Til Stortinget
I forbindelse med behandlingen av St.meld. nr. 46 (1999-2000)
Nasjonal transportplan (NTP) 2002-2011, Innst. S. nr. 119 (2000-2001)
understreket Stortinget viktigheten av at forholdene legges til
rette for at flest mulig kan benytte de ulike transportformene.
Stortinget mente det var viktig å stimulere til utvikling
av løsninger som bidro til bedre universell utforming.
I forbindelse med behandlingen av St.meld. nr. 24 (2003-2004)
Nasjonal transportplan 2006-2015 og Innst. S. nr. 240 (2003-2004)
ble begrepet universell utforming innarbeidet som en strategi for
et tilgjengelig transportsystem. Stortinget understreket at kollektivnettet
må utformes slik at det er tilgjengelig for alle grupper
av reisende gjennom utforming av holdeplasser og stasjoner. Universell
utforming ble dermed tatt i bruk som en presisering og tydeliggjøring av
at alle skal kunne benytte det ordinære tilbudet i så stor
utstrekning som mulig uten behov for bistand.
På et seminar om universell utforming den 15. september
2005 ble daværende statssekretær i Samferdselsdepartementet,
Arnfinn Ellingsen (V), gjort kjent med at Lysaker stasjon var planlagt
utformet i strid med Stortingets krav om universell utforming, og
at stasjonen i praksis ville bli utilgjengelig for en rekke grupper
grunnet et stort gap mellom tog og perrong. Gapet kommer som følge
av at stasjonen er planlagt liggende i en kurve. Dette førte
til et oppfølgende møte med Jernbaneverket i Samferdselsdepartementet
den 22. september 2005, hvor det ble gitt klare signaler
om at departementet ønsket en gjennomgang av Lysaker stasjon.
I et påfølgende brev fra Samferdselsdepartementet
til Jernbaneverket 12. oktober 2005 ber departementet om en særskilt
redegjørelse om etatens planer for hvordan prinsippet om universell
utforming ville bli fulgt opp. I Aftenposten 16. oktober
2005 uttaler Jernbaneverket at prinsippet om universell utforming
kun vil gjelde stasjoner som ikke er ferdig utredet i 2005. Jernbaneverket
påpeker at dette fører til at kravet om universell
utforming ikke er spesielt tatt hensyn til i så godt som
noen av anleggene som er planlagt bygget i planperioden frem til
2015.
I Dagbladet 29. august 2006 kunne en lese at Jernbaneverket
hadde gitt Samferdselsdepartementet tilbakemelding om at stasjonen
ble liggende i en kurve og ikke kunne endres på grunn av
en gammel steinhvelvsbru over Lysakerelven som var fredet. I Dagbladet
14. juli 2006 kan en lese at denne broen verken er fredet
av riksantikvaren eller byantikvaren. Broen er på Oslo
kommunes gule liste med vern etter plan- og bygningslovens § 25-6.
Det betyr at verningen kan oppheves, at stasjonen kan legges utenom
en kurve og at stasjonen kan tilrettelegges for alle gjennom universell
utforming.
Forslagsstillerne mener denne typen forvaltning er uheldig og
at Jernbaneverket ikke har tatt innover seg tidlige politiske signaler
og vedtak fattet i Stortinget. Man må legge til grunn at
Jernbaneverket har vært kjent med behandlingen av Nasjonal
transportplan 2002-2011 og Nasjonal transportplan 2006-2015. Håndteringen
av Lysaker stasjon har således vært svært
uheldig i forhold til utøvelsen av demokratiet.
Forslagsstillerne vil for øvrig vise til at det i Regjeringens
handlingsplan for tilgjengelighetsprogrammet BRA (Bedre infrastruktur,
Rullende materiell, Aktiv logistikkforbedring), som samferdselsminister
Liv Signe Navarsete har underskrevet på, står:
"En rekke kollektivknutepunkter, jernbanestasjoner og bussterminaler
bygges om og utbedres i perioden. Prinsippet om universell utforming
og krav om tilgjengelighet legges til grunn i alle nye prosjekter og
ved utbedring av eldre infrastruktur. Ombygging av kollektivknutepunktrene
Lysaker, Ski og jernbanetorget er eksempel på større
prosjekter som vil bedre tilgjengligheten til kollektivtilbudet."
I St.prp. nr. 1 (2006-2007) står det imidlertid om Lysaker
stasjon at:
"Samferdselsdepartementet har besluttet at Jernbaneverket skal
arbeide videre med tiltak innenfor den vedtatte reguleringsplan […].
Hovedgrunnen er at en flytting av stasjonen vil medføre
en betydelig kostnadsøkning og forsinkelse av ombyggingen."
For å kunne legge til grunn et best mulig beslutningsgrunnlag
vil forslagsstillerne peke på at det er viktig å kjenne
alle ulempene og alle fordelene knyttet til en universell utforming
av Lysaker stasjon. Ifølge spørsmål stilt
til Finansdepartementet (saksnr: 06/5102), kan ikke Regjeringen
gi svar på hva den samfunnsøkonomiske nytten av å gjøre
stasjonen tilgjengelig for alle vil være i hele stasjonens
levetid. Forslagsstillerne mener det er uheldig at Samferdselsdepartementet
så raskt har veid hensynet til kortsiktige økonomiske
forhold og fremdrift tyngre enn arbeidet med blant annet antidiskriminering
av mennesker med nedsatt funksjonsevne. Det skal investeres om lag
1,1 mrd. kroner i stasjonen som er Norges tredje største
jernbanestasjon målt i antall passasjerer.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
I
Stortinget ber Regjeringen gi en uavhengig aktør i oppdrag å utrede en tilpasning til de foreliggende planene om ombygging av Lysaker stasjon. Tilpasningen skal være i tråd med prinsippene om universell utforming. Utredningen skal også beskrive de økonomiske og praktiske forholdene, herunder økte utgifter, eventuelle forsinkelser og eventuell samfunnsøkonomisk nytte, knyttet til gjennomføringen av tilpasningen.
II
Stortinget ber Regjeringen orientere Stortinget om arbeidet med tilgjengelighet for alle gjennom universell utforming for alle stasjonsanlegg for jernbanen i planperioden for Norsk transportplan (NTP) 2006-2015.
19. desember 2006