Til Stortinget
Med bakgrunn i Stortingets vedtak i budsjettbehandlingen høsten
2002 kom Regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett våren
2003 med en strategi som pekte på muligheter og utnyttingspotensial
ved bærekraftig bruk i og i tilknytning til verneområdene (Med
bærekraftig bruk menes bruk som støtter opp under
de aktuelle verneformålene).
Regjeringen konkluderte klart i den foreslåtte strategien
at den så et potensial for økt miljøtilpasset turistmessig
bruk av våre fjellområder og formulerte seg som
følger:
"Hvis vi klarer å ta vare på de natur- og
kulturhistoriske kvalitetene som preger den norske fjellheimen, ikke
minst i verneområdene, ser Regjeringen store muligheter
for økt miljøbasert og miljøtilpasset
næringsutvikling og turisme i våre fjellområder."
Strategien har imidlertid så langt bare i begrenset grad
blitt fulgt opp med konkrete tiltak. Viktige innsatsområder
gjenstår. Disse bør sammenfattes i en egen handlingsplan
som bør legges frem av Miljøverndepartementet
i nært samarbeid med andre berørte departementer.
Det har blitt etablert mange nasjonalparker de siste årene,
men det har ikke ført til den økingen av bærekraftig
næringsaktivitet som strategien i Revidert nasjonalbudsjett
for 2003 la opp til. En av årsakene er manglende koordinering
av aktivitetene.
Mange land har en samlet administrasjon for nasjonalparkene.
I Norge er det rundt 10 ulike aktører/institusjoner
som har forvaltningsmyndighet og/eller som utfører
praktiske forvaltningsoppgaver. Disse oppgavene blir bare delvis
samordnet, og samordning er i hovedsak basert på frivillig
samarbeid. Dagens situasjon kan derfor best beskrives ved at "alle har
myndighet til å si nei, men ingen har myndighet til å si
ja". Praktiske erfaringer viser at det for å sette opp
skilt ved grensa til en nasjonalpark for å ivareta alle
interesser, kreves arbeidsgrupper med representanter fra 8-10 aktørgrupper.
Denne fragmenterte forvaltningen fører til store kostnader
knyttet til samordning, selv for helt enkle tiltak, og vanskeliggjør
også en helhetlig forvaltning av verneområdene.
Forvaltningssituasjonen i Norge preges også av at det
brukes begrenset med midler til drift, oppsyn, tilrettelegging og
informasjon. En undersøkelse fra 1997 som omfattet 128
nasjonalparker i Europa, viste at hver park i gjennomsnitt hadde
66,4 årsverk knyttet til forvaltning. Til sammenligning
hadde Jotunheimen nasjonalpark (inkludert Utladalen landskapsvernområde),
den parken i Norge som har størst forvaltningsapparat,
en forvaltning på til sammen 3 årsverk i 1998.
Den lave bemanningen er en viktig årsak til at forvaltningen
er fokusert på kontrolloppgaver, og i mindre grad mot formidling,
tilrettelegging og næringsutvikling. Det betyr at utviklingen
av bruken er tilfeldig og vanskelig å styre og måle
effektene av.
Reiselivsnæringen i Norge omsetter for rundt 70 mrd. kroner
hvert år. Dette betyr at økt satsing på nye områder
innen samme næring vil generere store verdier. En forvaltning
som også fokuserer på tilrettelegging av bærekraftig
næringsutvikling i tillegg til viktige kontrolloppgaver,
representerer en slik vekstnæring. Dette krever imidlertid
en stor grad av faglig kompetanse. Det er derfor behov for formelle
krav til kompetanse og etablering av utdanningstilbud i tillegg
til relevante sertifiseringsordninger.
Dagens forvaltning er også lite tilfredsstillende i forhold
til lokal innflytelse.
Større verneområder opprettes primært
for å sikre en nasjonal og internasjonal naturarv. Det
er imidlertid viktig at opprettelsen av verneområder tar
utgangspunkt i og gjennomføres på en måte
som tar hensyn også til de lokalsamfunnene som berøres
av vernet. Det finnes i lokalsamfunnene kulturtradisjoner som høstingskulturen,
som er bevaringsverdig, det finnes en erfaringsbasert kunnskap det
er viktig å integrere i forvaltningen, og det finnes et
engasjement og en forvaltertradisjon for områdene som det er
viktig å opprettholde. Lokalsamfunnene må også kompenseres
for de rådighetsinnskrenkninger som vernet medfører.
Dette forutsetter forvaltningsmodeller som sikrer reell lokal medinnflytelse
over bruken av områdene også i framtida, og som
gir muligheter for en næringsmessig utnytting av områdene som
ikke har negative konsekvenser for verneverdiene.
Til tross for disse manglene er det allerede igangsatt flere
prosjekter for økt næringsutvikling knyttet til
verneområder. Det er også mange signaler som tyder
på at det vil være en sterk vekst i denne typen
prosjekter over hele landet. Det er viktig at denne veksten skjer
med et tilstrekkelig virkemiddelapparat som sikrer en bærekraftig
næringsutvikling og en markedsføring i tråd
med det. Uten dette kan det føre til en situasjon hvor
både nærings- og miljøverninteressene
taper, preget av lokale konflikter, negative effekter for naturgrunnlaget
og at potensialet for verdiskaping og varige arbeidsplasser forblir
urealisert.
En del overordnede, strategiske rammer for næringsmessig
utnytting av nasjonalparker og større verneområder
er gitt innen ulike sektorområder, men dette er ikke samordnet
eller utarbeidet for å sikre næringsutvikling på en
bærekraftig måte.
Mangelen på samordning er påtagelig mellom
naturvern- og landbrukspolitikken. Konkret gir dette seg utslag
i at f.eks. utviklingstiltak innen tilleggsnæringer som
jakt og fiske oppmuntres og støttes av landbrukspolitiske
virkemidler, men stoppes av regelverk og forvaltningspraksis innen
miljøvernsektoren. Manglende samordning på nasjonalt
nivå gir seg utslag i konflikter på lokalt nivå,
og bidrar til et dårlig samarbeidsklima mellom næringsutøvere
og miljøforvaltningen.
Et annet problem er manglende sammenheng og koblinger mellom
det strategiske og det operative nivået. Strategien slik
den er foreslått i Revidert nasjonalbudsjett for 2003 er
klar, men så lenge det mangler virkemidler tilpasset politikken,
mangler også den nødvendige koblingen mellom det
strategiske og operative nivået som er nødvendig
for å få utløst vesentlig økt
næringsutvikling.
Av hensyn til lokalsamfunns-, nærings- og miljøinteressene
er derfor neste viktige skritt tiltak for å møte
målsetningen i strategien og den tiltakende aktiviteten.
De sentrale tiltaksområdene som det fortsatt ikke er
grepet fatt i, er følgende:
Øke ressursinnsatsen i nasjonalparkforvaltningen
når det gjelder myndighetsutøving. Det gjelder
i forhold til Statens naturoppsyn og samarbeidende oppsynsparter.
Øke ressursinnsats når det gjelder forvaltning
av nasjonalparkene. Det gjelder både økning i
antall stillinger og mer ressurser til konkrete tiltak som skilting,
infosentre, skjøtsel av kulturlandskap og vedlikehold av
bygninger i verneområder osv.
Styrke næringsutvikling i områder berørt
av verneområder. To konkrete forslag kan være å etablere
tiltaksfond/næringsfond i kommunene som er omfattet
av vern, eller benytte andel vernet areal som tildelingskriterium
til de generelle overføringene til kommunene.
Styrke kunnskapsgrunnlaget om hvordan bruke verneområder
i større grad i en reiselivssammenheng uten at dette går
på bekostning av verneverdier.
Styrke samarbeidet mellom verne- og miljøforvaltning,
landbruksforvaltning og reiselivsmyndighetene, og mellom relevant
offentlig forvaltning og reiselivsnæringen - jf. at det
nå er etablert tre kontaktutvalg for reiseliv under henholdsvis Direktoratet
for naturforvaltning, Landbruks- og matdepartementet og Nærings-
og handelsdepartementet.
En handlingsplan må som et minimum inneholde og legge
til rette for disse tiltakene. En handlingsplan bør også omfatte
midler til forsøksvirksomhet. Det foregår for
tiden forsøk som gjelder lokal forvaltning av nasjonalparker.
I kjølvannet av diskusjonen omkring økt turistmessig
bruk av verneområder har det kommet fram to forslag som
bør arbeides videre med:
Begge forslagene er reist av lokale interesser med henvisning
til erfaringer fra utlandet. Det kan derfor være aktuelt å finne
fram til områder som vil prøve ut en modell med
utvidelse av dagens verneområder til også å inkludere
bebygde områder og veier, eller områder som ønsker å etablere
regionale natur- og kulturparker med hjemmel i plan- og bygningsloven,
enten som et selvstendig nytt område, eller som randsoner
til områder vernet etter naturvernloven.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen fremme en handlingsplan for samordning av
bærekraftig bruk og forvaltning av verneområder
i Norge. Handlingsplanen skal utarbeides og operasjonaliseres av
Miljøverndepartementet, men i et forpliktende samarbeid
med andre berørte departement, og fremmes for Stortinget
senest i budsjettet for 2006.
11. mai 2005