De siste 15 årene har Norge gått fra å være
en energinasjon med stort kraftoverskudd til å ha et betydelig
kraftunderskudd. Siden tidlig på 1990-tallet har kraftforbruket
i industri og husholdninger økt ca. fire ganger mer enn
ny kraftproduksjon. Denne utviklingen har pågått
nærmest uavhengig av regjering og stortingsflertall, og
det er ingenting som tyder på at situasjonen blir bedre
med det første. Allerede nå varsler en rekke aktører
i kraftbransjen, deriblant myndighetsorganer og olje- og energiminister
Enoksen, at risikoen for en kraftkrise i Midt-Norge blir overhengende
når de store industriutbyggingene i Møre og Romsdal
er ferdigstilt i 2008/2009.
Politiske myndigheter har så langt ikke fremmet løsninger
som gir ny kraft i tilstrekkelig volum, innen rimelig tid og til
en akseptabel pris. Den energipolitiske debatten overfokuseres på fremtidige
løsninger, som vi i dag ikke kjenner omfanget eller kostnadene av.
Realistiske løsninger, som konvensjonelle gasskraftverk
og vannkraftverk, blir nedprioritert, selv om Europa for øvrig
imøteser disse teknologier som miljøvennlige og ønskelige.
En rekke store og miljøvennlige vannkraftprosjekt har
blitt kraftig redusert eller avslått av Stortinget de siste årene,
til tross for at vannkraften er en meget miljøvennlig måte å produsere
strøm på. Sauda-utbyggingen er et eksempel på gode
prosjekter som har blitt kraftig redusert av stortingsflertallet.
Til tross for det betydelige kraftbehovet Norge har, og stadig økende
fokus på kraftproduksjon uten CO2-utslipp, har Regjeringen
så langt ført en politikk som struper mulighetene
for nye, store og små vannkraftutbygginger i Norge.
Blant de største og mest kraftpotente elvene i Norge
finner vi Vefsna. Gjennom prosjektet "Muligheter Helgeland" har
lokale krefter i kommunene Vefsn, Grane, Hattfjelldal og Hemnes
i en årrekke jobbet sammen med Helgelandskraft og Statkraft
om en miljøtilpasset utbygging av Vefsna.
Prosjektet innebærer bare minimale miljøinngrep, og
alle inngrep vil kunne skje uten å berøre områder kategorisert
som villmark. Det miljøvennlige prosjektet kan gi ca. 1,5
TWh ekstra kraft i en del av landet som har stort behov for ny kraft.
Ca. 1 TWh kommer fra oppgraderinger og utvidelse knyttet til de
50 år gamle Røssåga-kraftverkene, og
0,5 TWh kommer fra nye anlegg. Området er altså allerede
berørt av kraftutbygginger, og prosjektet kan dermed gjennomføres
uten nye neddemminger, magasiner, rørgater eller kraftlinjer.
Totalt dekker dette strømbehovet for ca. 80 000
husholdninger eller produksjon av 100 000 tonn aluminium.
Prosjektet baserer seg på tre anlegg og har en anslått
produksjonskostnad under 20 øre
pr. KWh. Skulle man produsert denne energien med vindkraft hadde
man trengt anslagsvis 200 vindmøller til en produksjonskostnad
pr. KWh på rundt 30 øre. Forslagsstillerne mener
prosjektet "Muligheter Helgeland" fremstår som et meget
godt og miljøvennlig kraftprosjekt, som i alle fall bør
utredes grundig før det forkastes av Regjeringen.
Da Stortinget i fjor behandlet Verneplanen for vassdrag ble det
vedtatt at Vefsna ikke skulle vernes, men at "Muligheter Helgeland"
skulle konsekvensutredes, og at prosjektets videre skjebne deretter
skulle avgjøres etter at alle positive og negative konsekvenser
var vurdert og evaluert.
Dersom Vefsna blir innlemmet i verneplan uten fullstendig konsekvensutredning,
vil det trolig innebære at elven i praksis vernes permanent
og uten at man kan vurdere fordeler og ulemper ved utbygging opp
mot vern. Et hastevedtak om vern av Vefsna fremstår da
som et meget drastisk og unødvendig tiltak, sett i lys
av Stortingets behandling av Verneplanen for bare ett år
siden. Forslagsstillerne mener det er fornuftig å gjennomføre
grundige konsekvensutredninger av de ulike mulighetene for Vefsna,
både et fullt vern så vel som gjennomføringen
av en skånsom utbygging som "Muligheter Helgeland" representerer.
En slik konsekvensutredning vil sikre at saken blir grundig belyst
før endelig vedtak gjøres, og vil ikke ha noen
negative miljøeffekter. Utredningsperioden kan ikke brukes
til å foreta uønskede inngrep av noen art, siden
man fortsatt er avhengig av konsesjon for å bygge ut i
Vefsna. En slik konsesjon vil trolig Regjeringen unnlate å gi,
siden de sittende regjeringspartier allerede har praktisert en slik
restriktiv politikk i opposisjon de siste årene. Stortingsflertallet har
for eksempel konsekvent avvist eller redusert de kraftutbyggingsforslagene
som har vært fremmet de siste årene.
Nesten 400 elver er allerede vernet i nasjonal plan for vern
av vassdrag. Forslagsstillerne mener vernevedtakene har sikret Norge
et bredt utvalg elver/vassdrag som er utelukket fra kraftproduksjon.
Forslagsstillerne mener lokalbefolkningen i større grad
bør lyttes til i fremtidige vernesaker. Vern av Vefsna
har vært en høyt profilert symbolsak for enkelte
partier/miljøvernorganisasjoner i flere år,
men det er ingenting som tyder på at vern er ønsket
av et flertall av lokalbefolkningen. Det vil derfor være
naturlig å ta lokalbefolkningen med på råd,
ved at man gjennomfører en folkeavstemming om vern av Vefsna.
En slik folkeavstemming vil være naturlig å gjennomføre
etter at konsekvensutredningen er ferdig, men før Stortinget
behandler saken. En slik konsekvensutredning før en folkeavstemming
bør i første omgang finansieres av staten. Dersom
utbyggingstillatelse blir gitt så videresendes regningen
til utbyggerne, som da uansett måtte foretatt en tilsvarende
utredning.