Det er ofte de offentlige kreditorene som er de tøffeste.
Offentlige kreditorer godtar ikke frivillig gjeldsordning, og er
ofte de som kjører løpet ut og tvinger frem tvungen
gjeldsordning. Stortinget behandlet i forrige sesjon Dokument nr.
3:5 (2005-2006) Riksrevisjonens undersøkelse av forvaltningen av
gjeldsordningsloven - oppfølging av Dokument nr. 3:13 (1996-1997).
I innstillingen uttalte en samlet komité følgende:
"Komiteen er svært opptatt av at enkeltpersoners pådratte
gjeldsforpliktelser ikke skal oppleves å bli en livslang
fattigdomsfelle, men et forhold som kan håndteres innenfor
en begrenset tidsperiode. På denne bakgrunn forutsetter
komiteen at Regjeringen løpende vurderer om det bør
gjøres endringer i regelverk og praksis for å sikre
at de overordnende målene med gjeldsordningsloven blir
ivaretatt. Komiteen vil i den forbindelse særlig peke på viktigheten
av at offentlige kreditorer konstruktivt bidrar til gjeldsordning
når dette er hensiktsmessig. Komiteen ber Regjeringen utarbeide
klare retningslinjer både for hvordan det offentlige skal
forholde seg til henvendelser vedrørende gjeldssanering/gjeldsordning
og for når utestående fordringer bør
inngå i en gjeldsordning."
På et oppfølgingsspørsmål,
stilt 15. september 2006 fra stortingsrepresentant Gjermund Hagesæter
i Fremskrittspartiet om hva finansministeren hadde foretatt seg
for å gjøre offentlige kreditorer mer fleksible,
viser finansminister Kristin Halvorsen til ordninger for lempning
av krav i form av betalingsavtale, nedsettelse og ettergivelse på skatte-
og avgiftsområdet. Finansministeren skriver videre at det
kan være rom for ytterligere forbedringer i innkrevingspraksis,
og at etaten vurderer å gjøre situasjonen lettere
for vanskeligstilte skattytere. Dette omfatter bl.a. tiltak for å forhindre
at enkelte skattytere, på grunn av en vanskelig livssituasjon,
opparbeider seg unødvendig stor skatte- og avgiftsgjeld
som ødelegger deres fremtid, og tiltak for å unngå at
skattytere med særlige kommunikasjonsvanskeligheter overfor
offentlige etater blir behandlet urimelig strengt. Det ble videre opplyst
at et eget utvalg under Fornyelses- og administrasjonsdepartementet
(Solberg-utvalget), gjennomgår det offentlige innkrevingsapparatet
med sikte på forbedringer, blant annet når det
gjelder samordning av innkrevingstiltak fra flere oppkrevere overfor
samme skyldner.
Én særlig viktig endring har skjedd i forhold
til reglene om gjeldsordning og skattekrav: Før 1. juli 2003
var det ikke mulig å oppnå gjeldsordning etter gjeldsordningsloven
dersom skatte- og avgiftsgjelden oversteg 60 prosent av skyldnerens
samlede gjeld. Etter 1. juli 2003 har skatte- og avgiftskrav fullt
ut vært omfattet av gjeldsordningsloven. Denne endringen
har ifølge Skattedirektoratet medført at flere
skyldnere med skatte- og avgiftsgjeld har fått en løsning
på sitt gjeldsproblem gjennom gjeldsordningsinstituttet.
Det er spesielt grunn til å sette fokus på noen
særskilt uheldige rutiner hos statlige innkrevere. Når
det gjelder mennesker som har misligholdt sine studielån eller
skattebetaling, og som eier sin bolig, har både Statens
innkrevingssentral og kemnerne lagt seg på svært
hardhendte rutiner. Statens innkrevingssentral krever gjelden innbetalt
innen to år, ellers begjæres boligen tvangssolgt.
Skattedirektoratet har utarbeidet rutiner for kemnere som sier at
restskatt skal betales innen ett år, ellers kreves det
tvangssalg.
I begge tilfeller kan det dreie seg om mennesker som er i arbeid,
og som kan dokumentere at de vil være i stand til å betale
gjelden uten problemer, men ikke på så korte frister.
Man kan da spørre seg om det er samfunnsøkonomisk
hensiktsmessig å frata disse menneskene sine boliger, med
den følge at barn må bytte skoler, osv. , for
beløp som uten vesentlig risiko kan innfordres på rimelig
måte.
Et ytterligere problem ved Statens innkrevingssentral er hyppig
skifte av saksbehandlere noe som gjør prosessen vanskeligere
for skyldner, ettersom saksopplysninger og forløp til stadighet
må forklares på nytt.
Offentlige kreditorer står ofte i en ytterligere styrket
maktposisjon fordi det offentlige i mange tilfeller har lovbestemt
pant i eiendommen for skattekrav på eiendomsskatt som går
foran alle andre heftelser i den eiendom skattekravet gjelder, slik
det fremgår av panteloven § 6-1 (1).
Samme panterett har en kommune og kommunale etater for følgende
særlige eiendomsavgifter: avfallsgebyr etter lov 13. mars
1981 nr. 6 om vern mot forurensninger og om avfall, feieavgift etter
brann- og eksplosjonsvernloven § 28 annet ledd,
og årsavgift for vann og kloakk etter lov 31. mai
1974 nr. 17 om kommunale vass- og kloakkavgifter.
Lov om kringkasting 4. desember 1992 § 8-4 fastslår
at forfalt kringkastingsavgift og tilleggsavgift er sikret ved panterett
i kringkastingsmottakeren og tilbehør, eller deler til
den. Panteretten går foran alle andre rettigheter i tingen
selv om den overdras til ny eier. Kringkastingsavgift og tilleggsavgift
er for øvrig tvangsgrunnlag for utlegg. Statens innkrevingssentral
kan inndrive kravet ved trekk i lønn eller andre lignende
ytelser.
Veitrafikkloven § 38 gir også staten
forrang for andre kreditorer for forfalt tilleggsavgift, gebyrer
eller bøter.
Den norske staten har penger nok og burde ikke stå forrest
i køen ved en konkurs og dermed fortrenge mindre og mer
sårbare kreditorer, men snarere få oppfylt sitt
krav dersom de øvrige kreditorene hadde fått dividende,
altså få lavest prioritet.