Til Stortinget
Den kommunale omsorgstjenesten står overfor faglig krevende
oppgaver for å gi mennesker i ulik alder og livssituasjon
hjelp til å mestre dagliglivets gjøremål.
Det fremgår av St.meld. nr. 25 (2005-2006) Mestring, muligheter
og mening at antall unge omsorgstrengende har blitt fordoblet de
siste ti år. Dette gjenspeiler blant annet at kommunene
har fått nye oppgaver gjennom ansvarsreformen for psykisk
utviklingshemmede og opptrappingsplanen for
psykisk helse. De yngre brukerne har et større spekter
av helsemessige og sosiale utfordringer, som krever større grad
av tverrfaglig kompetanse i omsorgstjenesten. Videre vil antallet
omsorgstrengende eldre fordobles de neste 35 år. Den gjennomsnittlige
liggetiden i sykehus er redusert med ett døgn fra 2001,
og dette legger et økende press på primærhelsetjenesten.
Det er et økende behov for medisinsk og helsefaglig oppfølging
av brukere både i hjemmetjenesten, i omsorgsboliger og
på sykehjem. Disse utviklingstrekkene innebærer
behov for økt faglig kompetanse i den kommunale omsorgstjenesten.
Samarbeidsregjeringen iverksatte en plan for rekruttering av
personell til helse- og sosialsektoren for perioden 2003-2006. Formålet
var å bedre rekrutteringen til utdanning og arbeid i helse-
og sosialsektoren generelt, med hovedfokus på den kommunale pleie-
og omsorgssektoren. Tilgang på og stabilitet av kvalifisert
personell ble ansett som en forutsetning for å kunne gjennomføre
reformer og opptrappingsplaner innen disse tjenestene. Dette var
også en vellykket strategi som ga resultater. Målet
om en årlig vekst på 4-5 pst. i perioden 2003-2006
ser ut til å nås. Økningen i årsverk
som ble utført av fagpersonell i årene 2003-2005,
var om lag 2,3 pst. per år. Veksten i de to første årene
var 4,1 pst. per år for yrkesgruppen med videregående
opplæring, og 6,3 pst. per år for høyskoleutdannet
personell.
Fortsatt er det nødvendig å iverksette et kvalitetsløft
i omsorgstjenesten, for å sikre at brukerne får
et bedre tjenestetilbud. Undersøkelser fra Sintef viser
at beboere på sykehjem i gjennomsnitt har 6,7 behandlingstrengende
diagnoser (Sintef Unimed, 2003). Det fremgår av St.meld.
nr. 18 (2004-2005) Rett kurs mot riktigere legemiddelbruk at 20
pst. av beboere i sykehjem blir feilmedisinert. Sosial- og helsedirektoratet har
anslått at 20-50 pst. av beboerne i enkelte sykehjem er
underernærte. Samtidig er det i gjennomsnitt én
lege for 180 pasienter i sykehjem, mens det i sykehus i gjennomsnitt
er én lege for annenhver pasient.
På bakgrunn av landsomfattende tilsyn i 2006 har Helsetilsynet
konkludert med at det er omfattende svikt i habiliteringstilbudet
til funksjonshemmede barn i kommunene, og utstrakt bruk av ulovlig
tvang overfor psykisk utviklingshemmede. Tilsynet har pekt på manglende
faglig kompetanse som en avgjørende årsak til
at tilbudet svikter.
Ifølge St.meld. nr. 25 (2005-2006) Mestring, muligheter
og mening er 40,4 pst. av de ansatte i den kommunale omsorgstjenesten
ufaglærte, det vil si uten helse- og sosialfaglig utdanning.
Ufaglærte ansatte står ofte overfor faglig krevende
oppgaver som de ikke har forutsetning for å ivareta på en
forsvarlig måte. Dette er uholdbart for den omsorgstrengende, deres
pårørende og ikke minst for den ansatte selv.
I nevnte stortingsmelding har regjeringen Stoltenberg presentert
en kompetanse- og rekrutteringsplan for den kommunale omsorgstjenesten,
kalt Kompetanseplan 2015. Regjeringen går inn for å øke
andelen med høyere utdanning, men vil også fortsette
rekruttering av ufaglærte til sektoren.
Det er nødvendig å iverksette et kunnskapsløft
i den kommunale omsorgstjenesten, for å realisere målsettingen
om faglig utvikling og bedre kvalitet i tjenesten. Forslagsstillerne
mener det må være en målsetting at alle
ansatte i omsorgssektoren med brukerkontakt skal ha fagkompetanse,
slik at den som trenger bistand, kan få et best mulig omsorgstilbud. Det
må iverksettes en plan for hvordan alle ufaglærte ansatte
kan tilbys en mulighet for å oppnå fagkompetanse.
Videre må det utarbeides en plan for å sikre nødvendig
kapasitet i den videregående opplæringen for helsefagarbeidere,
slik at det kan utdannes et tilstrekkelig antall helsefagarbeidere
for å nå målsettingen om at alle ansatte
skal være faglærte. For å bidra til økt
rekruttering av universitets- og høyskoleutdannet personell
som sykepleiere, leger og vernepleiere er det også nødvendig å sikre
bedre muligheter for faglig utvikling og forskning i omsorgstjenesten.
Bevilgningene til forskning og fagutvikling i sektoren må styrkes
for å tilrettelegge for dette. Videre må det utarbeides
program som sikrer at det etableres bedre muligheter for etterutdanning
og spesialisering for helse- og sosialpersonell som arbeider i sektoren.
På dette grunnlag fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen:
-
1. Utarbeide en plan som sikrer at alle ufaglærte i den kommunale pleie- og omsorgstjenesten får et tilbud om faglig kvalifisering.
-
2. Utarbeide en plan for dimensjonering av utdanningskapasiteten for helsefagarbeidere, slik at det kan utdannes et tilstrekkelig antall personell til å nå målsettingen om at alle ansatte i omsorgssektoren skal ha fagkompetanse.
-
3. Vurdere behovet for økt utdanningskapasitet for sykepleiere og annet høyskoleutdannet personell, for å sikre at en større andel av ansatte i omsorgssektoren har høyere utdanning.
-
4. Utarbeide tiltak for å sikre økt rekruttering av leger til omsorgssektoren.
-
5. Utarbeide en plan for å styrke forskning og fagutvikling i omsorgstjenesten.
-
6. Utarbeide en plan for å styrke tilbudet om etterutdanning og spesialisering for ansatte i omsorgstjenesten.
28. september 2007