Til Stortinget
Statens vegvesen utfører i dag tjenester ved 81 trafikkstasjoner
rundt om i hele landet. Dette er en organisasjonsstruktur som har
vært noenlunde konstant over lang tid, og med stasjoner
som utfører en rekke servicetilbud for både privatpersoner
og næringsliv. Innholdet av tjenestetilbudet har endret
seg i takt med samfunnets utvikling, og trafikkstasjonene utfører
i dag en rekke oppgaver knyttet til service, trafikksikkerhet og
som uhildet kontrollinstans.
Vegdirektoratet har lagt fram et forslag til omorganisering av
Statens vegvesen som vil innebære en nedleggelse av et
stort antall trafikkstasjoner. I tillegg til nedleggelse, er det
foreslått redusering av tjenestetilbud ved en del stasjoner.
Forslaget er meget omfattende og vil for flere trafikkdistrikt bety
en halvering av antallet trafikkstasjoner.
Dette er ikke i tråd med Stortingets intensjoner, og
vil få betydelige konsekvenser for både privatpersoner
og bedrifter. I forbindelse med behandlingen av omorganiseringen
av Statens vegvesen, heter det i Innst. O. nr. 63 (2001-2002):
"Det er et klart mål med omorganiseringen å sikre en
organisasjon som har god resultatoppnåelse med god og riktig
kvalitet på tjenestene. Samtidig skal publikum, kommuner
og fylkeskommuner fortsatt møte en desentralisert organisasjon."
Ved en kraftig reduksjon av antallet trafikkstasjoner, vil det
bli flyttet betydelige utgifter fra det offentlige til privatpersoner
og bedrifter. Hvor store økonomiske konsekvenser dette
vil føre til, er ikke i tilstrekkelig grad utredet. For
både privatpersoner og bedrifter vil også viktig
tid gå til spille når avstandene blir større.
Eksempelvis kan det vises til at for region sør er det
beregnet et tidstap for privatpersoner som skal benytte seg av trafikkstasjoner
i forbindelse med førerprøve og registrering av
kjøretøy, tilsvarende ca. 4 mill. kroner per år.
Det er som argument for omorganiseringen, lagt vekt på at
man vil få et større tilbud av elektroniske tjenester
gjennom Internett. Selve tjenestetilbudet skal på denne
måten opprettholdes, men i en annen utgave enn per dags
dato. Her må det ikke glemmes at et stort antall av oppgaver
ikke lar seg gjøre elektronisk. Man kan eksempelvis ikke
"vise en bil" på nettet.
De lokale trafikkstasjonene er også en svært
viktig brikke i trafikksikkerhetsarbeidet. Med de høye ulykkestall
som Norge har i dag, er dette et viktig felt som bør styrkes
i stedet for å reduseres. Konsekvensene for trafikksikkerhetsarbeidet
ved en eventuell kraftig reduksjon av trafikkstasjoner, synes ikke å være
godt nok utredet. Det vil derfor være uheldig å foreta
en slik omorganisering med nedleggelse av stasjoner uten at det
først foretas en større konsekvensutredning med
fokus også på trafikksikkerhet.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjerningen:
1. Stoppe Vegdirektoratets planer
om nedleggelse av trafikkstasjoner.
2. Foreta en konsekvensutredning av nedleggelsesplanene,
med henblikk på å klargjøre konsekvensene
for både enkeltpersoner, næringsliv, lokalsamfunn
og trafikksikkerhet.
4. oktober 2004