Til Stortinget
St.meld. nr. 30 (2003-2004) Kultur for læring beskriver
situasjonen for 2. fremmedspråk i norsk skole, og trekker
bl.a. den konklusjon at 2. fremmedspråk i norsk grunnopplæring
har en klart svakere stilling enn i de øvrige skandinaviske
land og i Europa for øvrig. Det er et stort behov for å øke
fagets status, gjøre undervisningen bedre, skaffe flere
gode språklærere og motivere elevene. Regjeringen
Bondevik II foreslo derfor at 2. fremmedspråk skulle være
obligatorisk på ungdomstrinnet, og at vurderingen i faget
skulle telle med ved inntak til videregående opplæring.
Meldingen la opp til at det i tillegg til språk som tysk,
fransk og spansk også eventuelt skulle tilbys ikke-europeiske
språk.
I kirke-, utdannings- og forskningskomiteens innstilling om kultur
for læring (Innst. S. nr. 268 (2003-2004)) heter det bl.a.:
"Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Venstre
og representanten Simonsen, er enig i at det innføres et
praktisk rettet obligatorisk 2. fremmedspråk på ungdomstrinnet.
Flertallet viser til at Norge samarbeider og samhandler stadig mer
med andre land. Dette stiller økte krav til kunnskaper
i flere språk for å kunne kommunisere bedre og
for å kunne orientere seg i informasjonssamfunnet. Flertallet vil
understreke at det er avgjørende at faget får
en praktisk tilnærming for å unngå en
ytterligere teoretisering av ungdomsskolen."
Komiteens mindretall, medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, gikk imot forslaget
om innføring av obligatorisk 2. fremmedspråk.
I "Soria Moria"-erklæringen (politisk plattform for
en flertallsregjering utgått av Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet) varsles det at en ny regjering ikke
vil innføre obligatorisk 2. fremmedspråk i ungdomsskolen.
Statsråd Øystein Djupedal har senere fulgt dette
opp og bekreftet at 2. fremmedspråk ikke blir obligatorisk
fag i ungdomsskolen (jf. bl.a. pressemelding fra Utdannings- og
forskningsdepartementet 1. november 2005).
Regjeringens beslutning om ikke å gjøre 2.
fremmedspråk obligatorisk på ungdomstrinnet har
skapt sterke reaksjoner i brede miljøer, og det blir stadig understreket
at man nå er i ferd med å ødelegge en svært
god mulighet til å styrke 2. fremmedspråk i norsk
skole. Flere kommuner har derfor varslet at de kan komme til å søke
om dispensasjon, slik at de får anledning til å gi
elevene et obligatorisk 2. fremmedspråk.
Forslagsstillerne kan ikke se at det er skjedd noe som rokker
ved holdbarheten av de argumenter som komitéflertallet
anførte som begrunnelse for å støtte forslaget
om å innføre obligatorisk 2. fremmedspråk i
ungdomsskolen. Tvert imot blir det stadig viktigere å kunne
flere språk for å mestre utfordringene og mulighetene
i et globalisert samfunn.
Forslagsstillerne mener derfor at det er ønskelig og
naturlig at Stortinget får anledning til å stadfeste standpunktet
om å innføre obligatorisk 2. fremmedspråk
ved å be Regjeringen omgjøre sitt vedtak.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen opprettholde flertallets merknader
i Innst. S. nr. 268 (2003-2004) ved å gjøre 2.
fremmedspråk obligatorisk på ungdomstrinnet under
innføringen av kunnskapsløftet høsten 2006.
9. november 2005