Til Stortinget
For å legge til rette for en sikrere og mer miljøvennlig
bilpark mener forslagsstillerne at det er nødvendig å legge
om bilavgiftssystemet og redusere kjøpsavgiftene på bil.
Ifølge Opplysningsrådet for veitrafikk var
gjennomsnittsalderen på biler i Norge for 25 år
siden om lag 6 år. Siden det har gjennomsnittsalderen økt
kraftig, og var pr. 2003 10,3 år. Ved vraking er gjennomsnittsbilen
i dag om lag 17 år gammel. Til sammenligning er gjennomsnittsalderen
på bilparken i Europa og USA i snitt om lag 7-8 år.
Den høye gjennomsnittsalderen på bilparken
i Norge har to klart negative konsekvenser. For det første
svekker den høye snittalderen på bilparken trafikksikkerheten.
Nyere biler har mer og bedre sikkerhetsutstyr enn eldre biler, noe
som bidrar positivt til å redusere alvorlighetsgraden i
de ulykker som inntreffer. Mer og bedre sikkerhetsutstyr fører
normalt også til at færre ulykker inntreffer.
Sikkerhetsutstyr som blokkeringsfrie bremser (ABS), antispinn system
(ASP), elektronisk stabiliseringssystem (ESP) og kollisjonsputer
rettet mot flere kollisjonsretninger, kombinert med økt
materialkvalitet, er noen av de mange sikkerhetsforbedringer som
de senere år er blitt vanlig i nyinnkjøpte biler.
Antallet drepte i trafikken i 2005 var ifølge Statistisk
sentralbyrå (SSB) 223 personer. Det er det laveste antallet
drepte i trafikken siden 1955, og innebærer mer enn en
halvering av antallet drepte i forhold til nivået på 1970-tallet.
Reduksjonen i antall trafikkdrepte er gledelig. Hadde Norge hatt
en nyere bilpark i dag, med de sikkerhetsforbedringer det innebærer,
så er det trolig at antallet drepte i trafikken ville vært
redusert ytterligere.
For det andre forurenser eldre biler mer enn nyere biler. Biler
produsert i dag gir om lag 95 prosent mindre utslipp enn biler produsert
for 15 år siden. Nye motorer er gjennomgående
mer energieffektive, noe som reduserer drivstoffsforbruket. Det
er ikke uvanlig at nye motorer forbrenner rundt 20 prosent mindre drivstoff
enn tilsvarende eldre motorer. Tiltak som bidrar til å fornye
bilparken vil derfor virke positivt inn på å redusere
klimagassutslippene og bedre miljøet.
For å følge opp Stortingets anmodning i Budsjett-innst.
S. nr. 1 (2000-2001) ble det i 2002 nedsatt en arbeidsgruppe i Finansdepartementet
som skulle utrede et nytt system for engangsavgifter for biler.
Arbeidsgruppen vurderte bl.a. muligheten for å erstatte slagvolum
med CO2-utslipp, som beregningsgrunnlag for engangsavgiften. Av
praktiske årsaker med måling av CO2, konkluderte
arbeidsgruppen med at en slik omlegging av engangsavgiften først
ville kunne la seg gjøre over tid. I budsjettet for 2006
meldes det at de praktiske problemene med måling av CO2 nå snart
bør kunne løses, slik at engangsavgiftene kan knyttes
til CO2-utslipp fra 2007. Det ligger derfor til rette for at kjøpsavgiftene
på bil legges om til å baseres på CO2-utslipp
ved behandlingen av budsjettet for 2007.
CO2-utslipp er avhengig av drivstofftype og drivstoffforbruk.
NOX og partikkelutslipp er derimot mer avhengig av teknologi. Dieselbiler
og eldre biler er de mest forurensende, mens nyere biler har lavere lokale
utslipp. En omlegging til en kjøpsavgift for biler basert
på CO2-utslipp vil bidra til at de biler som selges slipper
ut mindre CO2, men virker ikke i seg selv inn på utslipp
av NOX og partikler. En omlegging til kjøpsavgift på bil
basert på CO2-utslipp innenfor en provenynøytral
ramme vil derfor få en relativt begrenset miljøeffekt.
Det er kun en reduksjon av kjøpsavgiftene på bil
som, gjennom lavere bilpriser, vil gi en klart positiv stimulans
til å redusere snittalderen på bilparken - med
de positive virkningene det vil ha på miljøet
og på sikkerheten i trafikken. Derfor bør de første
skritt til å redusere kjøpsavgiftene på bil
bli tatt i statsbudsjettet for 2007.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
I
Stortinget ber Regjeringen senest i forbindelse med statsbudsjettet
for 2007 fremme forslag til et nytt system for kjøpsavgifter
for biler, basert på CO2-utslipp.
II
Stortinget ber Regjeringen i statsbudsjettet for 2007 ta de første
skritt til å redusere kjøpsavgiftene på bil,
slik at lavere bilavgifter fra 2007 og i etterfølgende år
stimulerer til sikrere og mer miljøvennlige biler, og derved
til at gjennomsnittsalderen på den norske bilparken reduseres.
9. februar 2006