Forslag fra stortingsrepresentantene Åslaug Haga og Jorunn Ringstad om stopp og konsekvensutredning av forslaget om nedleggelse av trafikkstasjoner som en del av omleggingen av Statens vegvesen

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

Statens vegvesen utfører i dag tjenester ved 81 trafikkstasjoner rundt om i hele landet. Dette er en organisasjonsstruktur som har vært noenlunde konstant over lang tid, og med stasjoner som utfører en rekke servicetilbud for både privatpersoner og næringsliv. Innholdet av tjenestetilbudet har endret seg i takt med samfunnets utvikling, og trafikkstasjonene utfører i dag en rekke oppgaver knyttet til service, trafikksikkerhet og som uhildet kontrollinstans.

Vegdirektoratet har lagt fram et forslag til omorganisering av Statens vegvesen som vil innebære en nedleggelse av et stort antall trafikkstasjoner. I tillegg til nedleggelse, er det foreslått redusering av tjenestetilbud ved en del stasjoner. Forslaget er meget omfattende og vil for flere trafikkdistrikt bety en halvering av antallet trafikkstasjoner.

Dette er ikke i tråd med Stortingets intensjoner, og vil få betydelige konsekvenser for både privatpersoner og bedrifter. I forbindelse med behandlingen av omorganiseringen av Statens vegvesen, heter det i Innst. O. nr. 63 (2001-2002):

"Det er et klart mål med omorganiseringen å sikre en organisasjon som har god resultatoppnåelse med god og riktig kvalitet på tjenestene. Samtidig skal publikum, kommuner og fylkeskommuner fortsatt møte en desentralisert organisasjon."

Ved en kraftig reduksjon av antallet trafikkstasjoner, vil det bli flyttet betydelige utgifter fra det offentlige til privatpersoner og bedrifter. Hvor store økonomiske konsekvenser dette vil føre til, er ikke i tilstrekkelig grad utredet. For både privatpersoner og bedrifter vil også viktig tid gå til spille når avstandene blir større. Eksempelvis kan det vises til at for region sør er det beregnet et tidstap for privatpersoner som skal benytte seg av trafikkstasjoner i forbindelse med førerprøve og registrering av kjøretøy, tilsvarende ca. 4 mill. kroner per år.

Det er som argument for omorganiseringen, lagt vekt på at man vil få et større tilbud av elektroniske tjenester gjennom Internett. Selve tjenestetilbudet skal på denne måten opprettholdes, men i en annen utgave enn per dags dato. Her må det ikke glemmes at et stort antall av oppgaver ikke lar seg gjøre elektronisk. Man kan eksempelvis ikke "vise en bil" på nettet.

De lokale trafikkstasjonene er også en svært viktig brikke i trafikksikkerhetsarbeidet. Med de høye ulykkestall som Norge har i dag, er dette et viktig felt som bør styrkes i stedet for å reduseres. Konsekvensene for trafikksikkerhetsarbeidet ved en eventuell kraftig reduksjon av trafikkstasjoner, synes ikke å være godt nok utredet. Det vil derfor være uheldig å foreta en slik omorganisering med nedleggelse av stasjoner uten at det først foretas en større konsekvensutredning med fokus også på trafikksikkerhet.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Stortinget ber Regjerningen:

  • 1. Stoppe Vegdirektoratets planer om nedleggelse av trafikkstasjoner.

  • 2. Foreta en konsekvensutredning av nedleggelsesplanene, med henblikk på å klargjøre konsekvensene for både enkeltpersoner, næringsliv, lokalsamfunn og trafikksikkerhet.

4. oktober 2004