Til Stortinget
For budsjettåret 2006 har Stortinget vedtatt en særavgift
på sjokolade- og sukkervarer, som innebærer at
disse produktene får en avgift på kr 16,07
pr. kg. Norske Sjokoladefabrikkers Forening har ved flere anledninger
bedt om at Stortinget fjerner denne avgiften, da den er sterkt konkurransevridende
og medfører en særkostnad på ca. kr 400 000
pr. produksjonsarbeidsplass i norsk sjokoladeindustri.
Særavgiften på sjokolade- og sukkervarer omfatter
sukkervarer og godterier som tyggegummi, karameller, pastiller og
sukkertøy, både med og uten innhold av sukker.
Avgiften omfatter også sjokolade og andre næringsmidler
som inneholder kakao.
I St.meld. nr. 2 (2004-2005) Revidert nasjonalbudsjett
2005 redegjorde regjeringen Bondevik II, etter anmodning fra Stortinget,
for sjokolade- og sukkervareindustriens rammebetingelser. I forbindelse med
Stortingets behandling av saken ble regjeringen Bondevik II bedt
om å foreta en ny og grundig vurdering av sjokolade- og
sukkervareindustriens rammebetingelser, og fremme forslag for å motvirke
konkurransevridningen mellom produsenter av svært like
produkter.
I St.prp. nr. 1 (2005-2006) Skatte-, avgifts- og tollvedtak,
konkluderer regjeringen Bondevik II med at det er svært
lite hensiktsmessig å utvide eller justere avgiftsgrensene,
og at den ulike avgiftsmessige behandlingen kun kan avhjelpes gjennom
en full avvikling av avgiften. Regjeringen Bondevik II foreslo å avvikle
sjokolade- og sukkervareavgiften fra 1. desember 2006,
og fram til dette holde satsen reelt uendret gjennom en prisjustering
til 16,07 kroner pr. kg av varens avgiftspliktige vekt. Fremskrittspartiet støttet
forslaget om full avvikling av avgiften, men ønsket samtidig
at den foreslåtte prisjusteringen ikke skulle finne sted,
men at satsen ble holdt uendret frem til avvikling 1. desember
2006.
I St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006) sa Regjeringen Stoltenberg
seg enig i at sjokolade- og sukkervareavgiften byr på avgrensningsproblemer,
og at den behandler ulike former for søtsaker og snacks forskjellig.
Regjeringen mente at hensynet til et enklere regelverk
og likebehandling kunne tale for å fjerne sjokoladeavgiften.
Regjeringens konklusjon var at en fjerning av sjokoladeavgiften
fra 1. desember 2006 imidlertid i sin helhet ville bli
belastet budsjettet for 2007, og skape uheldige bindinger før øvrige deler
av 2007-budsjettet var vurdert. Regjeringen så også behov
for å vurdere de ernæringsmessige konsekvensene
av å avvikle avgiften. Regjeringen fremmet derfor forslag
om at avviklingen av sjokoladeavgiften fra 1. desember
2006 tas ut av budsjettet for 2006. Dette sluttet flertallet i Stortinget
seg til.
En fjerning av denne særavgiften vil bidra til å trygge
fremtiden til de norske sjokoladefabrikkene, og til de ca 3 000
arbeidsplassene som er tilknyttet disse fabrikkene. Det er ca. 2 000
sysselsatte i industrien, og ca. 1 000 arbeidsplasser hos
underleverandører og i landbruket. Av dette er 600-700
melkebønder. Verdiskapingen fra eksisterende industri og
tilhørende virksomhet er i dag anslått til 1,5
mrd. kroner.
En videreføring av særavgiften for sjokolade-
og sukkervarer vil kunne medføre at norsk sjokoladeindustri
tvinges til å flagge ut produksjonen, og dermed arbeidsplassene.
Det er viktig at Stortinget snarest mulig avvikler denne særavgiften,
og bidrar til å trygge arbeidsplassene i den internasjonale
konkurransen som norsk sjokoladeindustri er utsatt for.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å fjerne
særavgiften for sjokolade- og sukkervarer.
Oslo, 16. mars 2006