For å innfri norske Kyoto-forpliktelser frem til 2012
må Norge bruke tid og penger på de store tiltakene,
med mange fordeler og størst effekt. Det innebærer
en kombinasjon av gode nasjonale tiltak, kvotehandel med Kyoto-land
og direkte tiltak i land utenfor Kyoto.
Norges ønske om å fremheve seg selv som et
miljøpolitisk foregangsland må ikke dominere over
det reelle behovet for å ha et levende og profitabelt næringsliv
i landet. En må også unngå å føre
en symbolpolitikk som påfører folk flest store
ulemper i troen på at god miljøpolitikk må innebære
smertelige livsstilsendringer. En slik tilnærming vitner
om liten tro på teknologiske forbedringer eller individenes
kreativitet og samfunnets evne til å løse konkrete
utfordringer.
Forslagsstillerne viser til at en samlet energi- og miljøkomité skrev
i Innst. S. nr. 240 (2001-2002) om norsk klimapolitikk:
"Komiteen merker seg at Kyoto-protokollen inneholder flere
muligheter for en kostnadseffektiv gjennomføring av forpliktelsene,
gjennom Kyoto-mekanismene. Disse gjør det mulig å redusere
utslippene i samarbeid med andre land, og dermed redusere der kostnadene
er minst pr. enhet drivhusgass redusert."
En fornuftig bruk av Kyoto-avtalens ulike mekanismer vil gi større
globale CO2-reduksjoner enn kun ved norske innenlandske tiltak,
og samtidig hindre at norsk industri pålegges
særnorske kostnader for å gjennomføre
marginale tiltak. Norske kvotepliktige bedrifter skal ikke ha færre
gratiskvoter enn deres utenlandske konkurrenter, da dette vil føre
til vanskeligere rammebetingelser for norske bedrifter. En slik situasjon
vil kunne få svært uheldige konsekvenser, blant
annet ved at hjørnesteinsbedrifter forsvinner, arbeidsplasser
legges ned og bedrifter flytter ut av landet. Derfor må det
norske kvotesystemet fullt ut integreres med EUs kvotesystem.
Det forutsettes riktignok at norske tiltak i utlandet gjennomføres
på en forsvarlig måte. Tiltakene må gi sertifisert/dokumenterbar
virkning, og pengestrømmen må være sporbar.
Forslagsstillerne mener derfor at Norge ikke bør bidra
til å kjøpe klimakvoter fra Russland, Ukraina
eller andre land hvor overskuddet av utslippskvoter skyldes at industrien
for lengst er nedlagt.
Forslagsstillerne ønsker ikke å tallfeste hvor
stor andel av utslippskuttene som skal gjennomføres innenlands.
Det undergraver hele poenget med Kyoto-mekanismene, spesielt siden
måltallene aldri settes i kombinasjon med konkrete tiltak
for å oppfylle måltallene. Forslagsstillerne viser
til at dette forslaget fremhever en rekke fornuftige nasjonale tiltak som
kan og bør gjennomføres, til glede for folk flest og
med stor samfunnsøkonomisk effekt. Utfordringen er at resultatene
fra disse tiltakene trolig først vil vise seg over tid,
og således ikke vil gi særlige bidrag for å oppfylle
Kyoto-forpliktelsene på kort sikt.
Bruk av Kyoto-avtalens mekanismer innebærer ikke at
ansvar og økonomiske forpliktelser overføres til
andre parter. Både Kina og India har uttrykt seg meget
positivt til internasjonale Kyoto-tiltak i deres land. Kyoto-tiltak
fungerer positivt utover CO2-perspektivet, ved at det ofte bidrar
til bedre lokalmiljø, teknologioverføring, arbeidsplasser
og velstand. Et langt mer interessant måltall i den norske
debatten ville være å tallfeste hvor store CO2-kutt
Norge skal oppnå globalt gjennom direkte tiltak og utvikling
av teknologi for "allmenn" bruk.
Forslagsstillerne merket seg derfor med glede at statsminister
Jens Stoltenberg sa til Nettavisen 19. april 2007:
"Å tallfeste hvor stor andel av CO2-kuttene som må gjøres
i Norge, gir ingen mening".
Aftenposten 21. april 2007 siterer tidligere statsminister,
og nylig utnevnt klimautsending for FN, Gro Harlem Brundtland, på at:
"Det virker som om det er viktigere med selvpining enn å finne
løsning på klimaproblemene." "… Jeg forstår
ikke problemet. Hvorfor er det mindre moralsk å rense kullkraftverk
i Kina og India?"
Det er uforståelig at Norge av "moralske" grunner skal
unnlate å bruke Kyoto-mekanismer når FNs klimautsending
uttrykker det motsatte. Norskfinansierte, sertifiserte CO2-reduserende
tiltak i utlandet bør derfor anses som likeverdige med
nasjonale tiltak, så lenge det er de globale utslippene
som skal reduseres.