Til Stortinget
Vegdirektoratet/Statens vegvesen har foreslått å redusere
bredden på firefelts motorvei på strekningen Larvik-Telemarks
grense fra 26 meter til 20 meter. Denne endringen skal skje ved
at veiskulderen på begge sider reduseres med 1,5 meter
hver (til sammen 6 meter), samt ved reduksjon av midtdeler med 3
meter.
Endringen vil bety at biler, og spesielt tyngre kjøretøy
som får motorhavari eller som av andre grunner får
uønskede stopp, vil sperre hele eller deler av vegbanen.
En slik stopp vil sannsynligvis også innebære en
stor risiko for trafikkfarlige situasjoner. Det hevdes fra vegvesenets
side at trafikksikkerheten blir ivaretatt ved at man langs veien
etablerer "havarilommer", og at disse skal etableres relativt
tett langs veien for å kunne brukes ved nødstopp.
Problemet med denne løsningen er at man i svært
få tilfeller selv har mulighet til å kunne bestemme
når en nødstopp inntreffer.
I henhold til vedtatt Nasjonal transportplan for 2006-2015 er
trafikksikkerhet et satsningsområde. I Innst. S. nr. 240
(2003-2004) fremgår som ett av de fire hovedmålene
ved NTP:
"... færre drepte og alvorlig skadde i vegtrafikken, og
fortsatt høy sikkerhet i andre transportformer."
Statsråd Liv Signe Navarsete har i svarbrev til stortingsrepresentantene
Anders Anundsen og Bård Hoksrud, datert 3. mars
2006, uttalt at hun støtter vurderingene fra Vegdirektoratet
og Statens vegvesen hva gjelder de trafikksikkerhetsmessige spørsmålene.
Hun skriver blant annet:
"20 m er nesten like sikkert som 26 m ved middels trafikkmengder,
med like brede kjørebaner (4x3,5)."
Forslagsstillerne legger til grunn at statsråden mener
dimensjoneringen av veibredden står i forhold til forventet
trafikkvekst på strekningen, og at denne ikke vil være
større enn at statsrådens anslag på 13 000 ÅDT
står seg også i tiden fremover.
I konsekvensutredningen for E18-utbyggingen fra Sky til Nøklegård,
fremgår det at NTPs utfordringsdokument for Vestfold
legger til grunn en forventet årlig trafikkvekst på 1,5
pst. i planperioden 2006-2015.
Vegmyndighetene la til grunn en årlig trafikkvekst på 1,5
pst. på den aktuelle strekningen også i perioden
1994-2004 (15 pst. for hele perioden). Tall fra politiet i Vestfold
viser imidlertid at trafikkveksten på strekningen, målt
ved Solum, gir en faktisk trafikkvekst på 50 pst. Trafikkveksten
i Vestfold i 2005 var på 4 pst., mens den i Telemark var
på 3,6 pst. Dette viser at det erfaringsmessig er liten
sammenheng mellom den av vegmyndighetene anslåtte trafikkvekst
og den faktiske trafikkveksten.
Til tross for at statsråd Navarsete mener en veibredde
på 20 meter er ”nesten like sikker” som
en veibredde på 26 meter, mener forslagsstillerne at det kan
stilles spørsmål ved statsrådens påstand.
Politiet i Vestfold mener det vil medføre meget stor
risiko for en vogntogsjåfør å bevege
seg på utsiden av kjøretøyet dersom veiskulderen
blir redusert til 1,5 meter. Dette vil være en særlig
utfordring dersom vedkommende sjåfør skal foreta
en sikkerhetskontroll dersom noe skjer med vogntoget. Vanlig bredde
på et vogntog er ca. 2,5 meter. Et vogntog som har fått
full stopp, vil således stå midt i den ene vegbanen
ved full stopp. Hastigheten på strekningen vil være
90-100 km/t. Strekningen er av mange kjent for å være
preget av dårlig sikt i perioder av året, på grunn
av tåke.
Politiet i Vestfold har i sin høringsuttalelse også pekt
på at en smal veiskulder på 1,5 meter vil skape store
utfordringer dersom en opplever store nedbørsmengder om
vinteren. I år har veiskulderen på E18 blitt vesentlig
redusert på grunn av stort snøfall.
Fylkesmannen i Vestfold frykter at smalere E18 vil innebære økt
trafikkfare.
"Fylkesmannen er svært bekymret for sikkerheten ved
innsnevring av veiskulderen til en og en halv meters bredde. En
så smal veiskulder vil bety at kjøretøyer
som stanser langs veien, må stå delvis ut i høyre kjørefelt.
Det er åpenbart at dette representerer en betydelig sikkerhetsrisiko",
sier fylkesberedskapssjef Harald Haug Andersen til www.op.no
24. mars 2006.
ÅDT-tall for 2005 viser at det passerte 13 388 kjøretøyer,
målt ved Solum, med en andel tunge kjøretøy
på 19 pst., hvilket er en høyere andel enn på sammenlignbare
strekninger. Det er sannsynlig at fremtidig næringsutvikling
i området Grenland, med gassrørledning og tilhørende
næringsvekst, samt ytterligere handelssamarbeid mellom
Telemark og Vestfold, vil medføre økning i denne
andelen. Lastebileierforbundet i Vestfold og Telemark har i sterke ordelag
gitt uttrykk for at en smalere vei vil redusere trafikksikkerheten
for deres medlemmer og andre trafikanter.
Strekningen har i de siste årene vært preget
av mange alvorlige ulykker. De siste 10 årene har 22 mennesker
blitt drept eller hardt skadd på strekningen. I tillegg
er det registrert 2 drepte på denne strekningen i år.
Det viser at det er viktig å bygge ut strekningen raskt
og dimensjonert for reelt fremtidig behov. Erfaring viser at statlige
veimyndigheter ikke har vært særlig fremsynte
i dimensjoneringen av viktige hovedfartsårer i Norge.
Statsråd Navarsete har i det nevnte brev av 3. mars
2006 gitt utrykk for at utbyggingsplanene godt ivaretar den politisk
vedtatte nullvisjonen og de politisk vedtatte mål og prioriteringer
om reduserte ulykker på norske veier. Forslagsstillerne
stiller seg undrende til statsrådens utsagn, særlig
basert på den massive motstand hennes argumenter møter
hos fylkesmannen i Vestfold og hos politiet.
Statsråden har videre gitt uttrykk for at innsparingene
ved å bygge en dårligere veistandard enn E18 i Vestfold
for øvrig, er vesentlige. Forslagsstillerne er meget skeptiske
til statsrådens utsagn. For det første er det
nominelt beskjedne beløp det er snakk om. For det andre
er det umulig å sette en pris på den risikoøkningen
innsparingen medfører. En dødsulykke koster ca.
25 mill. kroner i offentlige kostnader, i tillegg til den umenneskelige
påkjenningen for de pårørende. Vestfold
og Telemark har dessverre hatt en negativ utvikling i forhold til
antall drepte i 2005, i motsetning til de fleste andre fylker.
Etter forslagsstillernes oppfatning er det meget uklokt å argumentere
som om Norge er avhengig av å bygge ut de billigst mulige
veier. Norge er i en situasjon hvor kapital er det minste problemet. Å måle trafikksikkerhet
opp mot små pengesummer, som statsråden her gjør,
kan ikke være i tråd med intensjonene i Nasjonal
transportplan.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen gjennomføre nødvendige
tiltak for å sikre at E18 gjennom hele Vestfold sikres
en fullstandard firefelts motorvei med bredde 26 meter.
Oslo, 26. april 2006