På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber Regjeringen innføre
entreprenørskap som obligatorisk tverrfaglig emne og metode
i grunnopplæringen. Entreprenørskapsopplæringen
skal forankres i en egen læreplan, der mål og
innhold for opplæringen på alle trinn tydelig fremgår.
Utformingen av egne læreplaner for entreprenørskap
gjøres i sammenheng med den øvrige reformering
av læreplanverket frem mot 2006.
2. Stortinget ber Regjeringen organisere alle tverrfaglige
emner (entreprenørskap, teknologi og design, miljølære)
i grunnopplæringen i egne lære- eller temaplaner.
Temaplanene må angi kompetansemål for hvert emne
og utformes slik at emnets helhet og intensjon trer tydelig frem.
Innholdet i disse planene må koordineres slik at de understøtter
hverandre på beste måte.
3. Stortinget ber Regjeringen legge til rette for et kompetanseløft
innenfor entreprenørskapsopplæringen. Et kompetanseløft
vil kreve etter- og videreutdanning av lærere og utvikling
av nye og egnede læremidler, samt faglig og metodisk entreprenørskapsopplæring
i lærerutdanningen. Regjeringen bes komme tilbake til Stortinget
på egnet måte med et samlet opplegg.
4. Stortinget ber Regjeringen ta ansvar for at "Program
for nyskaping og entreprenørskap i opplæring og
utdanning i Norge" gjennom organisasjonen Ungt Entreprenørskap
(UE) føres videre. Statlig finansiering skal foregå gjennom
egen bevilgning over statsbudsjettet.