Til Stortinget
I de senere årene har det vært en kraftig økning
i antallet bomstasjoner i Norge. Pr. 1. november 2005 er
det 47 bompengeselskaper som dekker store deler av landet. I nasjonal
transportplan for perioden 2006-2015 er det i tillegg til disse
selskapene foreslått å finansiere alle nye vegprosjekter
med minimum 50 pst. bompengefinansiering.
På tross av alle de nye bompengeselskapene har de totale
bevilgningene til vegformål de siste årene bare
hatt en liten økning. Dette til tross for at statens inntekter
fra bil og bilrelaterte avgifter de siste årene har hatt
en kraftig vekst, og inntektene aldri har vært høyere,
fortsetter vegkapitalen i Norge å forvitre.
Staten vil i 2005 ta inn over 49 800 mill. kroner gjennom
forskjellige bilrelaterte avgifter inklusiv merverdiavgift, CO2-avgift
samt 3 400 mill. kroner i bompenger. Av dette er det avsatt
kun 13 100 mill. kroner til investeringer, vedlikehold
og drift av veger og riksvegferger. Dette viser at norske bilister
i lang tid har, og fortsatt betaler inn langt mer i bilrelaterte skatter
og avgifter enn det staten kanaliserer tilbake til vegformål.
Siden både vegbygging og vegvedlikehold i realiteten
allerede er betalt inn i form av alle de forskjellige bil- og bilrelaterte
avgiftene som bilistene har og fortsatt betaler inn, er bomavgiftene
i realiteten ikke noe annet enn en skjult dobbeltbeskatning av bilistene.
Denne formen for beskatning er i stor grad usolidarisk, og rammer
dem som har minst mest fordi den ikke tar hensyn til den enkeltes økonomi.
I forslag til statsbudsjett for 2006 er det beregnet en inntekt
på 3 700 mill. kroner i bompengeinntekter fra
de 47 bomselskapene. Dette er en økning på 9,5 pst.
i forhold til de budsjetterte inntektene i 2005. I 2005 utgjorde
disse inntektene 3 400 mill. kroner. For 2005 utgjør
bompengeinntektene 38 pst. av de samlede midlene som blir brukt
til riksveginvesteringer, mens det i forslag til statsbudsjettet
for 2006 vil utgjøre 47,5 pst. (kilde OFV Opplysningsrådet
for veitrafikken).
Staten ligger an til å få et overskudd på godt
over 300 mrd. kroner i 2005. Dette er langt over det man forventet
og forutså da man behandlet statsbudsjettet for 2005 og
som ble vedtatt. Forslagsstillerne mener derfor at staten bør
bevilge de nødvendige midlene til å nedbetale
gjelden til alle bomselskapene, og at dette tas fra overskuddet
på statsbudsjettet for 2005.
Dette har vært en finansieringsmetode som har vært
benyttet før. Da Stortinget for noen år siden
slettet gjelden på ca. 7 mrd. kroner til Gardermobanen, var
hovedargumentet at pengene allerede var brukt, og at det derfor
ikke ville ha noen negativ effekt på økonomien.
For kommende vegprosjekter mener man også at staten
skal følge opp sitt ansvar i henhold til vegtrafikkloven § 12
a som helt klart slår fast at det er statens ansvar å sørge
for å sikre utbyggingen av vegene i Norge. Forslagsstillerne
foreslår derfor at gjelden på alle veganlegg som
er tatt i bruk, og alle planlagte veganlegg der bompengefinansiering
er godkjent, dekkes gjennom statlig finansiering.
På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
I
På statsbudsjettet 2005 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
1321 | (ny) | Sletting av bompengegjeld for veganlegg
som er tatt i bruk,
kan overføres, overslagsbevilgning, bevilges med | 13 000 000 000 |
II
Stortinget ber Regjeringen fjerne alle bomstasjoner og stanse
innkreving av forskuddsbompenger, avstå fra bompengefinansiering
av riksveiprosjekter og basere all fremtidig investering i nye veier
og vedlikehold av veier på statlig finansiering.
9. november 2005