Til Stortinget
I en artikkel i Dagbladet fra 9. mai 2006 skriver advokat
Helge Hjort:
"Kan vi leve oss inn i hvordan det er å få et
enestående barn? Noen får barn som blir kalt utviklingshemmet.
Da settes foreldrenes samliv på prøve. Mange forhold
ryker dersom dette skjer. Noen foreldre klarer ikke å håndtere
dette, og overlater barnet til det offentliges omsorg. For hjelpeapparatet
er dette de greieste kundene. Verken barnet eller dets foreldre stiller
krav."
I fjernsynsprogrammet Puls på NRK 8. mai 2006 kommer
det frem at mange kommuner ikke følger opp sosialtjenesteloven,
som skal sikre utviklingshemmede et verdig liv. I programmet fremkommer det
fra Norsk Forening for Utviklingshemmede (NFU) at mange kommuner
trenerer saker, selv om fylkesmannen har gitt den utviklingshemmede
medhold i klage på kommunens vedtak. I møter med Landsforbundet
for Utviklingshemmede og Pårørende (LUPE) har
forslagsstillerne fått bekreftet dette. LUPE mener at store
kommunale forskjeller er et stort problem. Det legges vekt på at
fylkesmannen ikke har noen sanksjonsmuligheter overfor kommunene.
I en kommende rapport fra Norsk institutt for forskning om oppvekst,
velferd og aldring (NOVA), gjengitt i Puls, blir det redegjort for
at én av tre som klager til fylkesmannen i slike tilfeller
får medhold. Dette viser alvorlighetsgraden av kommunal
svikt i forhold til denne tjenestemottakergruppen.
I sosialtjenesteloven står det:
"Sosialtjenesten skal medvirke til å skaffe boliger til
personer som ikke selv kan ivareta sine interesser på boligmarkedet,
herunder boliger med særlig tilpassing og med hjelpe- og
vernetiltak for dem som trenger det på grunn av alder,
funksjonshemming eller av andre årsaker."
Videre står det beskrevet i sosialtjenesteloven § 4-2
hvilke tjenester kommunen er pliktig å tilby:
"a) praktisk bistand og opplæring, herunder
brukerstyrt personlig assistanse, til dem som har et særlig
hjelpebehov på grunn av sykdom, funksjonshemming, alder
eller av andre årsaker.
b) avlastningstiltak for personer og familier som har et særlig
tyngende omsorgsarbeid.
c) støttekontakt for personer og familier som har behov
for dette på grunn av funksjonshemming, alder eller sosiale
problemer.
d) plass i institusjon eller bolig med heldøgns omsorgstjenester
til dem som har behov for det på grunn av funksjonshemming,
alder eller av andre årsaker.
e) lønn til personer som har et særlig tyngende omsorgsarbeid."
Det er etter forslagsstillernes syn uakseptabelt at psykisk utviklingshemmede
ikke skal få et verdig og godt tilbud. Dette er en av de
svakeste gruppene i samfunnet, som i stor grad er avhengig av hjelp
fra det offentlige for å kunne fungere best mulig i hverdagen.
Forslagsstillerne mener videre at dagens ordning, hvor kun de
med ressurssterke pårørende har mulighet til å fremstille
klager til fylkesmannen, er uforsvarlig og uverdig. Det er videre
forslagsstillernes syn at fylkesmannen ikke er den rette til å ivareta denne
gruppens interesser, da det ikke finnes reelle sanksjonsmuligheter
overfor kommunene som fraskriver seg sitt ansvar for å sikre
denne gruppen et verdig og godt tilbud.
I et brev til Kristelig Folkepartis stortingsgruppe v/parlamentarisk
leder Dagfinn Høybråten, skriver helse- og omsorgsminister
Sylvia Brustad:
"Regjeringen vil endre pasientrettighetsloven slik at også brukere
av kommunale helse- og omsorgstjenester skal omfattes av ordningen
med pasientombud."
Forslagsstillerne mener det er uheldig å utvide pasientombudsrollen
i forhold til i dag, og mener det bør være et
skille mellom psykisk utviklingshemmede og det som i dag ligger
under pasientombudets rolle. Det å gjøre alle
psykisk utviklingshemmede til pasienter, er etter forslagsstillernes
syn med på å gjøre denne gruppen om til
ressurssvake mennesker, fremfor å fokusere på mulighetene
for denne gruppen.
Det er etter forslagsstillernes mening nødvendig å sikre
denne gruppen en god ombudsordning som ivaretar deres interesser.
Videre må en slik ombudsordning inneha de nødvendige
sanksjonsmulighetene overfor kommuner, slik at det blir et handlekraftig ombud
som er i stand til å ivareta interessene til de psykisk
utviklingshemmede. Det er forslagsstillernes syn at det også bør
vurderes hvordan en kan tillegge ombudsordningen myndighet til å treffe
avgjørelse i viktige saker som angår de psykisk
utviklingshemmede.
På denne bakgrunn fremmer forslagsstillerne følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen opprette en egen ombudsordning for
psykisk utviklingshemmede. Ombudsordningen må ha reell
innflytelse og nødvendige sanksjonsmuligheter overfor tjenesteyteren.
2. juni 2006