Til Stortinget
Den frivillige innsatsen som legges ned i veldedig og/eller
allmennyttig arbeid i institusjoner og organisasjoner, har en stor
betydning for fellesskapet. En aktiv, frivillig sektor er etter
forslagsstillernes syn en forutsetning for å få til
en god balanse mellom enkeltmenneskets mange og ulike behov, og
demokratiske fellesskapsløsninger ivaretatt av det offentlige.
For forslagsstillerne er det videre viktig at det etableres ordninger
og incentiver som sikrer rekruttering og premierer aktivitet i frivillige
institusjoner, organisasjoner og lag. Det betyr at det må være
minst mulig skjemavelde og dokumentasjonsbyrde knyttet til aktiviteten.
Skatteregler, oppgaveplikt og momsregler må gjennomgås
med sikte på å legge til rette for at det skal
være så enkelt og stimulerende som mulig å legge
ned innsats i for eksempel kultur- og idrettslag.
I dag er det bl.a. fastsatt fritak for arbeidsgiveravgift opp
til en viss beløpsgrense for lønnet arbeid i frivillige
organisasjoner, der hvor arbeidet ikke er knyttet til organisasjonens
næringsvirksomhet. Dette beløpet er regulert i
lov om folketrygd § 23-2 syvende ledd hvor det
bl.a. står følgende:
"Det skal ikke betales arbeidsgiveravgift for lønnet
arbeid for veldedig eller allmennyttig institusjon eller organisasjon
når lønnsutgiftene ikke er knyttet til institusjonens
eller organisasjonens næringsvirksomhet. Fritaket etter
første punktum gjelder bare dersom institusjonens eller
organisasjonens totale lønnsutgifter er under 300.000 kroner,
og bare for lønnsutbetalinger opp til 30.000 kroner per
ansatt. Lønnsutgifter til næringsvirksomhet inngår
ikke i grensebeløpene i forrige punktum."
Disse beløpsgrensene har trolig vært uendret
siden loven trådte i kraft 1. mai 1997, mens lønnsutviklingen
har vært betydelig i de ni årene som har gått
i lovens virkeperiode. For industriarbeidere har f.eks. lønnsveksten
i snitt vært på 4,7 pst. i perioden 1997-2005,
noe som gir en totalvekst på 44,8 pst. i perioden. Skulle
fribeløpet for å unngå arbeidsgiveravgift være
justert tilsvarende, ville det bety at grensene i dag ville vært
om lag 430 000 kroner for totale lønnsutgifter
og for lønnsutbetalinger opp til 43 000 kroner
per ansatt.
Det er etter hva det framgår av lov om folketrygd, statsråden
selv som i forskrift kan avgrense avgiftsfritaket og gi regler til
utfylling og gjennomføring av det.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen justere beløpsgrensene for
arbeidsgiveravgiftsfritak for lønnet arbeid for veldedig
eller allmennyttig institusjon eller organisasjon i tråd
med den generelle lønnsvekst, og eventuelt fremme forslag
om endring i lov om folketrygd dersom dette er nødvendig.
6. april 2006