staten kan spille mange ulike roller i næringspolitikken.
Fra å ikke ha noen rolle i det hele tatt til en mer offensiv
styring, og til å ta en initiator- og lederrolle. Det er
ulike meninger om hva som er best, og ikke minst mest effektivt.
Denne diskusjonen kan aldri avgjøres gjennom bare rasjonelle
overlegninger. Næringspolitikk er som annen politikk -
alltid et valg der verdier legges til grunn.
Staten kan spesielt fremme innovasjonsevne, internasjonalisering,
sunn restrukturering, den nasjonale kunnskapsbasen, det teknologiske
nivå og utvikling av gode arbeidsmiljøstandarder.
Staten kan påvirke utviklingen i næringslivet
gjennom sin:
Offentlige innkjøp representerer ca. 200 mrd. kroner
pr. år. Mer systematisk bruk av FoU, utviklingskontrakter,
teknologikonkurranser, koblede forskningskontrakter og utviklingsarbeid
generelt, vil i kraft av sitt volum ha stor virkning. Gjennom innkjøpspolitikken
kan en legge inn føringer om kreativitet og nyutvikling.
Dette gjelder ikke bare forsvarskontrakter og store utbyggingsoppgaver,
men også leveranser av mer dagligdags art. Gjennom utviklingskontrakter
med næringslivet kan man representere den første
prøvekunden og hjelpe frem nye forretningsideer og forbedrede
produkter.
Fondsmidlene som det offentlige rår over er allerede
store, og med en god oljepris vil disse øke formidabelt
i løpet av få år. De kan brukes til å fremme utviklingen
i alle typer næringsvirksomhet. De kan spesielt brukes
til å legge grunnlaget for en internasjonal finansindustri
i Norge dersom man bruker norske miljøer til å håndtere
pengemengden. Oljepengene er i dag i hovedsak pløyd inn
i internasjonale forvaltningsselskaper der de i beste fall kan gi
andre penger i bytte. Forslagsstillerne vil se det som en fordel
om man kan bruke en del av pengene mer strategisk. De bør
kunne brukes til å styrke norsk næringsliv. Ved
siden av å stille kapital til disposisjon i den utviklingsorienterte
og fremtidsrettede delen av norsk næringsliv, bør
man også kunne bygge opp et norsk finansmiljø.
Forvaltning av snart en billiard kroner burde kunne gi grunnlag
for solid kompetanseutvikling og nettverksbygging innen bransjen.
Kapitaltilgangen til risikoprosjekter er for lav. Mange bedrifter
sliter med finansiering av prosjekter, og spesielt gründermiljøene
mangler risikokapital. Et av hovedproblemene i Norge er at det i
all hovedsak er staten som har betydelig formue, mens det i mindre grad
er formue av betydning på private hender. Denne situasjonen
er skapt ved at det gjennom lang tid er bygget opp statlig kapital
gjennom et høyt skatte- og avgiftstrykk. Det eneste som
hjelper på lang sikt, er å senke skatte- og avgiftstrykket
slik at bedrifter og husholdninger kan få beholde mer av
den verdiskapningen de leverer, slik at privat sparing kan øke.
Dermed vil privat kapital kanaliseres inn i kapitalmarkedet på en
naturlig måte, og bidra til en dynamisk utvikling av næringslivet
samtidig som det gir grunnlag for en vekstkraftig privat finansnæring.
Den viktigste faktoren for å skape økt langsiktig vekst,
for blant annet å holde ledigheten lav, er å forbedre
skattesystemet. Skattereglene må utformes slik at næringslivet:
Tiltrekker kunnskapsressurser fra
andre land
Skaper ny næringsvirksomhet i Norge med særlig
vekt på de markeder som skapes gjennom ny teknologi
Utvikler ny kunnskap gjennom samspill mellom forskning,
utdanning og næringsutvikling, særlig for å videreutvikle
konkurransedyktig virksomhet
Bidrar til regional fordeling av kunnskap og ny næringsvirksomhet
Bidrar til å internasjonalisere norske bedrifter
Skattesystemer er komplisert og fremstår som et system
der de med god eksperthjelp kan gjøre både personlige
og næringsmessige tilpasninger, de som allerede har penger
kan sno seg unna fellesskapsforpliktelser. I en komplisert verden
er det et klart behov for å forenkle regler som gir tillit,
og kan gi oss alle samme muligheter. Hele vår skattemoral,
og i siste instans vår holdning til fellesskapsfinansiering,
er avhengig av slik tillit. Flat skatt med store minstefradrag er
et enkelt system.
For å motivere til mer forskning og utvikling innføres
det muligheter for å gi skattemessige fordeler. Slike tiltak
er delvis brukt i andre land med suksess, og de har vært
en del av skattedebatten i Norge i mange år. Norge har
etablert Skatte-FUNN som ser ut til å bli en vellykket
ordning. Dette virkemiddelet bør derfor utvikles og utvides.
Uavhengig av de konkrete valg som foretas, er det stor enighet
om at vi må satse på kompetanse og utvikling.
Viljen til å prioritere bruk av midler til slik langsiktig
investering har ikke alltid stått i samsvar med uttalte
ambisjoner. Dette vil muligens være mest sentralt for norsk
næringsliv i fremtiden.
Forskning er investering i fremtidig livskvalitet og velferd.
Forskningen har stor betydning for den økonomiske utviklingen,
og er derfor viktig for fremtidige generasjoner. Fremtidig vekst
vil henge sammen med at eksisterende næringer blir mer
kunnskapsintensive og at det skapes nye kunnskapsintensive bedrifter.
I 2001 ble det i Norge brukt 1,62 pst. av BNP til forskning mens
Sverige brukte 4,3 pst. av BNP til det samme. Det er en vedtatt
målsetting å nå opp til et OECD-gjennomsnitt
innen 2005 i Norge. Forslagsstillerne registrerer at det er lite
sannsynlig at dette målet nås med mindre det bevilges
et tilstrekkelig beløp allerede nå.
Næringslovgivningen i sin alminnelighet kan ha ulike
former for innvirkning. Eksempler vil være aksjelov, arbeidsmiljølov,
konkurslov, arvelov mv. Lovgivningen for næringslivet bør
harmoniseres og forenkles i den grad dette ikke gir negative virkninger.
Det bør være mulig å synliggjøre
det store samspillet mellom lovene på en oversiktlig måte.
Få er tjent med at all næringsvirksomhet blir
så komplisert at dette enda mer blir domene for juridiske
spesialprofesjoner.
Det er en viktig rammebetingelse i seg selv for næringslivet
at man vet hvilke spilleregler som gjelder. Lover, regler og internasjonale
avtaler som influerer på næringsvirksomhet, bør
ha langsiktig karakter, og man bør forhandle på en
slik måte at konsekvensene er åpne og forutsigbare.
Det er lettere å forholde seg til en komplisert verden
når våre felles spilleregler ligger fast. Det
ligger altså en viktig verdi i selve stabiliteten, at rammevilkår
ligger fast og at årsaks- og virkningsforhold ikke endres
gjennom kortsiktige politiske forordninger.
Det er særlig viktig for de internasjonale næringene
at vi ikke har særnorske regler og skatter som hemmer våre
bedrifter. Likhetskravet vil kunne gjelde forhold som skatter og
avgifter, kvoter og spilleregler for øvrig. Aktuelle saker
er refusjonsordning for lønn til sjøfolk, rederibeskatning,
opsjonsordninger, bedrifts- og formuesbeskatning.
Forslagsstillerne mener det er viktig å verne om miljøet,
og holder fast på prinsippet om at forurenser skal betale.
Samtidig må dette skje gjennom internasjonalt samarbeid,
og ikke gjennom ensidige nasjonale tiltak. Det er til liten glede
for det globale miljø om en forurensningskilde flytter
fra Norge til utlandet, spesielt med bakgrunn i at norsk næringsliv
allerede er blant de mest miljøvennlige i verden. Gasskraftsaken
illustrerer at norsk industris mange miljøkrav er særnorsk.
Et annet eksempel er tiltakene for å redusere utslipp
av klimagasser fra industrien.
Forslagsstillerne vil på denne bakgrunn be Regjeringen
sikre at norske miljøkrav for næringslivet tilpasses
samme rammebetingelser som i EU og andre konkurrentland.
Irland har gått fra å være Europas
kanskje fattigste land til å nå ha et akseptabelt
velferdsnivå på to tiår. Irene har de
siste år hatt enorm produktivitetsvekst pr. år
og ligger på førsteplass i Europa. Mye av æren
kan man gi overføringer av EU-midler og lavere skattesatser,
men de mener i alle fall selv at deres næringspolitiske
prioritering på områdene farmasi, finans, reiseliv
og data, samt satsing på innovasjon og undervisning, har
vært avgjørende for de gode resultater. EU-midlene
har gitt store muligheter til å drive ulike former for
støttetiltak for nasjonal industri, og ikke minst for å lokke
internasjonale bedrifter til Irland. Norge har ikke EU-penger, men
oljepenger gjør akkurat samme nytten.
Vår egen oppbygging av oljesektoren har hatt det samme
suksesspreget over seg, fra etableringsfasen tidlig på 1970-tallet,
til at dette i dag er blitt vår største eksportnæring.
Mye av suksessen henger sammen med måten vi har regissert
oppbyggingen på.
Ulike land har ulike naturlige komparative fortrinn. Gjennom
politisk valgte prioriteringer vil vi kunne fremme eller hemme slik
utvikling. Forslagsstillerne mener det er helt avgjørende
at også Norge definerer sine naturlige komparative fortrinn,
og legger en offensiv strategi for å videreutvikle disse.
Verdiskapningspotensialet i marin sektor er stort. I tillegg
til fortsatt vekst i oppdrettsnæringen og verdiskapning
basert på teknologiutvikling og videreforedling i fiskeindustrien,
er det et stort potensial basert på utviklingen i nye næringsgrener
som bioteknologi og bedre utnyttelse av biprodukter og utnyttelse
av hittil uutnyttede marine ressurser. Dette krever imidlertid økt
forskning og kompetanse og økt offentlig engasjement.
Med basis i fantastisk natur, lite forurensning av luft og vann,
samt desentralisert bosettingsmønster, gir Norge et suverent
utgangspunkt for et omfattende og variert reiseliv. Den internasjonale
satsningen av Norge som turistland må styrkes.
Det er mye å vinne av verdiskapning innenfor turist-
og reiselivsbransjen gjennom en internasjonal satsning og merkevarebygging.
Aggressiv markedsføring i konkurrentland, finansiert av
myndigheter i andre land, har bidratt til tap av markedsandeler hjemme
og mye ledig kapasitet. Behovet for å måtte bruke
statlige midler for å stimulere egen turistnæring
hviler på to forhold. For det første har skatte-
og avgiftsnivået, og dermed kostnadsnivået, vedvarende over
tid sørget for en generelt kapitalfattig privat sektor,
inkludert turistnæringen. For det annet bruker andre land
store statlige ressurser på markedsføring av turisme.
Norske fjorder er, ifølge en kåring i det amerikanske
naturmagasinet National Geographic, verdens beste reisemål.
Det er første gang magasinet lager en slik oversikt der
115 av verdens mest kjente reisemål er blitt vurdert av
reiselivseksperter og lesere. Dette er selvsagt svært god
Norges-reklame, og denne muligheten bør nå ivaretas.
Norge er utrustet med energi i flere former. Norge bør
kunne utnytte både energien og kompetansen knyttet til
produksjon og drift av energisystemer.
Olje- og gasseksport gir i dag enorme valutainntekter. Perspektivet
på denne næringen burde være langt nok
og avkastningsmulighetene gode nok til at ulike aktører
fortsatt ønsker å satse på norsk sokkel. Det
dreier seg også om å utnytte den kompetansebygging
og teknologiutvikling som næringen utøver til å utvikle
nye eksportartikler, som eksempelvis ingeniørtjenester.
Maritim sektor er allerede forholdsvis stor i Norge. Det er investert
gjennom mange tiår i ulike former for maritim kompetanse.
Dette klusteret må ivaretas. Forslagsstillerne avventer
behandlingen av skipsfartsmeldingen, men vil understreke nødvendigheten
av forutsigbare rammebetingelser og stabilitet i forhold til støtteordninger
og skatteregler. Ikke minst må det være en grunnleggende
forutsetning at norske rammebetingelser er minst like gode som i
land det er naturlig å sammenligne seg med.
I en industri preget av sterk konkurranse utnytter ikke norske
myndigheter de mulighetene EU tillater til lånefinansiering
av redere og skipsverft. Lavkonjunktur innenfor offshoreindustrien,
samt mer restriktive banker, gjør at norske verft har en
stor utfordring i konkurranse med utenlandske verft, som kan benytte
seg av statlige finansieringsordninger. Staten har, med endrede
rammevilkår for Garanti-Iinstituttet for Eksportkreditt
(GIEK), mulighet til å bidra til en vesentlig verdiskapning
innenfor denne industrien:
En økning av risikomandatet
på langtidsfinansiering vil kunne skape vesentlig aktivitet
med relativt umiddelbar effekt
Deltagelse i byggefinansiering ved rammer for byggelån
Rammer for betalingsgarantier
GIEK har mulighet til å implementere dette innenfor
allerede eksisterende bevilgninger.
Bioteknologi er et kompetanseområde i stor fremgang,
og danner allerede grunnlaget for ulike industrier som medisin,
mat og kosmetikk. Miljøet innenfor bioteknologi i Norge
er relativt lite sett med internasjonale øyne. Det bør
derfor være fullt mulig å etablere god oversikt
over miljøet, og øke samarbeidet mellom alle parter,
herunder både private bedrifter og offentlige institusjoner.
I Norge bør vi satse på å utvikle næringsvirksomhet
rundt grunnforskningsmiljøene. Det har vist seg at etableringer
av nye bedrifter tilknyttet bioteknologisk virksomhet, oftest skjer
i områder med konsentrert forskning på høyt
nivå.
Grunnleggende FoU er avgjørende for innovasjon. Kobling
mellom grunnforskning og næringsrettet forskning er viktig.
Utvalgte gode forskningsmiljøer må bygges opp
til en størrelse som gjør det mulig å bli
ledende internasjonalt innen spesielle områder. Forskningsmiljøene
må premieres for god FoU-virksomhet og evne til å samarbeide
med bedrifter.
På grunnlag av analyser fra OECD antar man at det virkelig
store gjennombruddet på bioteknologiområdet først
vil komme etter 2000. Den brukerstyrte forskningen innen bioteknologi
har ikke ført til like mye næringsutvikling i
Norge som forventet. Det er likevel grunn til å se mer
positivt på fremtiden. Det har vist seg at resultatene
innen bioteknologi kommer senere enn antatt fordi teknologiutviklingen
tar lengre tid, og fordi forsknings- og produksjonskostnadene er
høyere enn antatt.
Brukerstyrt forskning er helt nødvendig for innovasjonskjeden.
Den brukerstyrte forskningen krever at næringslivet har
god kjennskap til forskningsmiljøene. De offentlige midlene
bidrar til økt FoU-innhold i prosjektene. Brukerstyringen øker
sannsynligheten for at resultatene fra forskningen tas i bruk når prosjektet
er avsluttet.
Det er nødvendig å øke den offentlige
ressursinnsatsen for å stimulere til økt FoU-aktivitet
innenfor bioteknologi.
IT er blitt en nødvendig del av vår hverdag
og representerer en teknologi "alle" må håndtere.
Spesialtilpasset utstyr og programvare blir en del av omtrent all
form for næringsvirksomhet, enten den er vareproduserende
eller ikke. De overordnede målene for den norske satsningen
på FoU innen IKT er å legge forholdene til rette
for å utnytte IKT for å fremme innovasjon og verdiskapning,
og å legge grunnlaget for at norsk IKT-næring
kan bli internasjonalt konkurransedyktig. Det er nødvendig å øke
den offentlige ressursinnsatsen for å stimulere norsk IKT-nærings
konkurransedyktighet.
Uavhengig av valg av satsningsområder, vil de store
infrastrukturnæringene - varehandel, transport og IT, være
sentrale fordi de vedgår alle andre næringer.
En nasjons logistikksystem på materielle og immaterielle
varer er viktig for hvordan samspillet fungerer, og hvilken effektivitet
som oppnås.
I en fersk rapport fra Stiftelsen for Industriell og Teknisk
Forskning (SINTEF) "Er det lønnsomt å bruke mer
midler til veiformål?" vises det til at selv om veinettet
i deler av landet er godt utbygget, er det fremdeles behov for nye
eller mer direkte veiforbindelser, Rapporten konkluderer med at
en økning av ressursene til veiformål vil være
samfunnsøkonomisk lønnsomt. I rapporten står
det følgende:
"Det er ingen tvil om at tilstanden på veinettet i Norge
er underoptimal og at dette påfører trafikantene ekstrakostnader… Å overse
disse problemene vil innebære en ineffektiv veitransport
i dag og et sterkt nedbrutt veinett om noen år. Dette harmonerer
dårlig med ambisjonene om at vi skal ha bygd opp en god
infrastruktur i vårt land som vi kan ha glede av når
oljeinntektene en gang tar slutt."
Fra bransjehold opplyses det også om at situasjonen
innen bygg- og anleggssektoren fortsatt er vanskelig. Staten er
en stor kunde på anleggsmarkedet, har god økonomi
og store uløste oppgaver, spesielt på veisiden. Å tilleggsbevilge
for inneværende år, vil gi stabilitet på arbeidsmarkedet
og i bransjen for øvrig, og det vil sikre sysselsetting
og utvikling av viktig kompetanse blant de ansatte. Investeringsprogrammet
for stamveinettet 2002-2005 består av i alt 18 ruter over
hele landet. Alle er vedtatt iverksatt og er ferdig planlagt og
til dels påbegynt. Forsering av utbygging av noen av disse
prosjektene vil både bidra til hurtigere bedret infrastruktur,
som bedrer økonomiens virkemåte, samt utnytte
kompetansen og kapasiteten i anleggssektoren.
Det er viktig å styrke norske bedrifters konkurranseevne
i internasjonale markeder. Norsk eksportnæring er relativt
kapitalfattig, grunnet vedvarende høyt skatte- og avgiftstrykk.
Samtidig vil økt innsats bidra til økte eksportinntekter
fra annet enn petroleumsinntekter.
Skipstrafikken langs norskekysten er stor og økende,
ikke minst pga. eksport av olje fra Nordvest-Russland. Dette øker
risikoen for ulykker og krever styrket beredskap mot større
ulykker og uhell langs kysten. Det er derfor viktig å styrke
eksisterende oljevernberedskap, og etablere nye oljeverndepoter
der dette er nødvendig.
Det er også nødvendig å sikre trafikkovervåkingen
langs kysten. Dette vil være viktig for å hindre
alvorlige ulykker etter hvert som transporten av russisk olje øker
langs norskekysten.
Behandlingstiden ved tingrettene og lagmannsrettene er for lang,
og køer av sivile saker og straffesaker er et vedvarende
problem. Samtidig står flere dommerstillinger ledige. Forslagsstillerne
vil derfor øke bevilgningene til tingrettene og lagmannsrettene.
Politiet er underbemannet og underbudsjettert etter regjeringspartienes
budsjettforlik med Arbeiderpartiet. Politistillinger står
ledige, saker henlegges på grunn av for liten kapasitet,
og politistudentene som uteksamineres er ikke sikret arbeid. Forslagsstillerne vil
derfor øke bevilgningene til politi- og lensmannsetaten.
Forslagsstillerne fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
1. Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om etablering av et system for bruk av utviklingskontrakter
for å bidra til innovasjon og langsiktige besparelser.
2. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om strategisk
forvaltning og innenlandsk anvendelse av deler av Petroleumsfondet
for å styrke norsk næringsliv.
3. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å legge
grunnlaget for internasjonal finansindustri basert i Norge, for å håndtere
deler av Petroleumsfondet.
4. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om utvidelse
og forenkling av Skatte-FUNN-ordningen, samt etablering av ytterligere
skattestimulerende ordninger for forskning og utvikling.
5. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om harmoniseringer
og forenklinger av næringslovgivningen.
6. Stortinget ber Regjeringen utrede og fremme forslag om
endringer i lovgivning og regelverk, for å harmonisere
norske rammebetingelser med internasjonale rammebetingelser for
alle norske næringer som er i en internasjonal konkurransesituasjon.
7. Stortinget ber Regjeringen utrede og vurdere innføring
av næringspolitiske prioriteringer som favoriserer utvikling
og satser offensivt på Norges naturlige og utviklede komparative
fortrinn.
8. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om bedring
av kapitaltilgangen til risikoprosjekter, samt stimulere til fornuftig
strukturutvikling og utvikling av kapitalmiljøer.
9. Stortinget ber Regjeringen endre rammevilkårene
for GIEK, slik at risikomandatet for langtidsfinansiering økes,
deltagelse i byggefinansiering ved rammer for byggelån
innføres, samt at rammer for betalingsgarantier økes.
10. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å øke
den offentlige ressursinnsatsen for å stimulere til økt
FoU-aktivitet innenfor bioteknologi. Det etableres et fond for bioteknologiforskning med
en startkapital på 1 mrd. kroner.
11. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å øke
den offentlige ressursinnsatsen for å stimulere norsk IKT-nærings
konkurransedyktighet.
12. I statsbudsjettet for 2004 gjøres følgende
endringer:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
286 | | Fondet for forskning og nyskapning | |
| 50 | Overføring til Norges forskningsfond,
forhøyes med | 1 000 000 000 |
| | fra kr 606 205 000 til kr 1 606 205 000
| |
410 | | Tingrettene og lagmannsrettene | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med | 100 000 000 |
| | fra kr 1 159 215 000 til kr 1 259 215 000
| |
440 | | Politidirektoratet - politi- og lensmannsetaten | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med | 200 000 000 |
| | fra kr 5 656 300 000 til kr 5 856 300 000
| |
937 | | Reiselivstiltak | |
| 70 | Ny Tilskudd til markedsføring i
utlandet, bevilges med | 200 000 000 |
1320 | | Statens vegvesen | |
| 30 | Riksveginvesteringer, forhøyes
med | 1 000 000 000 |
| | fra kr 4 724 000 000 til kr 5 724 000 000
| |
13. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å styrke
den eksisterende oljevernberedskapen og etablere nye oljeverndepoter
der dette er nødvendig.
14. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag som sikrer
at norske miljøkrav for næringslivet tilpasses
samme rammebetingelser som i EU og andre konkurrentland.
25. mars 2004