Til Stortinget
Norge har en av verdens høyeste særavgifter
på bensin. Samtidig har vi nå et historisk høyt
prisnivå på råolje.
De norske særavgiftene på bensin er for 2005 kr 4,81
pr. liter svovelfri bensin og kr 4,85 pr. liter lavsvovlet bensin,
inkl. CO2-avgift. I tillegg kommer merverdiavgift. Av en bensinpris
til forbruker på kr 11,00 pr. liter lavsvovlet
bensin er dermed kr 7,01 særavgifter og moms.
Bensinen alene koster kr 3,99 pr. liter. Tilsvarende av
en autodieselpris på kr 10,00 pr. liter består
kr 5,49 av særavgifter og moms. Autodiesel alene
koster kr 4,51 pr. liter.
De fleste land i Europa har en befolkningstetthet som er langt
større enn i Norge, noe som tilsier at behovet for personbil
skulle være lavere enn i Norge. I tillegg fører
den tette befolkningskonsentrasjonen i Europa til at kollektivtransporttilbudet
er vesentlig bedre enn i Norge.
I Norge er avstandene store, og befolkningen er spredt over store
områder, noe som gjør kollektivtransport lite
egnet. I de fleste deler av landet er befolkningen helt avhengig
av personbilen for å kunne komme til og fra arbeid, og
for å kunne delta i det sosiale liv. Det er ikke uvanlig
at mennesker daglig må kjøre 100 km for å komme
seg til og fra arbeidet, og for de fleste av disse pendlerne eksisterer
det ikke et kollektivtilbud.
Det er heller ikke uvanlig at foreldre må kjøre
40-50 km flere ganger i uken for at barna skulle kunne delta på idrettstreninger,
musikkøvelser eller andre fritidsaktiviteter.
Det særnorske nivået på bensinavgiftene
forsterker avstandskostnadene, og derved kostnadene for de som ønsker å bo
i spredt bebygde områder. Dette fører til at folk
flytter inn til større sentra, ikke fordi de ønsker
det, men fordi avgiftene gjør at kostnadene ved å bo
i spredt bebygde områder blir for høye.
Sammenlignet med det øvrige Europa er selv det sentrale Østlandsområdet å regne
som et forholdsvis spredt bebygd område, med lange avstander.
Dette gjør at bilen er det eneste reelle alternativ for
folk flest.
Forslagsstillerne finner det derfor naturlig at bensinavgiften
i Norge er lavere enn i de øvrige tett befolkede landene
i Europa. Forslagsstillerne ønsker derfor at Stortinget
vedtar et prinsipp om hvordan nivået på bensinavgiften
skal være.
I løpet av året varierer prisene på bensin
med markedsprisen på olje og dette fører til at
prisen på bensin er svært ustabil. Siden årsskiftet
har pumpeprisen på bensin steget med ca. 1 krone pr. liter,
og det ser ut til å øke. Grunnen til økningen
er at den internasjonale oljeprisen har økt kraftig, noe
som fører til at den norske stat tar inn flere milliarder
kroner ekstra. Hvis oljeprisen holder seg på dagens nivå,
vil staten øke sine inntekter fra norsk oljeproduksjon
med minimum 100 mrd. kroner og sannsynligvis med mer enn 150 mrd.
kroner dersom økningen fortsetter slik de forsiktigste
analytikere antar. Økte oljepriser vil i tillegg gi staten økte
avgiftsinntekter i form av merverdiavgift, noe som bilistene må betale.
Dette fører til at bilistene ikke bare må betale
ekstra for den skyhøye oljeprisen, men i tillegg må de
også betale mer avgift til staten. Staten tjener med andre
ord både på høyere oljepris og høyere
avgift.
Når staten tar inn milliarder av kroner ekstra på grunn
av høyere oljepris, er det urimelig at norske bilister
skal bli den tapende part, med bensinpriser over 11 kroner pr. liter.
På denne bakgrunn ønsker forslagsstillerne å få utredet
et system med en fleksibel bensinavgift, slik at avgiften går
ned når oljeprisen går opp og motsatt. På denne
måten vil en oppnå en stabil utsalgspris på bensin,
uavhengig av markedssvingninger på olje.
Uavhengig av utredning av nytt avgiftssystem mener forslagsstillerne
at det med bakgrunn i dette dokumentet er nødvendig å sette
ned avgiftene på bensin og autodiesel med virkning fra
1. mai 2005.
Provenyvirkningen av en nedsettelse av drivstoffavgiftene
er helt marginal sammenlignet med de ekstra inntekter som tilføres
statskassen som følge av høy oljepris.
Økt oljepris på 20 dollar pr. fat, som tilsvarer økt bensinpris
på 1 krone pr. liter, gir staten over 100 mrd. kroner ekstra
i oljeinntekter.
1 krone i redusert avgift på bensin, og også 65 øre i
redusert avgift på autodiesel, gir staten et provenytap
på om lag 1,8 mrd. kroner dersom avgiftslettelsen innføres
med virkning fra 1. mai 2005.
1 krone i redusert bensinavgift og 65 øre i redusert autodieselavgift
vil, inkludert moms, gi reduserte pumpepriser med hhv. 125 øre
og 81 øre i forhold til nivået pr. 7. april
2005. De nye pumpeprisene vil dermed være eksakt de samme
som de var 1. januar 2005. Forslagsstillerne mener derfor
at dette forslaget samsvarer godt med budsjettforutsetningene som ble
lagt for 2005.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
I
I Stortingets vedtak av 25. november 2004 om V. Avgift
på bensin, gjøres følgende endringer:
§ 1 første ledd skal lyde:
Fra 1. mai 2005 skal det i henhold til lov 19. mai 1933
nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen på bensin.
Avgift betales med følgende beløp pr. liter:
a) for svovelfri bensin (under 10 ppm
svovel): kr 3,03,
b) for lavsvovlet bensin (under 50 ppm svovel): kr 3,07,
c) for annen bensin: kr 3,07.
II
I Stortingets vedtak av 25. november 2004 om VI. Avgift
på mineralolje til framdrift av motorvogn (autodieselavgift)
gjøres følgende endringer:
§ 1 første ledd skal lyde:
Fra 1. mai 2005 skal det i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11
om særavgifter betales avgift til statskassen på mineralolje
til framdrift av motorvogn. Avgift betales med følgende
beløp pr. liter:
a) for svovelfri mineralolje (under
10 ppm svovel): kr 2,27,
b) for lavsvovlet mineralolje (under 50 ppm svovel): kr
2,32,
c) for annen mineralolje: kr 2,32.
III
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om innføring
av et system for bensinavgift som er fleksibelt, slik at avgiften
går ned når oljeprisen går opp og motsatt,
slik at utsalgsprisen ikke endres som følge av endringer
i oljeprisen.
12. april 2005