Til Stortinget
Forslagsstillerne viser til at Kommunal- og regionaldepartementet
i Aftenposten den 6. februar 2006 uttrykker støtte
til forslag om at kontrollutvalgene i kommunene bør sikres økt
grad av selvstendighet, f.eks. ved at det sikres at 1/3
av medlemmene i utvalgene gis initiativrett og mulighet til å iverksette
gransking etter mønster av ordning etablert for Stortingets kontroll-
og konstitusjonskomité. Det er gledelig, og forslagsstillerne
setter i utgangspunktet pris på statsråd Åslaug
Hagas imøtekommenhet. Forslagsstillerne er av den oppfatning
at kontrollutvalgene må sikres en langt mer reell uavhengig
rolle enn i dag. Forslagsstillerne ber derfor Stortinget anmode Regjeringen
om å fremme forslag om ledd i bekjempelsen av uheldige
forhold og misligheter i kommunesektoren.
Krav om etablering av kontrollutvalg i alle kommuner og fylkeskommuner
kom inn i kommuneloven i 1992. Bakgrunnen for denne lovfestingen
var at man ønsket økt fokus på kontrollarbeidet
i kommuner og fylkeskommuner. Senere er det gjort endringer i bestemmelsene
om kontrollutvalg, med sikte på å fremheve og
styrke utvalgets posisjon ytterligere. For å styrke kontakten
mellom kommunestyret og kontrollutvalget ble det i 2004 bl.a. innført
krav om at minst ett medlem i utvalget skal velges av og blant kommunestyrets
medlemmer. Bakgrunnen for dette var et ønske om å gi
utvalget større påvirkningskraft i den politisk/administrative
prosessen. Samtidig har det vært viktig å sikre
kontrollutvalgene en uavhengig stilling. I kjølvannet av
noen av de sakene man har sett i kommunal sektor den senere tid,
er det imidlertid grunnlag for å stille spørsmål
ved om dagens ordning fullt ut fungerer tilfredsstillende. Det kan blant
annet stilles spørsmål ved om kontrollutvalgene i
realiteten er så uavhengige som de bør være.
Faren er til stede for at dagens ordning ikke fungerer etter hensikten,
da den kommunale konsensuskulturen gjør at et aktivt kontrollutvalg
undertiden oppfattes som et "problem", og at medlemmene av dette
i for stor grad blir oppfattet som de politiske partienes forlengende
arm. Forslagsstillerne kjenner til at flere kontrollutvalg bruker
mer tid på å være "populær" hos
enten fylkesrådmann eller fylkestingets gruppeledere, enn å gjøre
det som et reelt uavhengig kontrollutvalg bør gjøre.
Dette er uheldig i situasjoner hvor det f.eks. er behov for å iverksette
gransking av sentrale politikere eller byråkrater i den
kommunale administrasjon. Forslagsstillerne er gjort kjent med at kommunelovens åpning
for at "brysomme" kontrollutvalg kan avsettes uten nærmere
begrunnelse, har blitt misbrukt. Forslagsstillerne erkjenner at
kommunestyret må ha adgang til å kunne avsette
kontrollutvalg som ikke fungerer eller utfører sine oppgaver, men
påpeker at det er behov for å presisere at denne adgangen
er snever. Forslagsstillerne har merket seg at statsråden
i sitt svar på spørsmål nr. 461 fra stortingsrepresentant
André Oktay Dahl(H), uttaler:
"... at man legger vekt på å følge
utviklingen, og regelmessig vurderer om lov- og forskriftsverk gir hensiktsmessige
rammebetingelser for kontrollutvalgene. En utfordring for kontrollutvalgene
er å balansere mellom hensynet til uavhengighet og behovet for
samarbeid med politiske og administrative organer i kommunen. Uavhengighet
er avgjørende for å kunne utføre kontroll
og tilsynsarbeid på en troverdig måte."
I tillegg viser departementet til "... at det er nødvendig
med en god dialog mellom kontrollutvalget og beslutningsorganene."
Forslagsstillerne er i utgangspunktet enige i en slik betraktning,
men viser til at dette er problematisk i typiske konfliktsituasjoner
hvor kontrollutvalget f.eks. mistenker at det foreligger uheldige
forhold eller misligheter. Forslagsstillerne registrerer at statsråden
i sitt svar ikke avviser lovendringer for å sikre økt
grad av uavhengighet, men er tilbakeholden i spørsmålet
om å lovfeste mindretallsrettigheter tilsvarende det et
mindretall i Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité er
gitt etter Stortingets forretningsorden § 12 pkt.
10. Forslagsstillerne viser til begrunnelsen som ble gitt da denne
bestemmelsen kom inn i forretningsordenen i forbindelse med behandlingen
av Innst. S. nr. 210 (2002-2003) Innstilling fra kontroll- og konstitusjonskomiteen
om rapport til Stortinget fra utvalget til å utrede Stortingets
kontrollfunksjon. Stortingets kontroll med regjering og forvaltning.
Her ble det understreket at mindretallsrettigheter er et prinsipielt
viktig bidrag for å styrke kontrollfunksjonen. Disse hensynene
er etter forslagsstillernes mening også til stede i kommunal
sektor, med forbehold for eventuelle særegenheter knyttet
til kommunal organisering. Forslagsstillerne har merket seg departementets
påpekning av at en konsekvens av å gi mindretallet
i de kommunale kontrollutvalg en lovfestet rett til å kreve
iverksatt bestemte kontrolltiltak, vil kunne innebære at
kommunestyrets innflytelse blir avskåret i lov - så langt
som mindretallets lovfestede rett strekker seg. Forslagsstillerne er
imidlertid av den oppfatning at hensynet til effektive kontrollrutiner
bør veie tyngre, på bakgrunn av de erfaringer
man har gjort seg, og som det er referert til foran.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen om å:
1. Fremme forslag om endringer av
kommuneloven med sikte på å øke kontrollutvalgenes
uavhengighet.
2. Legge til rette for en innstramming av adgangen til å avsette
kommunale kontrollutvalg.
3. Fremme forslag om sikring av at et kvalifisert mindretall
i de kommunale kontrollutvalg gis adgang til å iverksette
gransking av mulige misligheter i den angjeldende kommune.
9. mars 2006