Til Stortinget
Transport for funksjonshemmede er et sentralt virkemiddel for å nå målsettingen
om full deltaking og likestilling i samfunnet. Selv om det i dag
satses mye på å tilrettelegge offentlige kommunikasjonsmidler
for funksjonshemmede, vil bil fortsatt for mange brukere være
det eneste reelle alternativet til mobilitet. Bilen er for mange
funksjonshemmede en forutsetning og ofte eneste alternativ for deltakelse
i samfunnet på lik linje med andre. Vår spesielle
geografi og spredte bosettingsmønster gjør at
mange er avhengig av å benytte bil for å komme
til og fra arbeid/utdanning og for å videreutvikle
og opprettholde et sosialt nettverk. Bilen må sees på som
en kompensatorisk ordning, som gjennom å kompensere for funksjonsnedsettelsen
skal gi brukeren mulighet for deltakelse, mestring og likestilling
i samfunnet.
Stønad til gjenanskaffelse av bil finansiert gjennom
folketrygden er derfor et viktig tiltak for at personer med nedsatt
funksjonsevne skal kunne delta i samfunnslivet på samme
premisser som andre. Stønadsmottakerne kan enten ha behov
for vanlige biler eller ha behov for spesielt tilpassede biler.
Formålet med ytelsen er å kompensere for utgifter
bruker har på grunn av vanskeligheter med å benytte
offentlig transport som følge av "skade eller lyte". Siden
1995 har gjenanskaffelsestiden på trygdens biler blitt
endret flere ganger uten at det har blitt tatt hensyn
til antall kjørte kilometer, eller til det faktum at det
har vært en rivende utvikling mot sikrere og mer miljøvennlige
biler.
Dersom bruker i dag søker om gjenanskaffelse av bil,
er det en forutsetning for å få stønad
at bilen har vært brukt i 11 år dersom bilen er
brukt til å bedre funksjonsevnen i dagliglivet. Hvis bilen
er brukt for å komme til og fra arbeid, attføring
eller utdanning, er vilkåret at bruker har hatt bilen i
minst 8 år og at den har gått minst 150 000
kilometer.
I Budsjett-innst. S. nr. 11 (2002-2003) fra sosialkomiteen hadde
Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Venstre
en felles merknad vedrørende handikapbiler hvor de blant
annet sier at de:
"er fremdeles bekymret for at funksjonshemmede vil måtte
kjøre med lite trafikksikre biler grunnet regelverket om
at bilene må være et visst antall år
før de kan skiftes ut. Disse medlemmer mener det er særs viktig
for funksjonshemmede å være trygge på at
bilen er i god stand og ikke stadig må til reparasjon,
da bilen er deres eneste fremkomstmiddel. På denne bakgrunn ønsker
disse medlemmer at Regjeringen vurderer å tillegge sikkerheten
større vekt ved en eventuell senere gjennomgang av regelverket".
Fremskrittspartiets medlemmer gikk den gang imot regjeringens
forslag om økt brukstid på handikapbiler.
Når gjenanskaffelsestiden blir økt uten at
det tas hensyn til at brukerne ikke har andre transportalternativ
enn bil, oppfattes dette av de funksjonshemmede som en neglisjering
av funksjonshemmedes rett til deltakelse og likestilling i samfunnet.
Det har i flere år vært arbeidet aktivt for å fornye
bilparken i Norge og for å få mer miljøvennlige
biler og mindre utslipp av CO2. Det er ikke ukjent at eldre biler
med gammel teknologi avgir mer giftige gasser enn nyere biler. Det
er også velkjent at eldre biler er mer trafikkfarlige,
trenger mer kostbart vedlikehold og er mer ulykkesutsatt enn nyere
biler.
Funksjonshemmede med spesialtilpasset bil har ikke de samme muligheter
som andre til å vedlikeholde bilen utover ordinære
servicer. Økt alder og mange kjørte kilometer
fører til økte vedlikeholdskostnader og lengre
perioder hvor bilen ikke er tilgjengelig på grunn av verkstedsopphold.
Mange funksjonshemmede opplever at et nødvendig, men
kostbart vedlikehold av en gammel bil er en tilleggsbeskatning av
det å være funksjonshemmet. Etter å ha
kjørt den samme bilen i 11 år eller når bilens
kilometerstand nærmer seg 150 000 km, vil nok
de fleste bileiere erkjenne at de har en gammel bil uten moderne
teknologi med hensyn til trafikksikkerhet og forurensning. Funksjonshemmede
er i så måte ikke noe unntak.
I Budsjett-innst. S. nr. 11 (2003-2004) fra sosialkomiteen pekte
medlemmer fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet
på at:
"bestemmelsene som regulerer post 74 Tilskudd til biler stadig
er blitt endret både når det gjelder kriteriene
for tildeling, tilskuddene og tidsrammen for bruk av bilen. Disse
medlemmer opplever at mange har problemer med å forstå og
akseptere de stadige endringene i regelverket og mange av de bestemmelser
som gjør at det virker vanskelig tilgjengelig og rigid.
Disse medlemmer mener det er nødvendig med en grundig gjennomgang
av alle de nevnte forhold og fremmer forslag om å be Regjeringen
legge frem en sak for Stortinget snarest mulig om en slik gjennomgang".
Norges Handikapforbund har også i lang tid tilkjennegitt
at de ikke er tilfreds med dagens regelverk. I en høringsuttalelse
fra Norges Handikapforbund til Rikstrygdeverket datert 27. august
2001 sies det klart ifra at avskrivningsperioden på både
klasse 1 og 2-biler ikke burde overskride 6 år. I tillegg
ble det i samme høringsuttalelse fremmet krav om at antall
kjørte kilometer måtte ha betydning for gjenanskaffelsestiden
og ikke overskride 120 000 kilometer for klasse 2-biler.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
for 2008 fremme forslag om en nedtrappingsplan, slik at funksjonshemmede
som har biler gjennom bilordningen, kan få skiftet til
ny bil etter 8 år eller ved redusert kjørelengde.
14. februar 2008