Til Stortinget
Miljømyndighetene, rettighetshavere og frivillige har
brukt betydelige ressurser på tiltak for å fjerne tapsfaktorer,
kompensere for tapsfaktorer eller øke produksjonsmulighetene
for laks.
I 2004 var det totalt sett et nokså svakt innsig av laks,
og prognoser sier at det ikke er forventet å bli bedre
i 2005. Allikevel har iverksatte tiltak som vassdragskalking og
lakselusbekjempelse hatt positive virkninger regionalt. Eksempelvis
har kalkingen av vassdrag på Sørlandet nå begynt å gi
resultater. Laksen er på vei tilbake for fullt, og det
er registrert gyting i 14 vassdrag, i tillegg til god økning
av laksefangstene.
Det offentlige tilskuddet til kalking gis til prosjekt for å bevare
biologisk mangfold og truede fiskebestander og for å gi
allmennheten muligheter for å fiske i de forurensede områdene.
Slikt tilskudd blir gitt i fylkene sør for Møre
og Romsdal/Sør-Trøndelag.
I vassdrag hvor det gis tilskudd til kalking stilles det krav
om at rettighetshaverne skal gå sammen om felles forvaltning
av fiskeressursene, og tilby fisket til allmennheten. Direktoratet
for naturforvaltning har laget vilkår for kalking i vassdrag
datert 10. desember 1998 og 27. oktober 2000.
Etter hvert som laksen kommer tilbake, blir det mer attraktivt
for enkelte rettighetshavere å leie ut fisket. Samtidig øker
utfordringene med å fordele inntekter på en rettferdig
måte. Resultatet kan bli at enkelte rettighetshavere trekker
seg ut av fellesskapet og ikke lenger tilbyr fisket til allmennheten.
I vassdrag hvor det gis offentlig støtte, bl.a. til kalking,
mangler det i dag virkemidler som retter seg direkte mot det eventuelle
mindretallet av rettighetshavere som ikke forvalter fisket i tråd
med retningslinjene for tilskuddet.
For å hindre at allmennhetens tilgang blir svekket, ved
at enkelte rettighetshavere ønsker å tjene store penger
og ikke ønsker å delta i fellesskapet rundt organisering
av fisket, er det nødvendig med en ny hjemmel i lakse-
og innlandsfiskloven. Slik kan det gripes inn i de tilfeller hvor
allmennhetens tilgang ikke er i tråd med vilkårene
for offentlige tilskudd ved at rettighetshavere går ut
av elveeierlagene og selger/leier ut fisket på egenhånd.
Det er ønskelig med en klar hjemmel til for eksempel å ikke åpne
for fiske på de strekningene som ikke er tilgjengelige.
I dag er denne hjemmelen uklar.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen utarbeide en hjemmel i lakse- og innlandsfiskloven
for å gjøre det mulig å gripe inn på elvestrekninger
hvor tilgangen for allmennheten ikke er i tråd med vilkårene
for tilskudd til kalking, for eksempel ved å gjøre
det mulig å unnlate å åpne for fiske
i vassdrag eller deler av vassdrag hvor vilkårene ikke
er oppfylt.
14. juni 2005