Til Stortinget
I perioden som småbarnsfamilie har foreldrene særlig
viktige oppgaver i hjemmet. Det er derfor avgjørende med
gode ordninger som gjør det mulig å kombinere
yrkesdeltakelse med en god og stabil barneomsorg. Foreldrenes mulighet
til å tilpasse sin tid til barnas behov er viktig for å sikre
barna gode omsorgsvilkår. Med bakgrunn i Regjeringens signaler om
utvidet åpningstid i barnehagen, mener forslagsstillerne
at det er nødvendig med en lovendring som begrenser barnets
ukentlige oppholdstid i barnehagen.
I tillegg til at barnehagen er et omsorgstilbud, skal barnehagen
være en pedagogisk virksomhet som gir barn under opplæringspliktig
alder gode utviklings- og aktivitetsmuligheter i nær forståelse
og samarbeid med barnas hjem. Barnehagen skiller seg dermed klart
fra ulike barnepassordninger der formålet primært
er barnetilsyn. Forslagsstillerne mener en generell adgang til døgnåpne
barnehager vil svekke barnehagen som pedagogisk tilbud. Etter gjeldende
lov må barnehageeier som ønsker å holde
barnehagen åpen utover dagtid, ha særlig godkjenning
fra kommunen. Personale som arbeider i barnehagen på natttid
har dessuten unntak fra utdanningskravet i barnehageloven § 18
første ledd.
Åpningstiden i barnehagen har for mange satt en grense
for hvor lenge småbarnsforeldre kan være på jobb.
Hensynet til barna tilsier at arbeidsgiver har et ansvar for å legge
til rette for at foreldre kan ha en arbeidstid som også muliggjør
et familieliv. Et døgnåpent barnehagetilbud
uten maksimal oppholdstid for barn, kan føre til at foreldre
står svakere overfor en arbeidsgiver som ønsker
at de skal være lenger på jobb. Forslagsstillerne
er opptatt av at barnehager med fleksibel oppholdstid ikke må bli
en ordning som fører til økt press om lengre arbeidsdag.
For voksne reguleres arbeid og fritid i arbeidsmiljøloven. På samme
måte som voksne har barn også behov for hvile.
Av hensyn til barna mener forslagsstillerne at det er arbeidslivet
som i hovedsak skal tilpasse seg familielivet, ikke motsatt. FNs
konvensjon for barnets rettigheter, også kalt barnekonvensjonen,
sier følgende om barnets rettigheter og familiens behov
for å være sammen:
"De stater som er parter til denne konvensjon (…),
minner om at De Forente Nasjoner i Verdenserklæringen om
menneskerettigheter har uttalt at barndommen er berettiget til særskilt
omsorg og hjelp, som er overbevist om at familien, som samfunnets grunnleggende
enhet og det naturlige miljø for vekst og velvære
for alle dets medlemmer, i særdeleshet barna, bør
gis nødvendig vern og hjelp slik at den fullt ut kan påta
seg sine forpliktelser i samfunnet."
Barnekonvensjonen understreker her lovgivers rolle som tilrettelegger
for et velfungerende familieliv, ikke bare et velfungerende arbeidsliv.
Det finnes noen foreldre som har behov for barnetilsyn om natta,
for eksempel foreldre som har nattarbeid og er alene om omsorgen
for barn. Forslagsstillerne mener likevel at barnehagens hovedfunksjon
er å være et pedagogisk tilbud til barn under
skolepliktig alder. For å imøtekomme behovet for
barnetilsyn får aleneforsørgere stønad
til barnetilsyn for å kunne være i arbeid eller
utdanning. Denne stønaden gis til barnet har fullført
fjerde skoleår, men kan i særlige tilfeller gis
lengre. Mange aleneforeldre bruker stønaden til barnetilsyn
til å betale en eller flere faste barnevakter som de organiserer
selv.
Det finnes også ulike organisasjoner som tilbyr barnepass
om kvelden og natta. Aleneforeldreforeningens avlastningstilbud
i Oslo, Rødhette, er et eksempel på hvordan behovet
for barnepass kan organiseres. Der hjelper aleneforeldre hverandre.
Forslagsstillerne ønsker en kartlegging av tilbud og behov
for barnetilsyn om kvelden og natta, og ber Stortinget anmode Regjeringen
om å utrede dette.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
I
Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag om maksimal ukentlig
oppholdstid for barn i barnehage.
II
Stortinget ber Regjeringen kartlegge behovet for barnetilsyn
om kvelden og natta og eventuelt fremme forslag til praktiske og økonomiske
ordninger som kan imøtekomme behovet.
9. februar 2006