Til Stortinget
Fra 1. januar 2008 er det innført en miljødifferensiert årsavgift,
hvor dieseldrevne kjøretøy uten fabrikkmonterte
partikkelfiltre betaler en avgift som er 430 kroner høyere
enn hva eiere av dieseldrevne kjøretøy med fabrikkmonterte
dieselfiltre og øvrige personbiler betaler.
I St.prp. nr. 1 (2007-2008) har Finansdepartementet vurdert innretningen
av den miljødifferensierte årsavgiften, og kommet
fram til at en ikke vil innvilge lavere årsavgift til eiere
av dieseldrevne kjøretøy som får ettermontert
partikkelfilter på bilen. Begrunnelsen for dette er dels
administrative hensyn, dels at partikkelreduksjonen er større
ved fabrikkmonterte filtre, sammenlignet med ettermontering av partikkelfiltre.
Mens fabrikkmonterte filtre gir en reduksjon i partikkelutslipp
på inntil 90 prosent, gir ettermontering av partikkelfiltre,
i henhold til Regjeringens anslag, en reduksjon på mellom
30 og 50 prosent. Bransjen selv mener at dette er et forsiktig anslag.
Kostnaden ved å ettermontere partikkelfiltre ligger
på om lag 10 000 kroner, når dette utføres
ved et godkjent verksted. Konsekvensen av dagens avgiftssystem vil
være at partikkelfiltre kun vil bli ettermontert av ideelle
grunner.
Nyere dieselbiler slipper ut mindre partikler (og NOX), enn eldre
dieselbiler. Dette er en konsekvens av at bilprodusentene har tilpasset
seg stadig strengere avgasskrav fra EU. Mens maksimumskravet til partikkelutslipp
i Euro 3, gjeldende fra 1. januar 2000, var 50 mg per km,
ble dette halvert til 25 mg per km i Euro 4, gjeldende fra 1. januar
2005. De aller fleste bilprodusentene tilpasset seg dette gjennom forbedringer
av forbrenningsprosessen i dieselmotorene, slik at det ikke var
nødvendig å montere partikkelfilter som standard.
Fra 1. oktober 2009 reduseres maksimumsgrensen for partikkelutslipp
ytterligere med 80 prosent til 5 mg per km (Euro 5). Som en tilpasning
til dette kravet leveres nå i økende grad nye dieselbiler
med fabrikkmontert partikkelfilter.
Den gjennomsnittlige alderen på biler på veiene er
om lag 10 år. Gjennomsnittlig levetid på biler
ved vraking er nærmere 20 år. Selv om andelen
dieselbiler er vesentlig høyere i nybilsalget enn i den
samlede kjøretøyparken, er det klart at det er
et høyt antall eldre personbiler med dieselmotor på norske
veier. Disse bidrar gjennom høye utslipp av partikler til
lokale forurensningsproblemer, særlig i tett trafikkerte byområder.
Når en skal vurdere miljøeffekten av montering av
partikkelfiltre, blir det galt å bare vurdere den prosentvise
reduksjonen i utslipp. Like viktig er fra hvilket nivå reduksjonen
skjer. Dersom ettermontering av partikkelfilter på en dieseldrevet
bil fører til 50 prosent reduksjon av partikkelutslipp
fra en bil som i utgangspunktet akkurat tilfredsstiller Euro 3 avgasskrav,
vil det innebære en større reduksjon av partikkelutslipp,
målt i mg per km, enn en 80 prosent reduksjon av partikkelutslipp
som følge av et fabrikkmontert partikkelfilter på en
dieselbil som i utgangspunktet akkurat tilfredsstiller Euro 4.
Lokal luftforurensning er fortsatt et betydelig problem, og veitrafikken
er en viktig kilde til dette. Skatte- og avgiftssystemet bør
stimulere til miljøvennlig adferd. Det vil være
klare miljøgevinster ved å stimulere eiere av
eldre dieseldrevne kjøretøy til å ettermontere
partikkelfiltre, selv om den prosentvise reduksjonen i partikkelutslipp
som følger av dette, "bare" vil være 30-50 prosent.
En slik stimulans kan gis både gjennom et direkte tilskudd
(negativ avgift) til montering av partikkelfilter ved et godkjent
verksted, og ved å innlemme biler som har fått
slik ettermontering av filter på plass i ordningen med
lavere årsavgift.
En kan ikke se bort fra at dette vil skape administrative utfordringer
i forbindelse med avgiftsinnkreving og utbetaling av tilskudd, men
sett i lys av at tilskuddsordninger for ettermontering av partikkelfiltre allerede
er på plass i Tyskland, bør imidlertid slike administrative
utfordringer være overkommelige.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen vurdere og legge fram forslag om en
tilskuddsordning for ettermontering av partikkelfiltre på dieseldrevne
kjøretøy, og en innlemming av biler med ettermonterte
partikkelfiltre i ordningen med miljødifferensiert årsavgift.
17. januar 2008