Til Stortinget
Kunst og kultur er selve grunnlaget for vår utvikling
som mennesker og som samfunn. Et godt kulturliv er med på å øke
vår livskvalitet. Kultursektoren er en kilde til inspirasjon,
kreativitet, kunnskap og opplevelser for alle. I denne sammenheng
er det viktig at det offentlige bidrar med betydelig støtte
til lokale og regionale kulturbygg, som kan ivareta behovet for kulturelle
og kunstneriske fysiske møteplasser - den kulturelle infrastrukturen
- i landet vårt. Det er avgjørende for framtidig
vekst på kulturområdet at de skapende krefter
får gode arenaer å utfolde seg på. Til dette
behøves det en overordnet finansieringsmodell som ivaretar
en rekke hensyn.
I dag er det en rekke kommunale, fylkeskommunale og regionale
kulturbygg-prosjekter som ikke kan realiseres, eller blir betydelig
forsinket på grunn av for små statlige bevilgninger.
I mange fylker er det opptil 4-5 års ventetid på tildelte
spillemidler til kulturbygg. Forslagsstillerne vil derfor øke
den statlige støtten til lokale og regionale kulturbygg,
og foreslår en kraftig opptrapping i finansieringen av
den kulturelle infrastrukturen. Forslagsstillerne ønsker
en offensiv satsing på kulturbygg, og mener at midlene som
avsettes over statsbudsjettet til nasjonale, regionale og lokale
kulturbygg må økes betydelig.
Forslagsstillerne ønsker videre at en slik finansieringsmodell
må legge til grunn samme regler for tilskudd fra spillemidlene
for både kulturbygg og idrettsbygg. Det er i dag en uheldig
forskjellsbehandling som favoriserer idrettsanlegg. En likeverdig
tilskuddsordning mellom ulike typer bygg og anlegg vil gjøre
det lettere å bygge og holde kulturbygg ved like. Det vil
også gjøre det lettere å få til
et fruktbart samspill og spleiselag mellom frivillige krefter, det offentlige
og næringslivet i forbindelse med finansiering av bygging
og drift av kulturbygg.
I forbindelse med finansieringsmodellen ønsker forslagsstillerne
at et bredt kulturhusbegrep skal legges til grunn, slik at støtten
favoriserer prosjekter som legger vekt på praktisk flerbruk
og fleksibilitet, uten at dette går ut over kravene man
stiller til for eksempel kino- og konsertdrift. Det bør
tas spesielle hensyn til barns og unges bruksmuligheter i tilknytning
til slike prosjekter. Videre bør reglene for offentlig
støtte utformes på en fleksibel måte,
slik at byråkratiet ikke kveler prosjektene i oppstartsfasen.
Forslagsstillerne vil også påpeke at det offentlige har
et særlig ansvar for å stille lokaler til disposisjon for
kulturformål. Forslagsstillerne mener at den foreslåtte
finansieringsmodellen bør inkludere en formulering om at
offentlige bygg, som står tomme i lengre perioder, fritt
bør kunne brukes til kulturformål, og at det bør
vurderes å etablere en tilskuddsordning for slik drift.
På denne måten kan en utnytte slike bygg på en
positiv og samfunnsøkonomisk gunstig måte.
Den foreslåtte finansieringsmodellen bør altså omfatte
følgende momenter:
1. En betydelig økning
i statlige bevilgninger til finansiering av nasjonale, regionale
og lokale kulturbygg.
2. En tilskuddsordning som likestiller kulturbygg og idrettsanlegg.
3. En tilskuddsordning som favoriserer prosjekter som vektlegger
praktisk flerbruk og fleksibilitet, samt barns og unges bruksmuligheter.
4. En tilskuddsordning som tilfredsstiller tanken om at
offentlige bygg som står tomme fritt bør kunne brukes
til kulturformål.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om ny finansieringsmodell
for kulturbygg i Norge.
6. april 2006