Til Stortinget
Tvangsekteskap er dessverre et økende problem i Norge,
og en tragedie både for enkeltmenneskene som rammes og
innvandrerbefolkningens evne til å integrere seg i det
norske samfunnet.
I 2004 fant 80 pst. av norskpakistanske ungdommer sin ektefelle
i hjemlandet (VG 1. februar 2006). Ifølge den
norske ambassaden i Pakistan oppgir 97 pst. av de som gifter seg
at ekteskapet ikke er basert på kjærlighet (Human
Rights Service (HRS): Gift til Norge med slektning, N1-3/2005).
Mange har liten eller ingen utdanning, noe som går spesielt
hardt ut over kvinner. En undersøkelse Human Rights Service
(HRS) bestilte fra Statistisk sentralbyrå viste at det
faktisk er litt mer vanlig blant annengenerasjons innvandrere fra
den tredje verden å inngå såkalte henteekteskap
enn for deres foreldregenerasjon. Henteekteskap skjer normalt på initiativ
av familien, og internasjonal dokumentasjon underbygger at ufrivillighetsaspektet
er størst innenfor denne kategorien av ekteskap.
Forslagsstillerne mener at det å kunne gifte seg med
hvem man vil er en grunnleggende rettighet, og at det skal tungtveiende
grunner til før denne retten innskrenkes. Samtidig vet
vi at tvangsekteskap er et økende problem som må bekjempes
av hensyn til dem som blir rammet. Det er derfor viktig å lage
tiltak som i størst mulig grad er målrettede,
og som i minst mulig grad rammer uskyldige borgere.
Ifølge den norske ambassaden i Pakistan er over halvparten
av ektefellene som gifter seg med personer fra hjemlandet under
23 år, og flere er under 18 år. Det er med andre
ord ofte svært unge mennesker som kan se ut til å bli
presset inn i en uønsket situasjon. Til sammenligning var
gjennomsnittlig giftealder i Norge for førstegangsgifte
kvinner i 2004 30 år, og for menn 32,9 år. I Danmark
har man lenge vært bevisst på problemet med ungdom
som tvangsgiftes, og man har derfor en 24-årsgrense for
familiegjenforening med ektefelle. Denne aldersgrensen har ført til
en drastisk reduksjon i antall henteekteskap, og dermed er også antall
tvangsekteskap redusert til et minimum. Det er naturlig å tro
at en tilsvarende ordning i Norge vil kunne være minst
like vellykket.
Når innvandrere gjennom flere generasjoner henter sine
ektefeller i sine respektive hjemland, gjør dette at innvandrerbefolkningen
ikke nødvendigvis blir mer integrert over tid. I Danmark
har man derfor innført et tilknytningskrav slik at familiegjenforening med
ektefelle kun innvilges hvis parets samlede tilknytning til Danmark
er større enn til noe annet land, med unntak for dem som
har hatt dansk statsborgerskap i minst 28 år. Dette tiltaket
har vist seg å være veldig effektivt mot tvangsekteskap,
og det er ingen grunn til å tro at en tilsvarende ordning
ikke vil være like effektiv i Norge.
I Norge kreves det i dag at de som søker om familiegjenforening
skal sikres et inntektsnivå på ca. 170 000
NOK, hvor underhold må oppfylles av den som allerede bor
i Norge, hvis en av partene er under 23 år. Dette underholdskravet
har en rekke unntak, blant annet hvis sterke menneskelige hensyn
tilsier det. I tillegg til underhold kreves det for andre søkere enn
de aller nærmeste at den som allerede bor i Norge, skal
ha en bolig med plass til å huse dem. Intensjonen bak disse
kravene er å sikre den som gjenforenes til Norge en anstendig
levestandard, men i praksis har det vist seg at denne standarden
kan være veldig lav. I Danmark har man løst dette
gjennom langt strengere krav til underhold og bolig, for eksempel
må man dokumentere evne til å forsørge
ektefellen, stille bankgaranti på ca. 50 000 DKK,
og ha egen bolig. Norge er et dyrt land, og det er merkelig hvis
vi skal ha lavere krav til forsørgerevne enn Danmark hvis
intensjonene om å sikre den familiegjenforenede en anstendig
levestandard skal etterleves.
Det er god grunn til å anta at ekteskap mellom slektninger
benyttes som et verktøy for innvandring til Norge og andre
vesteuropeiske land. Forslagsstillerne vil minne om at det tidligere
i denne perioden er fremmet forslag om forbud mot ekteskap mellom søskenbarn
(Dokument nr. 8:3 (2005-2006)).
Arbeids- og inkluderingsminister Bjarne Håkon Hanssen
varsler i et intervju i VG 1. februar 2006 en strengere innvandringspolitikk,
og kommer med en rekke forslag som ser ut til å være
hentet direkte fra Fremskrittspartiets partiprogram. Blant forslagene som
nevnes er aldersgrense for familiegjenforening med ektefelle, krav
om at ektepar skal familiegjenforenes i det landet hvor de til sammen
har mest tilknytning, strengere krav til forsørgerevne,
og forbud mot ekteskap mellom søskenbarn.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen utrede og gjennomføre 24-årsgrense
for familiegjenforening med ektefelle, krav om at familiegjenforening
ved ekteskap kun innvilges hvis Norge er det landet paret har størst samlet
tilknytning til, samt innføring av skjerpede krav til forsørgelsesevne
ved familiegjenforening.
2. februar 2006