Forslag fra stortingsrepresentantene Erna Solberg, Ine Marie Eriksen og Gunnar Gundersen om obligatorisk 2. fremmedspråk i grunnskolen

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

St.meld. nr. 30 (2003-2004) Kultur for læring beskriver situasjonen for 2. fremmedspråk i norsk skole, og trekker bl.a. den konklusjon at 2. fremmedspråk i norsk grunnopplæring har en klart svakere stilling enn i de øvrige skandinaviske land og i Europa for øvrig. Det er et stort behov for å øke fagets status, gjøre undervisningen bedre, skaffe flere gode språklærere og motivere elevene. Regjeringen Bondevik II foreslo derfor at 2. fremmedspråk skulle være obligatorisk på ungdomstrinnet, og at vurderingen i faget skulle telle med ved inntak til videregående opplæring. Meldingen la opp til at det i tillegg til språk som tysk, fransk og spansk også eventuelt skulle tilbys ikke-europeiske språk.

I kirke-, utdannings- og forskningskomiteens innstilling om kultur for læring (Innst. S. nr. 268 (2003-2004)) heter det bl.a.:

"Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Venstre og representanten Simonsen, er enig i at det innføres et praktisk rettet obligatorisk 2. fremmedspråk på ungdomstrinnet. Flertallet viser til at Norge samarbeider og samhandler stadig mer med andre land. Dette stiller økte krav til kunnskaper i flere språk for å kunne kommunisere bedre og for å kunne orientere seg i informasjonssamfunnet. Flertallet vil understreke at det er avgjørende at faget får en praktisk tilnærming for å unngå en ytterligere teoretisering av ungdomsskolen."

Komiteens mindretall, medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, gikk imot forslaget om innføring av obligatorisk 2. fremmedspråk.

I "Soria Moria"-erklæringen (politisk plattform for en flertallsregjering utgått av Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet) varsles det at en ny regjering ikke vil innføre obligatorisk 2. fremmedspråk i ungdomsskolen. Statsråd Øystein Djupedal har senere fulgt dette opp og bekreftet at 2. fremmedspråk ikke blir obligatorisk fag i ungdomsskolen (jf. bl.a. pressemelding fra Utdannings- og forskningsdepartementet 1. november 2005).

Regjeringens beslutning om ikke å gjøre 2. fremmedspråk obligatorisk på ungdomstrinnet har skapt sterke reaksjoner i brede miljøer, og det blir stadig understreket at man nå er i ferd med å ødelegge en svært god mulighet til å styrke 2. fremmedspråk i norsk skole. Flere kommuner har derfor varslet at de kan komme til å søke om dispensasjon, slik at de får anledning til å gi elevene et obligatorisk 2. fremmedspråk.

Forslagsstillerne kan ikke se at det er skjedd noe som rokker ved holdbarheten av de argumenter som komitéflertallet anførte som begrunnelse for å støtte forslaget om å innføre obligatorisk 2. fremmedspråk i ungdomsskolen. Tvert imot blir det stadig viktigere å kunne flere språk for å mestre utfordringene og mulighetene i et globalisert samfunn.

Forslagsstillerne mener derfor at det er ønskelig og naturlig at Stortinget får anledning til å stadfeste standpunktet om å innføre obligatorisk 2. fremmedspråk ved å be Regjeringen omgjøre sitt vedtak.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Stortinget ber Regjeringen opprettholde flertallets merknader i Innst. S. nr. 268 (2003-2004) ved å gjøre 2. fremmedspråk obligatorisk på ungdomstrinnet under innføringen av kunnskapsløftet høsten 2006.

9. november 2005