Til Stortinget
Reiselivsnæringen er en bransje i sterk internasjonal vekst og en næring der Norge har en rekke naturgitte fortrinn som bør utnyttes i tråd med en aktiv næringspolitikk. Flere land har utarbeidet en klar strategi for å legge forholdene til rette for å utvikle reiselivsnæringen som en vekstbransje. En slik strategi mangler dessverre i Norge til tross for at vi har de beste forutsetninger for en sterk og vekstkraftig næring.
Forslagsstillerne viser til at Regjeringen i Soria Moria-erklæringen har programfestet at det skal utarbeides en nasjonal strategi for reiseliv. Kvalitetssikring av de norske reiselivsproduktene er et av flere punkter som skal følges opp. Forslagsstillerne mener det er viktig at det utarbeides en strategi for utvikling av reiselivsnæringen, og fremmer på denne bakgrunn forslag om at Stortinget ber Regjeringen fremlegge en reiselivsmelding for Stortinget.
Reiselivsnæringen har over tid hatt en betydelig vekst
både internasjonalt og i Norge. Samfunnsutviklingen i mange
land går i retning av at folk ønsker seg flere
opplevelser som følge av økende velstand, men også på grunn
av at opplevelser mange steder gjøres mer tilgjengelig
gjennom profesjonell organisering.
Forslagsstillerne er av den oppfatning at mulighetene for økt
verdiskaping innenfor norsk reiselivsnæring er store fordi
vi har mange naturgitte fortrinn. For å kunne lykkes er
det viktig med en målrettet og samordnet satsing i likhet
med hva mange andre land har gjort.
Reiselivsnæringen har i Norge, i takt med den internasjonale
utviklingen, over en årrekke hatt stor vekst, og fremstår
i dag som en betydelig aktør med hensyn til sysselsetting
og verdiskaping. Reiselivsnæringen står for omtrent
4 pst. av bruttonasjonalproduktet og skaper verdier for ca. 60-80
mrd. kroner. Reiselivsnæringen representerer derfor en
av Norges betydeligste eksportnæringer.
Selv om Norge har mange naturgitte fortrinn for en vekstkraftig
reiselivsnæring, er det en utfordring med lave totale markedsandeler.
Andre land har i større grad enn Norge greid å legge
et grunnlag for vedvarende vekst ved en aktiv og målrettet
satsing på internasjonal profilering. Til tross for at
reiseliv i mange år har vært på den politiske
dagsorden, har tiltakene på området vært
preget av uklare og skiftende målsettinger som har medført
en lite målrettet reiselivssatsing. Den internasjonale
konkurransen på reiselivsområdet blir stadig sterkere,
og det er særlig en styrket og mer målrettet satsing
på internasjonal markedsføring av Norge som reisemål
som kan styrke vår konkurranseposisjon. Bakgrunnen for å hevde dette
er at Norge er lite kjent i utlandet som reisemål og at
vi i liten grad har greid å ta andeler av den økende
internasjonale turismen.
Forslagsstillerne er av den oppfatning at reiselivsnæringen
møter mange nasjonale utfordringer som i den globale konkurransesituasjonen
vil utgjøre en konkurranseulempe. Her kan nevnes mangelfull
offentlig infrastruktur som særlig rammer utvikling av reiselivsbedrifter
i distriktsnorge. Av stor betydning er også treghet i
de sterkt byråkratiske plan- og reguleringsprosessene som
kan gjøre det umulig å bygge ut og videreutvikle
lokalmiljøer med hensyn til reiseliv. I denne sammenheng
er det også viktig å fremheve regelverk knyttet
til landbruksnæringen som gjør det svært
vanskelig å utnytte slike eiendommer for å utvikle
lokale reiselivsbedrifter i distriktsnorge. Det er av betydning
at slike utfordringer for næringen presenteres i en reiselivsmelding.
Reiselivsnæringen er en viktig eksportnæring
for Norge, og det er av sentral betydning at næringen gis internasjonalt
konkurransedyktige rammebetingelser som kan gi grunnlag for videre
vekst. Reiseliv er en næring der Norge har mange naturgitte
fortrinn for å kunne utvikle en naturbasert opplevelsesturisme
i et internasjonalt marked som er i sterk vekst.
Flere land har utviklet en målrettet strategi for satsing
på reiseliv som vekstnæring og lykkes med å gjøre
landet kjent internasjonalt som et reisemål. Til tross
for at satsing på reiseliv lenge har vært på dagsordenen
i Norge, har målsettingene vært uklare og lite
samordnet, slik at Norge er lite kjent internasjonalt som turistmål,
sett bort fra Danmark der vi er markedsleder.
Forslagsstillerne er opptatt av å etablere en aktiv og
målrettet satsing på norsk reiseliv som en fremtidig
vekstkraftig eksportnæring, og fremmer derfor forslag om
at Stortinget ber Regjeringen utarbeide en reiselivsmelding som
i full bredde kan presentere de utfordringer næringen i
dag møter nasjonalt og internasjonalt, samt legge grunnlaget
for en aktiv norsk reiselivspolitikk.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen utarbeide en stortingsmelding om en
samordnet og målrettet strategi for norsk reiselivsnæring.
2. februar 2006