Representantforslag fra stortingsrepresentantene Ketil Solvik-Olsen, Tord Lien, Torbjørn Andersen og Thore A. Nistad om bruk av beltevogn til persontransport

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

Bruken av beltevogn i Norge er av et meget begrenset omfang. Som følge av den nye loven om yrkestransport av 21. juni 2002, som trådte i kraft 1. januar 2003, var det ikke lenger anledning til å gi løyve til rutetransport med beltevogner. Denne kjøringen ble dermed regulert fullt ut av motorferdselloven og tilhørende nasjonal forskrift for bruk av motorkjøretøyer i utmark og på islagte vassdrag. Motorferdselloven har som utgangspunkt at motorisert ferdsel i utmark og vassdrag er forbudt med mindre annet følger av loven selv, eller vedtak med hjemmel i loven. Som en, trolig utilsiktet, konsekvens av lovendringen ble dermed bruken av beltevogner til persontransport forbudt da de ikke lenger var underlagt "ruteløyve", og ble derfor tolket som ren "fornøyelseskjøring".

Forslagsstillerne viser til at det i Innst. O. nr. 66 (2001-2002) om lov om yrkestransport med motorvogn og fartøy, står at:

"Etter departementet si vurdering er det naturleg og tilstrekkeleg at all transport med beltevogn vert vurdert i høve til lov om motorferdsel i utmark og vassdrag, utan at det skal krevjast særskilt løyve etter yrkestrafikklova for rutetransport".

Dette tolker forslagsstillerne som at daværende regjering ønsket å forenkle reglene for bruk av beltevogner, men samtidig at Stortinget ikke ønsket å forby den bruken av beltevogn som hadde vært praksis inntil da. Denne tolkningen underbygges ytterligere av at regjeringen i Ot.prp. nr. 74 (2001-2002) om lov om yrkestransport med motorvogn og fartøy, skriver at:

"Transport med beltebil har tidlegare hatt ein viss funksjon som ledd i kollektivtransporten. Etter som standarden på vegnettet og vintervedlikeholdet har vorte betre, har rutetransport med beltebil berre marginalt omfang".

Så langt forslagsstillerne kan se, så fremkommer det ikke i regjeringens skriftlige materiale at formålet er å stramme inn på bruken av beltevogn i persontransport. Tvert imot oppfattes det som at man kun ville forenkle regelverket fordi bruken av beltevogn er marginalt.

15. mars 2005 debatterte Stortinget beltevognbruk ved Høvringen høyfjellshotell. Under stortingsdebatten var det helt åpenbart at Stortinget ønsket at beltebilen igjen kunne kjøre på Høvringen med skiturister som tidligere i vintersesongen, dvs. ut april måned. Tidligere statsråd Knut Arild Hareide avsluttet stortingsdebatten med løftet om å sette i gang et "arbeid for å få til ei tilfredsstillande løysing for Høvringen Høgfjellshotell". Stort sett samtlige partier uttrykte enighet om dette.

Torstein Rudihagen (A):

"Eg trur at statsråden kunne ha løyst denne saka om han no i klartekst hadde sagt at hans intensjon og vilje er å endre forskriftene, slik at det skal kunne vere mogleg å drive med denne beltebiltransporten av skituristar."

Olemic Thommessen (H):

"Jeg synes statsråden har svart meget tilfredsstillende på de spørsmål som er reist, og jeg stoler på at departementet under statsrådens ledelse vil bidra til at vi kommer frem til en god løsning for alle parter."

Odd Roger Enoksen (Sp):

"Nå er det et stort flertall i Stortinget som ber om at denne saken løses i minnelighet."

Daværende stortingspresident Jørgen Kosmo (A):

"Flertallet i Stortinget er helt åpenbart av den mening at den burde kunne finne sin løsning i minnelighet, slik at turistvirksomheten også denne påsken kunne ha mulighet til å praktisere det som tidligere har vært praktisert, uten at det har skapt de store miljøproblemene". "[...] på den annen side vil jeg sterkt anmode statsråden om å undersøke alle muligheter, slik at Stortingets intensjon og det som helt åpenbart er stortingsflertallets vilje, kan bli gjennomført på en fornuftig og ordentlig måte [...]."

Kjetil Bjørklund (SV):

"Dette er en underlig sak. Som flere har vært inne på her i salen nå, er den ødeleggende for miljøvernets anseelse. Stemningen i salen er klar. Det er ingenting som taler for at denne beltevognkjøringen til Høvringen skal stoppes. Den bør kunne fortsette [...]".

Miljøverndepartementet fulgte 7. november 2005 opp statsråd Knut Arild Hareides løfte ved å fastsette en forskrift som åpnet for bruk av beltebil som tidligere i vintersesongen på Høvringen, dvs. ut april måned. Fylkesmannen i Oppland har derimot gitt adgang til bruk kun frem til 2. påskedag. I år med tidlig påske betyr dette en vesentlig kortere vintersesong for reiselivsbedrifter på Høvringen. Dette er ikke tilfredsstillende for reiselivsbedrifter på Høvringen, og bryter med hva Stortingets flertall og tidligere statsråd Hareide mente.

Forslagsstillerne viser til at problemstillingen har vært fulgt opp fra Stortingets side flere ganger i ettertid. Det vises til skriftlig spørsmål nr. 686 (2006-2007), nr. 572 (2006-2007), nr. 10 (2005-2006). Til tross for engasjement og støtteerklæringer fra partirepresentanter som representerer et betydelig flertall i Stortinget, så har man ikke oppnådd forståelse med Miljøverndepartementet og statsråd Helen Bjørnøy.

Den turistrelaterte vintersesongen på Høvringen varer i ca. tre måneder. I løpet av den tiden, samt en sommersesong, skal turistnæringen ha tilstrekkelig aktivitet til å holde liv i næringen. Det er derfor viktig at denne saken, som har tverrpolitisk bred støtte, løses raskt og smidig slik at næringen ikke blir skadelidende nok en sesong. I en bransje med knappe marginer og sterk konkurranse kan dette ha betydelige konsekvenser. Da bør ikke en streng fortolkning fra Fylkesmannen i Hedmark innskrenke virksomheten ved Høvringen på tvers av de signaler Stortinget gav.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Stortinget ber Regjeringen umiddelbart sikre at bruk av beltevogn til persontransport blir tillatt på samme måte som før ikrafttredelsen av den nye loven om yrkestransport av 21. juni 2002, og at Stortingets intensjoner følges korrekt opp av landets fylkesmenn.

29. mars 2007