Til Stortinget
Slik Innovasjon Norges virkemidler er organisert i dag, er det
knappe ressurser som står til disposisjon for sentrale
strøk; best mulighet for støtte har bedrifter
som befinner seg innenfor det distriktspolitiske virkeområde
slik dette er definert. Distriktsrettingen av Innovasjon Norges
virkemidler hemmer næringsutvikling og videreutvikling
av prosjekter i sentrale strøk. Forslagsstillerne mener
det er behov for en aktiv næringspolitikk der virkemidlene
i Innovasjon Norge i større grad gjøres landsdekkende,
slik at det er prosjektets innhold som er avgjørende og
ikke hvor i landet prosjektet er plassert. Samtidig registrerer
forslagsstillerne at det legges andre begrensninger på virkemidlene
i Innovasjon Norge. Det er bl.a. en klar målsetting fra
Innovasjon Norges side at 40 pst. av virkemidlene de disponerer,
skal tildeles kvinner. Det signaliserer at kvinner skal forfordeles,
noe forslagsstillerne mener er et uheldig signal å gi.
Det kan medføre at det skapes tvil om de kvinneinitierte
prosjektene er like gode som andre prosjekter.
Det er enklere å oppnå støtte fra
Innovasjon Norge til utvikling av næringsprosjekter i distriktene
enn i sentrale strøk. Dette rammer virksomheter med gode
ideer som trenger finansiell støtte til videreutvikling
i sentrale strøk. Begrunnelsen for denne holdning er at
det her skal være enklere å skaffe ordinær finansiering.
Undersøkelser viser at det uansett ikke er enkelt å skaffe
risikovillig kapital i Norge, spesielt for prosjekter i tidlig fase.
Dagens innretning på støtteordningene i Innovasjon
Norge hemmer næringsutviklingen totalt sett.
Det er en rekke føringer for Innovasjon Norges virksomhet
som er lagt av fire forskjellige departementer som alle er med på å finansiere
Innovasjon Norges virksomhet.
Det er en rekke typer av finansiering som kan være aktuelle
for å stimulere til næringsutvikling:
Tilskudd: Benyttes
til prosjekter med særlig høy risiko og tilsvarende
forventet avkastning.
Lån: Benyttes i prosjekter
med lavere risiko, oftest i samfinansiering med banker.
Garantier: Et hensiktsmessig
virkemiddel for å utløse privat lånefinansiering.
Egenkapital: Benyttes gjerne
i såkorn- og venturefasen.
Skatteincentiver: Utløser
en ønsket aktivitet, for eksempel forskning og utvikling
(FoU).
Prosjektets lønnsomhet, potensial og risiko skal danne
utgangspunkt for Innovasjon Norges utmåling av tilskudd
for en bedriftssatsing. Det er små og mellomstore bedrifter
i såkorn- eller tidlig fase som kan få støtte,
ikke levebrødsbedrifter. Det er vanskelig å definere
entydige og objektive kriterier for fastsettelsen av tilskuddsmedvirkning.
Regjeringens distriktsinnretting av Innovasjon Norge gjør
arbeidet komplisert siden det ikke bare er ideens godhet eller bedriftens
vekstpotensial som skal være avgjørende for tiltak,
men en rekke utenforliggende hensyn.
Når det gjelder muligheter for bedrifter i sentrale strøk,
er det de landsdekkende virkemidlene som kan benyttes her. Midlene
er små i forhold til idérikdommen, noe som gjør
det vanskelig å oppnå nødvendig målrettet
hjelp. For bedrifter i distriktene har man en rekke virkemidler,
men mangler aktuelle bedrifter og ideer.
Innovasjon Norge har påpekt at balansen mellom distriktsrettede
og landsdekkende virkemidler er skjev, noe som går på bekostning
av bedrifter og muligheter for næringsutvikling i sentrale
strøk. Det påpekes at gode resultater fortrinnsvis
kan oppnås med mer midler til prosjekter i områder
som ikke ligger innenfor det distriktspolitiske virkeområdet.
Samtidig skaper andre kriterier som bransje eller kjønn
ytterligere begrensninger for aktuelle søkere. Forslagsstillerne
registrerer at EFTA Surveillance Authority (ESA) er svært
kritisk til å øremerke støtteordninger
basert på kjønn.
Forslagsstillerne mener at virkemidlene som er tilgjengelige
gjennom Innovasjon Norge, i for stor grad styres av politiske prioriteringer
der man forfordeler aktuelle søkere basert på kjønn,
geografi, bransje o.l. Dette er begrensninger som gir et lite effektivt virkemiddelapparat.
Med denne innretningen er det mange bedrifter og ideer som ikke
får den nødvendige starthjelp fordi man har tilhold
i sentrale strøk, er mannlig søker eller ønsker å etablere
seg i "feil" bransje. Forslagsstillerne er av den oppfatning at
flere av virkemidlene bør gjøres tilgjengelig
for alle søkere, slik at flere nye bedrifter kan skapes
basert på næringspotensialet for ideen. Å legge
for store politiske føringer på virkemiddelapparatet
til Innovasjon Norge kan medføre at Norge går
glipp av nye arbeidsplasser. En innretning av Innovasjon Norges virkemidler
der disse gjøres tilgjengelige for flest mulig, er mer
i tråd med en målrettet og aktiv næringspolitikk.
Forslagsstillerne fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen endre innretningen på Innovasjon
Norges virkemidler, slik at de i større grad gjøres
landsdekkende og tilgjengelige for alle søkere.
14. februar 2008