Til Stortinget
I desember 2007 har Norge opplevd et alvorlig oljeutslipp i Nordsjøen.
Fra Statfjord A er 4 000 kubikkmeter råolje pumpet
ut i havet uten at overvåkningsinstrumenter, eller folkene
som hadde ansvar for bøyelastningen, slo alarm. Skadevirkningene
ser heldigvis ut til å kunne bli forholdsvis små.
Det er tilfeldigheter, først og fremst vind og strøm,
som gir et heldig resultat. Hendelsen er en alvorlig påminnelse om
hvor nær katastrofen Norge og norskekysten kan være
når ting går feil, og uhell rammer oljevirksomheten
til havs.
I januar 2008 vil det være et år siden MS "Server" gikk
på grunn ved Fedje i Hordaland. Skipet brakk i to. En omfattende
oppryddingsaksjon måtte til i kystkommunene som fikk oljesøl
fra havaristen i fjæresteinene. Oppryddingsaksjonen ser
ut til å kunne koste mer enn 300 mill. kroner. Det gjenstår
bl.a. fjerning av akterskipet på havaristen, og å gjennomføre en
ekstern evaluering av aksjonen.
Begge disse hendelsene, med ca. ett års mellomrom, minner
om at oljevernberedskap er viktig for oljenasjonen Norge. Beredskapen
må være best mulig, slik at ikke tilfeldigheter
og/eller mangel på rutiner og utstyr kan gi manglende
eller mangelfull aktivitet dersom en uønsket hendelse eller
en ulykke først skjer.
I forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2008 ble
det fra transport- og kommunikasjonskomiteen stilt spørsmål
om oljevernberedskap til fiskeri- og kystministeren. I svar fra
Fiskeri- og kystdepartementet (FKD), datert 2. november
2007, heter det:
"St.prp. nr. 1 (2007 - 2008) Fiskeri- og kystdepartementet -
spørsmål 1 og 2
Jeg viser til Transport- og kommunikasjonskomiteens brev av 23.
oktober 2007 med to spørsmål (spørsmål
nr. 1 og 2) knyttet til St. prp. nr. 1 (2007-2008) for Fiskeri-
og kystdepartementet.
Spørsmål 1 Oljevernutstyr
"Hva er konstatert etterslep/behov
for erstatning/fornyelse/modernisering av oljevernutstyr,
og kan forslaget til bevilgning i 2008 presiseres?"
Svar:
Som omtalt i St. prp. nr. 1 (2007-2008) for Fiskeri- og kystdepartementet
på side 132 har Kystverket levert en statusrapport for
det statlige oljevernmateriellet. I Kystverkets rapport fra januar
2006 er det en gjennomgang av behovet for både reinvesteringer
i oljevernutstyr på statens oljeverndepoter og nyinvestering
i bl.a. utstyr på depotene, oljevernutstyr på fartøyer
i indre kystvakt, nødlosseutstyr for bunkersolje og dispergeringsberedskap
for å styrke beredskapen. Den skisserer et forslag til
investeringer over en 5 års periode for oppgradering av
eksisterende utstyr og styrking av beredskapen til et anbefalt beredskapsnivå.
Kystverket anslår behovet til 260 mill. kroner.
Oppfølgingen av rapporten har startet før budsjettforslaget
for 2008. Det ble foretatt en rammeøkning på Kystverkets
budsjett knyttet til oljevernberedskap på 11 mill kroner
i 2006. Denne er i hovedsak videreført i 2007.
Kystverket har innenfor nåværende ramme bl.a. startet
utrustingen av nye fartøyer i Indre Kystvakt med oljevernutstyr
og etablering av beredskap for nødlossing av bunkersolje.
Både oljevernutstyr for Kystvaktfartøy og nødlosseutstyr
for bunkersolje inngår i det utstyret Kystverkets rapport
fra 2006 anbefaler for å styrke oljevernberedskapen til
anbefalt nivå. Etter Kystverkets vurdering er dette de
viktigste tiltakene når det gjelder styrking av beredskapen.
Per i dag er det etablert tre nødlossepakker for bunkersolje
og Kystverket har opplyst at man vil bestille ytterligere en eller
to pakker i år. Tre nye fartøyer i Indre Kystvakt
er utstyrt med oljevernutstyr og Kystverket har også anskaffet
utstyr for de to neste fartøyene som skal fases inn i Indre
Kystvakt. Arbeidet med styrkingen av oljevernberedskapen vil således
fortsette i 2008.
I tillegg er det i St.prp. nr. 1 (2007-2008) foreslått en økning
på 25 mill. kroner til fornyelse av utstyr på de
statlige depotene. I Kystverkets rapport fra 2006 er det angitt
et behov på 147,85 mill. kroner (2005-kroner og eks. mva.)
til gjenanskaffelse av utstyr som må fases ut. Den nærmere
vurderingen av hvilket utstyr som innenfor rammeøkningen
på 25 mill. kroner bør prioriteres fornyet i 2008
må gjøres av Kystverket ut fra en beredskapsfaglig
vurdering der det også tas hensyn til evt. endrede forhold
siden rapporten fra 2006.
Jeg vil også minne om at i tillegg til anbefalingene
i Kystverkets rapport ble det i revidert nasjonalbudsjett for 2007
besluttet å reetablere hoveddepotet på Fedje.
Kostnadsrammen er på ca. 29 mill. kroner. Dette medfører
en styrking av den samlede statlige oljevernberedskapen med både
personell og utstyr.
Som framholdt i St. prp. nr 1 vurderer Fiskeri- og kystdepartementet
Kystverkets statusrapport om oljevernmateriell fra 2006 med sikte
på ytterligere tiltak i årene som kommer.
Spørsmål 2 Fartøy
"Har Kystverket ajourført oversikt
over behovet for utskiftning/oppgradering/fornyelse
av egne fartøy som brukes til Kystverkets egne oppgaver?
"
Svar:
Kystverket har egne fartøy til å løse
oppgaver på to hovedområder:
1. tilbringerfunksjonen i lostjenesten
(losbåtene)
2. fartøy til å gjennomføre nyanlegg,
fornying og vedlikehold av navigasjonsinstallasjonene
Kystverket har etablert en plan for utskifting/oppgradering/fornyelse
av losbåtene. I 2007 er det levert en ny losbåt
som er utviklet for å kunne operere i is og som er satt
inn i tjeneste i Kirkenes. I tillegg er det inngått kontrakt
på levering av ytterligere to nye losbåter (ikke
beregnet for isforhold) som leveres henholdsvis våren og
høsten 2008. En ny losbåt er en investering i
størrelsesorden 12 - 15 mill. kroner. Lostjenesten
er selvfinansierende og gebyrinntektene dekker både ordinær
drift og investeringer.
Ved omorganiseringen av Kystverket i 2002 ble fartøyene
som nyttes til nyanlegg, fornying og vedlikehold av navigasjonsinstallasjonene
samlet i en organisatorisk enhet kalt Kystverket Rederi. Sommeren
2007 ble et fartøy tatt ut av drift som følge
av at det ble påvist store rustskader som det ikke er økonomisk
forsvarlig å utbedre, slik at det nå er 12 fartøy, inkludert
4 oljevernfartøy. Fartøyene som inngår
i Kystverket Rederi har en gjennomsnittsalder på vel 29 år
og det nyeste er 22 år. Alle fartøyene ble i sin tid
finansiert ved bevilgning til investeringsformål over statsbudsjettet.
Kystverket har i noen tid arbeidet med etablering av en samlet
plan for utskifting av fartøyene i Kystverket Rederi. Bakgrunnen
er de økende vedlikeholdskostnadene for å holde
disse gamle fartøyene i drift, hensynet til effektiv drift
og ikke minst for å kunne oppfylle kravene til helse, miljø og
sikkerhet (HMS). Med fartøyenes høye gjennomsnittsalder
er ikke oppgradering av eksisterende fartøy et reelt alternativ.
Kystverket har opplyst at de vil oversende en samlet plan for
utskifting av fartøyene til Fiskeri- og kystdepartementet
i desember 2007. "
Forslagsstillerne konstaterer at det er langt igjen før
hoveddepoter for oljevern er fullt utstyrt med moderne oljevernutstyr.
Forslagsstillerne mener det er uakseptabelt at det med dagens tempo
i arbeidet med oppgradering av oljevernutstyr med dagens budsjettrammer,
vil ta mange år før en slik oppgradering er gjennomført.
Dette påfører oljenasjonen Norge en unødvendig
miljørisiko. Forslagsstillerne har også merket
seg at Kystverket har et betydelig, men uavklart behov for å skifte
egne fartøyer som utfører viktige oppgaver, også knyttet
til oljevernberedskap, og mener samme behov for forsert modernisering
er nødvendig også på dette området
som det er nødvendig for oljevernutstyret.
Forslagsstillerne minner om at Stortinget gjennom egen sak (St.prp.
nr. 52 (2006-2007)) har bevilget 225 mill. kroner til "Server"-aksjonen.
MS "Server" hadde ved grunnstøtingen 585 tonn bunkersolje
og 72 tonn diesel om bord. Det er estimert at mellom 300 og 500
tonn bunkersolje lekket ut. Oljesølet fra fartøyet
spredte seg over et stort område, og utgjorde en akutt
forurensning som nødvendiggjorde strakstiltak for å redusere
skadeomfanget mest mulig. Det er registrert olje så langt
nord som til Stad.
Forslagsstillerne viser til at evaluering av "Server"-aksjonen
i regi av Kystverket ikke er endelig avsluttet. Likevel er det avdekket
behov for oppfølgingstiltak knyttet til slike aksjoner.
Forslagsstillerne viser til svar på spørsmål
nr. 73 (2007-2008) fra stortingsrepresentant Arne Sortevik, der
det i svaret fra fiskeri - og kystministeren bl.a. heter:
"Som representanten Sortevik påpeker krever akutte
krisesituasjoner hurtige løsninger, og det er ikke tid
til å gjennomføre anbud eller forhandlinger ved
innleie av materiell og personell. Kystverket har derfor utarbeidet
administrative rutiner for som ligger til grunn for gjennomføring
av en statlig aksjon, herunder kommunenes og de interkommunale aksjonsutvalgenes
(IUA-ene) bistand til Kystverket. Dette omfatter bl.a. standard
satser for avlønning av mannskaper og for leie av småbåter
og annet utstyr, standard avtaleutkast for ansettelser, leie og
anskaffelser, samt krav til utstyr, vernebekledning mv.
Etter øvelser, hendelser og ulykker gjennomfører Kystverket
evalueringer for å avdekke områder som kan forbedres.
Kystverket opplyser at etaten ikke har kjennskap til at det under
tidligere aksjoner har vært noen økonomisk rolleblanding.
Kystverkets evaluering etter "Server"-aksjonen gjennomføres
i regi av ekstern konsulent. Denne er ikke avsluttet, men basert
på de foreløpige evalueringer, anser Kystverket at
planer, regelverk og bruk av standardsatser for betaling for varer
og tjenester er fulgt. Kystverket anser imidlertid at det er behov
for å tydeliggjøre de administrative rutinene
som ligger til grunn for en statlig oljevernaksjon, og har iversatt
er arbeid på dette området. I tillegg til gjennomgang
av standardsatsene og -avtalene som er nevnt ovenfor, omfatter dette
arbeidet revurdering av fullmakter og rapporteringsrutiner tilbake
til Kystverket og Kystverkets egne rutiner for oppfølging
under aksjoner. Kystverket har også under arbeid egne administrative
rutiner som bl.a. tar hensyn til temaet rolleblanding, og disse
retningslinjene vil være et viktig tema i kurs og øvelser
i regi av Kystverket. "
I svar på spørsmål nr. 111 (2007-2008)
fra stortingsrepresentant Arne Sortevik er det gitt ytterligere utdyping
av dette:
"Mitt svar på spørsmål nr.
73 (2007-2008) var basert på opplysninger innhentet fra
Kystverket i sakens anledning. Kystverket har i etterkant korrigert sine
opplysninger. På grunn av dette ga jeg derfor opplysninger
i mitt svar på spørsmål nr. 73 (2007-2008)
som det ikke fullt ut er dekning for.
Oppdraget som er gitt firmaet Nor PR AS er å utarbeide
samlede oversikter for å få en helhetlig tilbakemelding
fra alle som direkte eller indirekte var involvert i aksjonen etter
Server-forliset. Rapporten skal danne grunnlag for læring
og vurdering av forbedringsmuligheter både internt i Kystverket,
hos IUAene som deltok i aksjonen, i forhold til oppdragsgivere og
sentrale samarbeidspartnere. Rapporten skal også ha en
pedagogisk og inspirerende funksjon for alle som jobber på dette
feltet. Som del av oppdraget inngår å gjennomføre
intervjuer med sentralt involverte i aksjonen, eksempelvis IUAer,
enkeltkommuner og ulike ledd i aksjonsorganisasjonen, forsikringsselskap
osv. I tillegg er oppdraget å gjennomgå handlingsmønster
under ulike faser av aksjonen.
Rapporten skal benyttes til informasjon og i forbindelse med
undervisning. Jeg anser at rapporten vil være et nyttig
læringsverktøy for Kystverket. Rapporten vil imidlertid
ikke ha karakter av en ekstern evaluering.
Jeg vil sørge for at det iverksettes en evaluering etter
Server-aksjonen i tråd med det svaret jeg ga på spørsmål
nr. 73. Jeg har hele tiden forutsatt at det i den forbindelse skal
benyttes en uavhengig, ekstern konsulent, og at evalueringen også skal
omfatte den samlede håndteringen av den oppståtte
situasjonen, aksjonsledelsen, den påfølgende strandrensningen
og spørsmål knyttet til økonomisk rolleblanding
og habilitet."
Forslagsstillerne peker på at i tillegg til evaluering
av Kystverkets egne regler for håndtering av oljevernaksjoner
er det også grunnlag for å se på en fast ordning
der Riksrevisjonen gjennomfører forvaltningsrevisjon av
slike aksjoner.
Forslagsstillerne peker på at en handlingsplan for forsterket
oljevernberedskap bør inneholde avklart og forutsigbar
finansiering av nødvendige tiltak.
Forslagsstillerne peker også på at en handlingsplan
bør omfatte statlig innsats for å sikre utvikling av
moderne oljevernutstyr og finansiering av slikt utviklingsarbeid.
Forslagsstillerne peker på at staten, som har svært
store inntekter fra oljevirksomheten i Nordsjøen, også bør
ta et aktivt finansieringsansvar for oljevernberedskapen på alle
nivåer og for finansiering av arbeid med å utvikle
utstyr for effektivt oljevernutstyr som kan brukes både
under vanskelige værforhold og ulike typer oljeutslipp.
I handlingsplanen bør også finansiering av
kommunenes arbeid med oljevernberedskap inngå.
Forslagsstillerne vil understreke at handlingsplanen også bør
omfatte oljevernberedskap til havs for å dekke inn ulike
typer utslipp av olje til havs fra utvinning, lasting og videretransport
av olje.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen legge frem for Stortinget en handlingsplan
for forsterket oljevernberedskap.
19. desember 2007