Til Stortinget
Bruken av beltevogn i Norge er av et meget begrenset omfang.
Som følge av den nye loven om yrkestransport av 21. juni
2002, som trådte i kraft 1. januar 2003, var det
ikke lenger anledning til å gi løyve til rutetransport
med beltevogner. Denne kjøringen ble dermed regulert fullt
ut av motorferdselloven og tilhørende nasjonal
forskrift for bruk av motorkjøretøyer i utmark
og på islagte vassdrag. Motorferdselloven har som utgangspunkt
at motorisert ferdsel i utmark og vassdrag er forbudt med mindre
annet følger av loven selv, eller vedtak med hjemmel i
loven. Som en, trolig utilsiktet, konsekvens av lovendringen ble
dermed bruken av beltevogner til persontransport forbudt da de ikke
lenger var underlagt "ruteløyve", og ble derfor tolket
som ren "fornøyelseskjøring".
Forslagsstillerne viser til at det i Innst. O. nr. 66 (2001-2002)
om lov om yrkestransport med motorvogn og fartøy, står
at:
"Etter departementet si vurdering er det naturleg og tilstrekkeleg
at all transport med beltevogn vert vurdert i høve til
lov om motorferdsel i utmark og vassdrag, utan at det skal krevjast
særskilt løyve etter yrkestrafikklova for rutetransport".
Dette tolker forslagsstillerne som at daværende regjering ønsket å forenkle
reglene for bruk av beltevogner, men samtidig at Stortinget ikke ønsket å forby
den bruken av beltevogn som hadde vært praksis inntil da.
Denne tolkningen underbygges ytterligere av at regjeringen i Ot.prp.
nr. 74 (2001-2002) om lov om yrkestransport med motorvogn og fartøy,
skriver at:
"Transport med beltebil har tidlegare hatt ein viss funksjon
som ledd i kollektivtransporten. Etter som standarden på vegnettet
og vintervedlikeholdet har vorte betre, har rutetransport med beltebil
berre marginalt omfang".
Så langt forslagsstillerne kan se, så fremkommer det
ikke i regjeringens skriftlige materiale at formålet er å stramme
inn på bruken av beltevogn i persontransport. Tvert imot
oppfattes det som at man kun ville forenkle regelverket fordi bruken
av beltevogn er marginalt.
15. mars 2005 debatterte Stortinget beltevognbruk ved
Høvringen høyfjellshotell. Under stortingsdebatten
var det helt åpenbart at Stortinget ønsket at beltebilen
igjen kunne kjøre på Høvringen med skiturister
som tidligere i vintersesongen, dvs. ut april måned. Tidligere
statsråd Knut Arild Hareide avsluttet stortingsdebatten
med løftet om å sette i gang et "arbeid for å få til
ei tilfredsstillande løysing for Høvringen Høgfjellshotell".
Stort sett samtlige partier uttrykte enighet om dette.
Torstein Rudihagen (A):
"Eg trur at statsråden kunne ha løyst denne
saka om han no i klartekst hadde sagt at hans intensjon og vilje
er å endre forskriftene, slik at det skal kunne vere mogleg å drive
med denne beltebiltransporten av skituristar."
Olemic Thommessen (H):
"Jeg synes statsråden har svart meget tilfredsstillende
på de spørsmål som er reist, og jeg stoler
på at departementet under statsrådens ledelse
vil bidra til at vi kommer frem til en god løsning for
alle parter."
Odd Roger Enoksen (Sp):
"Nå er det et stort flertall i Stortinget som ber
om at denne saken løses i minnelighet."
Daværende stortingspresident Jørgen Kosmo (A):
"Flertallet i Stortinget er helt åpenbart av den mening
at den burde kunne finne sin løsning i minnelighet, slik
at turistvirksomheten også denne påsken kunne
ha mulighet til å praktisere det som tidligere har vært
praktisert, uten at det har skapt de store miljøproblemene".
"[...] på den annen side vil jeg sterkt anmode
statsråden om å undersøke alle muligheter, slik
at Stortingets intensjon og det som helt åpenbart er stortingsflertallets
vilje, kan bli gjennomført på en fornuftig og
ordentlig måte [...]."
Kjetil Bjørklund (SV):
"Dette er en underlig sak. Som flere har vært inne på her
i salen nå, er den ødeleggende for miljøvernets anseelse.
Stemningen i salen er klar. Det er ingenting som taler for at denne
beltevognkjøringen til Høvringen skal stoppes.
Den bør kunne fortsette [...]".
Miljøverndepartementet fulgte 7. november 2005 opp
statsråd Knut Arild Hareides løfte ved å fastsette en
forskrift som åpnet for bruk av beltebil som tidligere
i vintersesongen på Høvringen, dvs. ut april måned.
Fylkesmannen i Oppland har derimot gitt adgang til bruk kun frem
til 2. påskedag. I år med tidlig påske
betyr dette en vesentlig kortere vintersesong for reiselivsbedrifter
på Høvringen. Dette er ikke tilfredsstillende
for reiselivsbedrifter på Høvringen, og bryter
med hva Stortingets flertall og tidligere statsråd Hareide
mente.
Forslagsstillerne viser til at problemstillingen har vært
fulgt opp fra Stortingets side flere ganger i ettertid. Det vises
til skriftlig spørsmål nr. 686 (2006-2007), nr.
572 (2006-2007), nr. 10 (2005-2006). Til tross for engasjement og
støtteerklæringer fra partirepresentanter som
representerer et betydelig flertall i Stortinget, så har
man ikke oppnådd forståelse med Miljøverndepartementet
og statsråd Helen Bjørnøy.
Den turistrelaterte vintersesongen på Høvringen varer
i ca. tre måneder. I løpet av den tiden, samt
en sommersesong, skal turistnæringen ha tilstrekkelig aktivitet
til å holde liv i næringen. Det er derfor viktig at
denne saken, som har tverrpolitisk bred støtte, løses
raskt og smidig slik at næringen ikke blir skadelidende
nok en sesong. I en bransje med knappe marginer og sterk konkurranse
kan dette ha betydelige konsekvenser. Da bør ikke en streng
fortolkning fra Fylkesmannen i Hedmark innskrenke virksomheten ved
Høvringen på tvers av de signaler Stortinget gav.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen umiddelbart sikre at bruk av beltevogn
til persontransport blir tillatt på samme måte
som før ikrafttredelsen av den nye loven om yrkestransport
av 21. juni 2002, og at Stortingets intensjoner følges
korrekt opp av landets fylkesmenn.
29. mars 2007