Til Stortinget
Sparebankene er viktige finansielle bidragsytere til frivillig
virksomhet i lokalsamfunnene i Norge. I 2006 ble det utdelt 770
mill. kroner i ordinære gaver eller i sponsormidler til
slike formål. Ved hjelp av disse gavene realiseres en rekke
flotte initiativ fra engasjerte, frivillige aktører lokalt.
Idrettslag, drama- og teatergrupper, kor, orkestre og festivaler,
velforeninger og ulike sosiale og humanitære tiltak i regi
av både kirkesamfunn/livssynsorganisasjoner, er
bare noen av eksemplene på formål som tilgodeses
av gaver fra sparebankene landet over.
Sparebankenes adgang til å dele ut slike gaver begrenses
av sparebankloven § 28 som sier at inntil 25 prosent
av gjenværende overskudd etter fradrag for utbytte på eventuelle
grunnfondsbevis kan benyttes til "allmennyttige formål
eller avsettes helt eller delvis til et gavefond med samme formål.
Reglene om gaver i sparebankloven § 28 er gitt
tilsvarende anvendelser for sparebankstiftelser, jf. finansieringsvirksomhetsloven § 2-23
tredje ledd. Begrunnelsen for en begrensning i gaveadgangen har
vært å opprettholde muligheten for sparebankstiftelsen
(eier av den omdannede sparebankens fond) til å delta i
eventuelle fremtidige emisjoner i banken, jf. Ot.prp. nr. 59 (2001-2002).
Det sentrale motiv for å begrense sparebankers gavetildeling
er at deres fond er buffere mot tap som har oppstått i
bankens drift etter avslutningen av regnskapet. 25-prosentregelen
gjør at hoveddelen av en sparebanks overskudd, etter fradrag for
utbytte til eierne av grunnfondsbeviser, blir tillagt sparebankens
fond.
En oppmyking av denne bestemmelsen vil ha flere fordeler:
Sett fra sparebankenes side vil økt adgang til å dele
ut deler av sitt overskudd som gaver til allmennnyttige formål
i det eller de lokalsamfunn sparebanken er engasjert i, motvirke
den såkalte "utvanningseffekten" av grunnfondsbevisenes
eierandeler i sparebanker som er oppkapitalisert via grunnfondsbeviser.
Det faktum at grunnfondsbevisenes andel av eierkapitalen reduseres
når de eierløse fondene får tillagt sin
del av bankens utbytte, svekker interessen i kapitalmarkedet for
disse verdipapirene, med negative konsekvenser for kursutvikling
og likviditet. Årsaken til dette er at grunnfondsbeviseierne
ved dette får en lavere eierandel av merverdien i banken
utover bokført kapital, enn "sparebankens fond".
Økte tilskudd fra sparebankene til gode, ideelle formål
i lokalsamfunnene vil stimulere frivillig aktivitet og styrke båndene
mellom sparebank, lokalsamfunn og frivillige lag og foreninger.
De største sparebankene, eksklusiv DnB NOR, alle grunnfondsbevisbanker,
disponerte i 2006 en andel av overskuddet til gaveformål
lik eller nær maksimalbegrensningen i sparebankloven. Det
er meget sannsynlig at tildelingen av gaver til frivillige, allmennyttige
formål ville økt dersom den kvantitative begrensningen
hadde vært opphevet.
Det såkalte Rammevilkårutvalget, nedsatt av
Sparebankforeningen i Norge i mai 2006, avgav sin innstilling om
endrede rammebetingelser for sparebankene i januar 2007. Ett av
forslagene fra utvalget (enstemmig) var at den kvantitative begrensningen
på andelen av overskudd som kunne utdeles til allmennnyttige
formål, ble tatt bort, og erstattet med et mer kvalitativt
krav til forsvarlighet i disponeringen av overskudd. Sparebankenes
forstanderskap vil med en slik regel være forpliktet til å vurdere
hvor stor del av overskuddet som bør tilføres
sparebankens fond for å ivareta hensyn til soliditet og
tilstrekkelig handlefrihet i forhold til kapitalstruktur. Samtidig
vil forstanderskapet, dersom det anså at dette forsvarlighetskravet
var ivaretatt, kunne øke gavetildelingen ut over 25 prosent.
Da Rammevilkårutvalget avga sin innstilling, uttalte
departementet at det ønsket at grunnfondsbevisene burde
ha gode rammevilkår, og sluttet seg til Rammevilkårutvalgets
påpekning om at utvanningseffekten var et problem for den
del av sparebankene som var avhengig av grunnfondsbevis som finansieringskilde.
Departementet ville derfor prioritere en utredning av dette, uten å gå veien
via en utredning i Banklovkommisjonen.
På bakgrunn av ønsket om å kunne forsterke
sparebankenes muligheter til å finansiere flotte, frivillige initiativ
i lokalsamfunnet, og dermed styrke båndene mellom sparebankene
og lokalsamfunnene ytterligere, er det nå tid for å konkludere.
Det vil også gi sparebankenes styrende organer rimelig
tid til å foreta en nærmere vurdering av hvor
stor andel av overskuddet som anses forsvarlig å dele ut
som gaver til allmennnyttige formål, med virkning for regnskapsåret
2007.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen legge fram forslag om endring av sparebankloven § 28,
med ikrafttredelse senest 31. desember 2007, som øker
sparebankenes adgang til å disponere overskudd til gaver
til allmennyttige formål.
17. oktober 2007