Til Stortinget
Fram til 1997 var det underholdskrav i familieinnvandringssaker
der herboende hadde fått opphold på humanitært
grunnlag. Etter endringen i 1997 var det unntak fra kravet om underhold
dersom ekteskapet var inngått før herboende reiste
til Norge. En av begrunnelsene for å endre reglene var
at man mente at integreringsprosessen ville forløpe raskere
med hele familien samlet i Norge.
Hovedbegrunnelsen for å gjeninnføre underholdskravet
var for det første å gi Norge et regelverk som
var på linje med de fleste land i Europa. Videre var det
viktig å stimulere til deltakelse i arbeidslivet, noe som
har en svært positiv effekt på integreringen ved
at herboende raskt kommer i en selvforsørgende situasjon.
Det vil være lettere for herboende å hjelpe sin
familie med tilpasning til et liv i Norge hvis han/hun
er integrert på arbeidsmarkedet.
Regjeringen Bondevik II evaluerte endringen som ble innført
i mai 2003, og Kommunal- og regionaldepartementet sendte 6. mai
2005 forslag til endringer i utlendingsforskriften av 21. desember
1990 nr. 1028 ut på høring. Det ble foreslått
endringer i utlendingsforskriften §§ 19,
24 og 25.
Endringsforslaget innebar at det stilles krav til sikret underhold
når nærmeste familie skal forenes med norsk eller
nordisk borger og utlending med bosettingstillatelse. Gjeldende
regel om en dispensasjonsadgang ved familieetablering eller gjenforening
med norsk borger ble foreslått fjernet. Det vil imidlertid
kunne gjøres unntak fra underholdskravet dersom "det foreligger
vesentlige hindringer for å utøve familielivet
i et annet land", eller "særlig sterke menneskelige hensyn"
tilsier det. Videre foreslo departementet at det ikke skal stilles
krav til underhold når barn under 15 år er søker,
eller når barn er herboende referanse.
For utlendinger som søker om familiegjenforening med
personer som har asyl (eller er overføringsflyktninger),
og ekteskapet/partnerskapet/samboerskapet var
etablert før herboende referanse kom til Norge, vil det
fortsatt ikke gjelde et underholdskrav. Det ble heller ikke foreslått
endringer ved familiegjenforening med personer med kollektiv beskyttelse,
som det normalt ikke stilles krav til underhold for.
Det ble foreslått endringer vedrørende grunnlaget for
oppfyllelse av underholdskravet. For at kravet til underhold skal
være et reelt krav til forsørgelse, ble det foreslått å endre
utlendingsforskriften slik at det kreves et høyere beløp
for å oppfylle kravet til underhold enn etter dagens praksis.
Der hovedpersonen er varig ufør, foreslo departementet
at Utlendingsdirektoratet skulle fastsette størrelsen på underholdskravet etter
en skjematisk nettovurdering. Kravet til underhold skulle settes
lavere for varig uføre enn for andre.
Som hovedregel ble det foreslått at det ikke skal være
anledning til å stille garanti for oppfyllelse av underholdskravet
generelt, og aldri ved familieinnvandring. Samtidig skal egne midler,
som hovedregel, ikke kunne være grunnlag for oppfyllelse
av underholdskravet ved familieinnvandring. Egne midler kan være
oppsparte penger til livsopphold eller formue. Det ble også foreslått
en presisering av at faste og periodiske ytelser må være
en erstatning for arbeidsinntekt, og at barnetrygd kun regnes med
dersom det er søkeren som skal motta trygden.
Endelig ble det foreslått en forskriftsfesting av at ytelser
etter lov om introduksjonsordning for nyankomne innvandrere skal
være en del av grunnlaget for oppfyllelse av underholdskravet
ved søknad om familieinnvandring. Høringsfrist
ble satt til 17. juni 2005.
Bakgrunnen for at forslagsstillerne ønsker en økning
av underholdskravet og en presisering av regelverket, er for det
første et ønske om en tettere og bedre integreringsprosess
for herboende, men også for hele familien etter at gjenforeningen
har funnet sted. Det bør være en hovedmålsetting
at personer som kommer hit gjennom familieinnvandring enten skal kunne
forsørge seg selv, bli forsørget av herboende referanse
eller gjennom en kombinasjon av disse. Det er ikke ønskelig
at familieinnvandrere skal bli forsørget av det norske
samfunnet. I tillegg vil en endring i dette regelverket kunne bidra
til bekjempelse av tvangsekteskap og proformaekteskap/partnerskap. Det
er kommet signaler fra statsråden om at endringer først
vil kunne iverksettes om ca. ett år. Dette virker underlig
all den tid saksbehandlingen og høringen allerede er gjennomført.
Forslagsstillerne mener derfor at nødvendige endringer
bør gjennomføres raskest mulig.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen iverksette strengere underholdskrav
med basis i gjennomført høring vedrørende
endringer i §§ 19, 24 og 25 i utlendingsforskriften
av 21. desember 1990 nr. 1028, snarest mulig.
2. februar 2006