Til Stortinget
Stortinget endret avgiftssystemet for engangsavgiften på bil
i behandlingen av statsbudsjettet for 2007. En egen miljøkomponent
ble introdusert, CO2-utslipp, og erstattet slagvolum. Det var bred
enighet i Stortinget om endringen selv om det var uenighet om størrelsen
på avgiftssatsene. Forslagsstillerne vil vise til at Høyre
i sitt alternative statsbudsjett foreslo en generell reduksjon i
engangsavgiften for bil for å stimulere til økt
utskiftning av den norske bilparken. Det vil ha stor betydning både
for sikkerheten og miljøet.
I Norge vil det i stortingsperioden 2005-2009 selges om lag 400 000
nye biler. Saab 9-5 BioPower er Norges mest solgte flexifuelbil,
og den ble det solgt under 300 av i 2006. I tillegg har Ford og
Volvo flexifuelbiler til salgs i det norske markedet. Det gjør
at det totale markedet for flexifuelbiler i Norge er større enn
for hybridbiler, men samtidig er bare ca. 500 biler solgt årlig.
Flexifuelbiler er biler som både kan kjøre på bensin
og E85, som er en blanding av 85 pst. bioetanol og 15 pst. bensin.
I Sverige er hver sjette solgte bil en flexifuelbil.
Statoil åpnet i mai 2006 Norges første pumpe
for salg av E85. Selskapet har varslet at de i løpet av 2007
vil åpne noen nye pumper i Østlandsområdet
og en på Forus i Rogaland.
I Norge beskattes alle biler, også flexifuelbiler, hardt.
Avgiftsomleggelsene gjorde Saabs 9-5 BioPower nesten 40 000
kroner dyrere. Forslagsstillerne viser til at Høyre og
Venstre advarte mot dette da det nye avgiftssystemet ble behandlet
i Stortinget.
Kombinasjonen av få utsalgssteder for E85 og høye
avgifter for flexifuelbiler gjør at Norge er langt bak
vårt naboland Sverige i å ta i bruk E85 som et
alternativ til bensin og diesel. Norge synes foreløpig å være
låst i en "catch 22". Salget av E85 er svært lavt på grunn
av at det selges bare et par hundre flexifuelbiler årlig.
Det skyldes høye avgifter og nesten ingen utsalgssteder.
Oljeselskapene er på sin side varsomme med å bygge
nye pumper fordi antallet biler som kan bruke E85 er svært
lavt.
Dersom salget av biodrivstoffet E85 skal skyte fart i Norge,
må det bli lønnsomt å kjøpe
flexifuelbiler i forhold til dieseldrevne biler. Det vil også gjøre det
lønnsomt for oljeselskapene å opprette flere utsalgssteder
for E85.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett for 2007
fremme forslag om avgiftskutt i engangsavgiften for flexifuelbiler
slik disse bilene blir billigere enn tilsvarende biler drevet av
diesel.
21. februar 2007