Til Stortinget
Ved behandlingen av rovviltmeldinga i mai 2004, fastsatte Stortinget
et norsk bestandsmål for ulv på tre årlige
ynglinger. Når det gjelder grenseflokkene av ulv kom det
få avklaringer, bortsett fra at disse skulle forvaltes
sammen med Sverige. Bestandsregistreringer viser at det er omtrent
like mange ulver som dels lever i Sverige og dels lever i Norge,
som det er helnorske ulver. I løpet av vinter/vår
2005 var det to ynglinger i norske flokker og en i Rotna-flokken,
som lever 80 pst. av tiden i Norge. Alle disse ynglingene fant sted
i Hedmark. Man vil kunne hevde at å legge all belastning
med de nasjonale bestandsmålene på ett fylke er
urimelig. Det er for øvrig også grunn til å påpeke
at traktene rundt Elverum er særdeles hardt rammet, all
den tid alle de tre største flokkene har revir som er i
berøring med kommunens nærområde. I Soria
Moria-erklæringen er det lagt vekt på hvor miljøvennlig
det norske landbrukets bruk av utmarksbeite er. Konsekvensen av
det store rovdyrpresset i Hedmark er at gode utmarksbeiter blir
gjort utilgjengelig av dyrevernhensyn.
Når bestandsmålet, på tross av tre
ynglinger i flokker med tilhold i Norge, heller ikke regnes som nådd,
er det fordi Rotna-flokken ikke regnes som norsk. Dette betyr at
vi har et svært uklart bestandsmål for ulv i Norge.
Vi kan komme til å ha langt flere ulver i Norge enn det
bestandsmålet tilsier. Denne uavklarte situasjonen legger
også sterke begrensninger på mulighetene for å forvalte
grenseulvene i tråd med det som til enhver tid er norsk
rovviltpolitikk.
Dagens situasjon er ikke tilfredsstillende, og derfor bør
grenseflokker som har minst halve reviret sitt på norsk
grunn, og som tilbringer minst halvparten av tiden over året
i Norge, inkluderes i det norske bestandsmålet og omfattes
av norsk rovviltforvaltning.
Forholdet til grenseflokkene skaper forvaltningsmessige vanskeligheter,
og vil kunne få dramatiske konsekvenser. De to siste årene
har det i Norge, over året, oppholdt seg flere ulver som
ikke har vært definert som en del av de norske bestandsmålene,
og dermed heller ikke vært omfattet av norsk rovviltforvaltning.
Ut fra dagens fortolkning vil en familiegruppe som har revir både
i Norge og Sverige, måtte defineres som én grensegruppe,
uavhengig av hvilken andel av tid som tilbringes og revirstørrelse
på hver side. Dette gjelder også utenfor ulvesonen.
Tatt i betraktning det svenske delmålet på 200
ulver, og sterk vekst i den svenske ulvestammen, er denne definisjon
i ferd med å føre til en betydelig bestand av
ulv langs hele grensen mot Sverige, også i områder
av landet der Stortinget har uttalt at en ikke ønsker ulv. Disse
ulvene kan per definisjon ikke kunne håndteres av norsk
forvaltning.
Forslagsstillerne mener at det vil være mer funksjonelt å definere
en grenseflokk som norsk, når den har mer enn 50 prosent
av sitt revir og tilbringer mer enn 50 prosent av tiden på norsk
side, og at den da kommer inn under det norske bestandsmålet
og norsk lovgivning. Det er også verdt å peke
på at ingen annen vill dyreart defineres som norsk eller
svensk i grenseområdene, annet enn etter hvor de befinner
seg geografisk.
En rapport laget av Høgskolen i Hedmark, på oppdrag
av Direktoratet for naturforvaltning, oppgir at det vinteren 2004-2005
ble registrert to familiegrupper og tre revirmarkerende par i Norge.
Totalt sett ble det anslått å være 22-24
helnorske ulver. Samme vinter ble det registrert 24-26 ulv som ble
definert som grenseulv med opphold på begge sider av grensen.
Av de ulvene som i løpet av et år har opphold
i Norge, er det altså bare under halvparten som omfattes
av norske bestandsmål og norsk rovviltpolitikk. Vi vet
også at Rotna-flokken i Hedmark er en av de ynglende flokker
i Norge, og hadde denne blitt definert som norsk hadde bestandsmålet
vært nådd, og forvaltningen ville blitt overført
til den lokale rovviltnemnda i Hedmark.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen presisere bestandsmålet for
ulv, slik at grenseflokker som har minst halve reviret sitt og tilbringer
minst halvparten av tiden i Norge, inngår i det samlede
bestandsmålet på tre årlige ynglinger
og kommer inn under den ordinære norske rovviltforvaltningen.
1. februar 2006