Forslagsstillerne mener tiden er moden for å etablere
et nytt markedsreguleringssystem for å fjerne en av årsakene
til problemene i landbrukssektoren. Dagens system gir markedsregulator
muligheter til å utnytte markedsreguleringen til egen fordel,
så lenge regulator også er en kommersiell aktør
i markedet. Ved å modernisere systemene legges grunnlag
for likeverdige konkurranseforhold og større effektivitet
i landbruket.
Mellombels lov til å fremja umsetnaden av jordbruksvaror
av 1930 (omsetningsloven) - ble innført som en kriselov.
Denne kriseloven gjelder fremdeles for omsetning av jordbruksvarer,
om lag 70 år etter. Selv om omsetningsloven er blitt endret,
og Omsetningsrådet har en noe annen sammensetning, er det de
samme prinsippene som ligger til grunn for omsetningen av jordbruksvarer
i dag som det var på 1930-tallet.
Omsetningsloven ble en varig lov i 1936, loven i seg selv er
veldig generell. Lovens formål (§ 1) er å fremme
omsetningen av kjøtt av storfe, kalv, sau, reinsdyr og
fjørfe, flesk, korn, og oljefrø, melk, smør, ost,
egg, pelsdyrskinn, reinsdyrskinn og hagebruks- og gartneriprodukter.
Det står ikke i loven hvilke tiltak som kan/bør
brukes for å oppfylle lovens formål. Loven § 5
gir imidlertid fullmakt til å kreve inn en avgift på omsetningen
av de produkter som er nevnt i § 1. Disse midlene skal
disponeres for å fremme omsetningen av de samme produkter.
Med hjemmel i omsetningsloven har Omsetningsrådet vedtatt
en rekke retningslinjer og regler som markedsaktørene må rette
seg etter. Det er disse retningslinjene og regler som er bakgrunnen
for den regulering som vi i dag ser i det norske landbruksmarked.
Dette regelverket fastsetter bl.a. hvilke reguleringstiltak som
er tilskuddsberettiget.
Det finnes ulike typer avsetningstiltak, alt etter hvilke oppgaver
tiltakene er ment for. En vanlig inndeling av hovedgruppene av tiltak
er følgende:
Reguleringseksport er blant de mest
omdiskuterte virkemidler omsetningsloven hjemler. For å unngå at produksjonen
presser prisene under det som er fastsatt i Jordbruksavtalen, eksporteres «overskuddet» som
regel til tapsbringende pris. Dette tapet fellesfinansieres gjennom
omsetningsavgiften. Det finnes riktignok kvoter som regulerer omfanget,
men disse utgjør i volum 2000-3000 tonn, og er således
av betydelig omfang.
Selv om det gjennomføres tilbakeholdelse av varer fra
markedet, må varene før eller senere markedsføres
og levering fra reguleringslagrene kommer inn som et reguleringstiltak.
Billigsalg betyr at avsetningen forsøkes økt
ved at varen tilbys til lavere pris i et begrenset tidsrom eller for
et begrenset kvantum. Billigsalg har vært benyttet for
de fleste vareslag. Salg med frysefradrag er også en form
for billigsalg. Denne tilbakeføringen til markedet gjennom
billigsalg kan medføre betydelige problemer for private
aktører, som for egen dekning både må ta
kostnader ved å legge varer inn på lager og ved
eventuelt billigsalg. Men da markedsregulator er prisledende, får
billigsalg konsekvenser for private aktører. Det seneste
eksempelet på dette er da Norsk Kjøtt som er markedsregulator
for bl.a. sauekjøtt satte ned prisen på lam, noe
som medførte et verditap på det lageret Fatland
AS hadde på lam på ca. fem mill. kroner.
Suppleringsleveranser er overføring
fra overskudds- til underskuddsområder innenfor rammen
av et landsomfattende markedsreguleringssystem. Dette er et benyttet
virkemiddel for en del vareslag. Imidlertid har den strukturendring
og spesialisering markedsregulator gjennomfører negative
konsekvenser for private aktører, fordi tiltakene optimaliserer
samvirkets egne behov, men påfører private aktører
større kostnader, m.a. til frakt.
Alternativ innenlands anvendelse.
Dette betyr stort sett tilbaketrekking av varer fra det ordinære marked
for levering til nedskrevet pris til industriell anvendelse eller
fôr.
Omsetningsrådet baserer seg på inntekter fra
en varierende omsetningsavgift fra produsenter (som nevnt foran),
samt bevilgninger over Jordbruksavtalen. Selv om alle produsenter
må betale omsetningsavgift til Omsetningsrådet,
er det i praksis bare Landbrukssamvirket som får støtte.
Private produsenter kan få støtte, men det hører
til unntakene. Derfor mener forslagsstillerne at Omsetningsrådets
virksomhet er konkurransevridende og representerer en styrking av
Landbrukssamvirket på bekostning av private produsenter.
Bidraget til Omsetningsrådet fra produsentene (jordbruket)
via omsetningsavgiften er på papiret betydelig, men skattebetalerne
og forbrukerne bidrar også til å dekke den regningen
gjennom statsbudsjettets overføringer samt ved at pris
til forbruker i Norge er for høy på viktige matvarer.
En kostnadsdrivende høyprissituasjon som klart skyldes
at markedet ikke tillates å fungere.
Forslagsstillerne mener man i tillegg bør peke på Omsetningsrådets
spesielle situasjon som offentlig lovbeskyttet maktorgan som har
gitt rådet myndighet til å bevilge penger til
kampanjer rettet mot vedtatt ernæringspolitikk. Således
har skattebetalerne via Omsetningsrådet, ufrivillig betalt
titalls millioner kroner til reklame for mer fettbruk, samtidig
som de samme skattebetalerne via Statens Ernæringsråd
har bevilget millioner til kampanjer for mindre fettbruk.
Gjennom den maktkonsentrasjon og de store fullmakter som er konsentrert
i Omsetningsrådet, er landbrukets samvirkeorganisasjoner
gitt tilnærmet full kontroll over store deler av befolkningens
næringsmiddeltilgang.
Endrede forhold tilsier at eldre lover og regler bør gjennomgås
med tanke på revisjon. Forslagsstillerne ønsker
i dette forslaget først og fremst å rette et kritisk
søkelys på de markedsreguleringsordningene som
eksisterer i dagens jordbrukssystem.
Prinsipielt mener forslagsstillerne at markedsreguleringsordningene,
som er hjemlet i omsetningsloven, bør oppheves og erstattes
med markedspris. En slik løsning gir forbrukerne makt på bekostning
av produsentene. Det er et mål i landbrukspolitikken at det
skal være fri konkurranse, men det viser seg problematisk å få dette
til med de rådende markedsreguleringsordningene. Erfaringene
fra frukt- og grøntsektoren er gode etter at det ble innført
reell konkurranse. Da det er vanskelig å skaffe et flertall for
en slik løsning viser erfaring at det subsidiært
er viktig å skille markedsreguleringsordningen som offentlig
myndighetsutøvelse og det å være en aktør
på markedet. Slik situasjonen er i dag er markedsregulatorene
Prior, Gilde og TINE samtidig dominerende markedsaktører.
Derfor er det vanskelig å bygge opp et normalt konkurransesystem
på disse regulerte områdene. I tillegg kan markedsreguleringsordningene slik
de er innrettet i dag, virke konkurransevridende ved at de gir forskjellige
kostnader, fordeler og ulemper i forhold til tilgang på nødvendige
innsatsvarer, fordeler og ulemper i forhold til avsetningsmuligheter
og ulik tilgang til informasjon. Det er derfor av fundamental betydning å skille
markedsreguleringsmyndigheten og rollen som aktør i markedet.
Forslagsstillerne mener på denne bakgrunn at det må etableres
et nytt markedsreguleringssystem som fjerner årsaken til
problemene.
I tillegg til endringer i innenlandske forhold gir den internasjonale
utvikling signal om endrede rammevilkår for jordbruket
med større begrensninger i mulighetene for nasjonal virkemiddelbruk.
Nå som rammene er lagt for de videre WTO-forhandlinger
er det viktig at Norge tidlig søker å tilpasse
våre rammevilkår for jordbruket til en ny konkurransesituasjon. Det
er viktig å legge til rette for at norsk produksjon kan
overleve i en fremtidig situasjon med friere konkurranse og da må vi
begynne å justere rammevilkårene nå.
Et viktig moment i en slik modernisering vil være å fjerne
de foreldede markedsreguleringsordningene.
Rammeavtalen i WTO sier at gul støtte (prisstøtte)
skal reduseres vesentlig, og at det er de med høyest støtte
som skal kutte mest. Den norske gule støtten i dag er på rundt
11 mrd. kroner.
Som eksempel på en annen markedsordningsmodell kan vises
til den minsteprisordning man har innenfor EUs felles landbrukspolitikk
der omtrent 90 pst. av all jordbruksproduksjon er omfattet av markedsordninger.
Ordningen fungerer på den måten at det fastsettes
tre priser ved starten av produksjonsåret, basispris, terskelpris
og intervensjonspris. Men i dette systemet har man ingen markedsregulator
slik man har i Norge. Det er altså ingen aktør
som har i oppgave å regulere markedet samtidig som man
konkurrerer på det samme markedet. Grunnlag for en konkurransevridning
som eksisterer i den norske modell finnes ikke her.
Med bakgrunn i det som er nevnt foran mener forslagsstillerne
det er mye som taler for at reguleringer av egg- og fjørfesektoren
bør oppheves.
Markedsreguleringen utøves gjennom ulike tiltak i markedet,
og finansieres over omsetningsavgiften for egg og fjørfekjøtt.
Tiltakene administreres av Omsetningsrådet.
Markedsreguleringen av egg og fjørfekjøtt består av
avsetningstiltak, faglige tiltak og opplysningsvirksomhet. Avsetningstiltak
er strakstiltak som iverksettes for å regulere markedet,
mens faglige tiltak og opplysningsvirksomhet er tiltak av forebyggende
og mer langsiktig karakter.
Prior Norge er markedsregulator i egg- og fjørfesektoren.
Markedsregulator har den utøvende funksjonen i markedsreguleringen,
gjennom å foreslå og gjennomføre reguleringstiltak.
For egg og fjørfeprodukter er det kort periode fra beslutning
om produksjon til produktet er klart for salg. Dette burde også gjøre
det mulig å foreta produksjonsplanlegging med tilpasning
av produksjonen til det innenlandske forbruket. I utgangspunktet skulle
derfor markedene for egg og fjørfe være håndterlige
med tanke på å unngå overskuddsproduksjon og
oppnå mer effektiv ressursbruk også uten offentlig markedsregulering.
Det bør dessuten understrekes at produksjonen av regulerte
produkter, som kylling, er igangsatt som ren næringsvirksomhet,
og også bør betraktes som ren næringsvirksomhet.
Produksjonen har heller ingen stor landbrukspolitisk betydning og omfatter
få produsenter. Kyllingproduksjon har stort sett like stort
trykk hele året, og det er derfor ikke behov for en lovfestet
reguleringsplikt for å kunne håndtere dette markedet.
Det er i denne sammenheng relevant å peke på statens
tilbud ved årets jordbruksforhandlinger, hvor departementet
viser til at det er svært lite behov for markedsregulering
av kylling, og at det ikke er store problemer med å foreta
tilpasninger i forhold til markedets behov gjennom produksjonsregulering
hos den enkelte aktør. De private fjørfeprodusentene
sier også at det ikke er behov for markedsregulering for kylling.
Et eksempel på dette er transportarbeiderstreiken i 2004,
som dokumenterer reguleringens overflødighet. Streiken
hadde en varighet på fire uker og fem dager, omtrent samme
lengde som livsløpet til en kylling. De private slakteriene
hentet i hele perioden inn fra bøndene, slaktet som normalt
og frøs inn på eget lager. De private aktørene
igangsatte tidlig under streikeprosessen en tilpasning i ruging
av egg til kylling, dermed også fremtidig innsett av kylling.
Dette for å skape et fremtidig rom i markedet for omsetning
av allerede produsert vare.
Forslagsstillerne gir den anbefaling vedrørende egg-
og fjørfesektoren at markedsreguleringen med hjemmel i
lov til å fremja umsetnaden av landbruksvaror bør
oppheves.
Markedsreguleringen av kjøtt består av avsetningstiltak,
faglige tiltak og opplysningsvirksomhet. Avsetningstiltak er strakstiltak
som iverksettes for å regulere markedet, mens faglige tiltak
og opplysningsvirksomhet er tiltak av forebyggende og mer langsiktig
karakter.
Gilde Norsk Kjøtt BA er markedsregulator som innebærer
en oppgave med å overvåke markedet for kjøtt
og sette i verk tiltak for å regulere produksjonen når
prisen som oppnås i markedet ikke treffer målprisen.
Gilde er også pålagt en mottaksplikt av alle slaktedyr
og avsetningsplikt i perioder med lite kjøtt. For disse
oppgavene blir Gilde kompensert.
Kjøttindustrien i Norge sysselsetter om lag 13 000
mennesker og er den største bransjen innenfor landbruksbasert
næringsmiddelindustri. Det finnes mer enn 200 frittstående
privateide foretak som har sitt daglige virke innen kjøttsektoren.
Gilde er tildelt rollen som markedsregulator, men er samtidig
den dominerende aktøren i kjøttmarkedet. I praksis
betyr dette at samvirket har ca. 75 pst. av slaktingen mens private
aktører har ca. 25 pst. For skjæringen er forholdet
at samvirket har 60 pst. og private har 40 pst., mens det for industriell
bearbeiding er slik at samvirket har ca. 43 pst. og privat industri
har 57 pst. (2002).
Måten markedsregulatordningen er organisert på i
dag medfører fare for konkurransevridning og legger ikke
til rette for den gode konkurransen som er et landbrukspolitisk
mål i Norge. ECON Analyse påpeker dessuten i sin
rapport «Bør markedsreguleringsordningen for kjøtt
slaktes?», på flere momenter i ordningen som kan
medføre konkurransevridninger mellom Gilde som markedsregulator
og uavhengige bedrifter i kjøttbransjen. Markedsreguleringsmyndigheten
gir Gilde mulighet til å:
a) Få dekket kostnader til
regulering som en kommersiell aktør i markedet uansett
vil ha.
b) Utnytte markedsregulatorinformasjon til å tilpasse
seg kommersielt i markedet.
c) Utnytte god råvaretilgang som følge
av markedsreguleringsansvaret.
d) Utnytte avsetningskanaler som frittstående aktører
ikke har.
Markedsreguleringsordningen pålegger også regulator
noen plikter som informasjonsplikt, opplysningsplikt og forsyningsplikt.
Forslagsstillerne mener det er på høy tid å få gjort noe
med konkurransevridningsproblemene mellom Gilde og frittstående
aktører innenfor kjøttproduksjon slik at man for
fremtiden unngår det samfunnsøkonomiske
tapet denne konkurransebegrensningen gir. Det kan tenkes flere alternativer
til dagens markedsreguleringsordning som i større eller
mindre grad vil løse de konkurransemessige problemene og redusere
de samfunnsøkonomiske tapene som følge av dagens
ordninger. Alternativet som i størst grad vil løse
problemet med konkurransevridning mellom aktørene i markedet
og løse den generelle konkurransedempende effekten, som
dagens ordning har, er avvikling av markedsreguleringsordningen
i sin helhet. Forslagsstillerne har det som et langsiktig mål,
men antar at det vil være fornuftig med en trinnvis fremrykking
ved at markedsreguleringen overtas av myndighetene eller et offentlig
eiet selskap. En mellomløsning som i stor grad vil løse
konkurransevridningsproblemene er altså å skape
et juridisk skille mellom markedsregulator og Gilde. Dette kan gjøres ved
at dagens markedsreguleringsoppgaver som Gilde i dag gjør,
skilles ut i et eget selskap som eies og drives av det offentlige,
eller at reguleringsoppgavene overføres til Statens landbruksforvaltning.
Siden Gilde er et privat selskap forutsetter en slik oppdeling en
avtale mellom staten og Gilde, basert på at de anlegg som
er finansiert av omsetningsmidler, overføres sammen med
det administrative apparat som gjennomfører reguleringsoppgavene.
For øvrig må det fremforhandles en avtale basert
på at omsetningsloven endres slik at reguleringsmyndigheten
flyttes bort fra samvirkeorganisasjonen.
Markedsreguleringen av melk har som formål å sikre
produsenter av melk stabil avsetning og stabile priser i tråd
med jordbruksavtalens bestemmelser. Samtidig skal den sikre en stabil
forsyning av varer i alle markeder til en tilnærmet lik
pris. Markedsreguleringen utøves gjennom ulike tiltak i
markedet, og finansieres over omsetningsavgiften for melk.
Markedsreguleringen av melk består av avsetningstiltak,
faglige tiltak og opplysningsvirksomhet. Avsetningstiltak er strakstiltak
som iverksettes for å regulere markedet, mens faglige tiltak
og opplysningsvirksomhet er knyttet til forebyggende og mer langsiktige
tiltak.
TINE BA er markedsregulator i melkesektoren. TINE opererer innenfor
alle nivåer av verdikjeden for meieriprodukter, fra innsamling
av råmelk fra bonde til kjøp og salg av de fleste
typer meieriprodukter. Flere av de konkurrerende meieriprodusentene
er avhengige av å kjøpe råvare fra konkurrenten TINE.
Fra og med 2004 ble det foretatt en deling av TINEs råvarehåndtering
og industrivirksomhet. Det er TINE Råvare som har ansvaret
for innsamling av rå melk fra melkeprodusentene og sørger
for leveranser til industrien på ikke-diskriminerende vilkår. Nettopp
denne plikten kan det være vanskelig å håndheve
med en så betydelig markedsaktør som TINE er i
meierisektoren. Andre momenter som taler for et problem med konkurransevridning
er den informasjon som markedsregulator sitter på når
det gjelder markedsbalanse og prisutvikling som kan utnyttes strategisk.
Selve kompensasjonen for regulatoroppgavene kan også innebære
en konkurransevridning. Konkurransesituasjonen innenfor meierisektoren
er svak med TINE som en dominerende aktør i samtlige kjerneområder
i meieriproduksjon. Kavli/Q-meieriene er eneste konkurrent
om leveranser fra bøndene og dette bare i begrensede lokale
områder. I konsummelkmarkedet er eneste konkurrent for
TINE Kavli/Q-meieriene som har en markedsandel på ca.
5 pst. Når det gjelder markedet for ost er det Synnøve
Finden som har en markedsandel på 20 pst. hva gjelder hvitost
og 10 pst. på brunost. I denne spesielle og skjøre
konkurransesituasjonen er det mistanke om at TINE har brukt sin
betydelige markedsmakt for å holde sine mindre konkurrenter
ute av markedet, noe som gjør at man må vurdere
innholdet av dagens spilleregler innenfor markedet på meieriprodukter.
For å skape en virksom konkurranse i meierisektoren
er det nødvendig at aktører får kjøpe
leveranser av råmelk på like markedsmessige vilkår
som TINEs egen foredlingsbedrift. Dette er en problemstilling som
har vært tatt inn for rettsapparatet gjennom Synnøve
Finden, som i 2004 fikk medhold i Oslo tingrett i spørsmålet
om betaling av for høy melkepris til TINE.
Det er mange momenter som taler for at det etablerte markedssystemet
ikke tilfredsstiller kravene til en virksom konkurranse, men er
konkurransevridende til fordel for den dominerende aktøren
TINE som også er tillagt offentlig myndighet.
Forslagsstillerne mener det er på høy tid å få gjort noe
med konkurransevridningsproblemene mellom TINE og andre aktører
innenfor meierisektoren slik at man for fremtiden unngår
det samfunnsøkonomiske tapet konkurransebegrensningene
medfører.
Forslagsstillerne viser til stortingsrepresentant Leif Frode
Onarheims kommentar i Dagens Nærlingsliv 10. februar 2005:
"Landbrukssamvirkets bedrifter har tilnærmet monopol
i det norske marked. Ikke bare har de unntak fra konkurranseloven
på vesentlige punkter. De har også et ansvar for
markedsregulering, og disponerer som hovedregel all melk som råvare
fra norske bønder… Det enkleste grepet for å løse
dette problemet, er å skille ut fra Tine en råvareorganisasjon
som har kontakten med bonden, får inn melken, og styrer
med det som måtte være nødvendig for
regulering av markedet. Den andre delen, merkevareleverandøren
TINE, må da kjøpe råvarene fra råvareselskapet
på samme betingelser som de øvrige aktører
i markedet."
Et alternativ som vil fjerne mye av problemet med konkurransevridning
er et fullstendig skille mellom TINE Råvare og TINE Industri.
Dette vil fjerne TINE-konsernets incentiver og muligheter til å kryssubsidiere
mellom råvare- og industrimarkedet. Eventuelle konkurranseproblemer
i meierisektoren vil i så fall være begrenset
til foredlingsmarkedet og fare for predasjonsprising på denne
konkurransearenaen. En beslutning om oppdeling vil fremkomme naturlig
når omsetningsloven endres slik at markedsreguleringsoppgavene
gis til Statens landbruksforvaltning (SLF) eller et offentlig eiet
selskap. De anlegg og eiendeler som er finansiert av omsetningsavgiften
kan overføres til SLF eller et offentlig selskap sammen
med det administrative apparat som står for markedsreguleringsarbeidet,
slik at virksomheten kan fortsette som tidligere. Det forutsettes
gjennomført forhandlinger mellom myndighetene og eierne av
TINE Råvare om nærmere detaljer.
Dagens ordning med et administrativt og regnskapsmessig skille
er ikke tilstrekkelig for å få til mer like konkurranseforhold
mellom foredlingsaktørene. En mellomløsning som
i stor grad vil løse konkurransevridningsproblemene er å skape
både et juridisk og reelt eierskille mellom markedsregulatoren
og TINE Industri. Dette vil fjerne TINEs incentiver til å kryssubsidiere
mellom råvare- og industrimarkedet.