Til Stortinget
Høyesteretts kjæremålsutvalg avviste
nylig en anke fra SINTEF knyttet til at Frostating lagmannsrett
10. oktober 2007 avsa en dom som konkluderte med at forskningsstiftelsen
SINTEF og fire datterselskaper har skatteplikt. Dommen opphever
dermed en 50 års ligningspraksis om at forskningsinstituttene
i Norge ikke skal skattlegges. Videre medfører dommen at
SINTEF får en skatteregning på 30 mill. kroner
for perioden 2001-2007, midler som SINTEF ellers ville ha brukt
til investering i laboratorier og ny forskning.
Forslagsstillerne er bekymret for de negative virkningene iverksettelsen
av skattekrav tilsvarende det SINTEF nå har fått,
har for det norske forsknings- og innovasjonssystemet. Opphevelsen
av skattefrihet slik det har vært praktisert i 50 år
vil måtte medføre omfattende og arbeidskrevende
prosesser for det enkelte forskningsinstitutt. Skatteplikt vil måtte
medføre økt arbeidsbyrde og dermed at ressurser
brukes på andre ting enn forskning og utvikling. Arbeidet det
enkelte institutt nå blir pålagt når
det gjelder dokumentasjon og rapportering for eksempel i forbindelse
med krav om selvangivelse, vil medføre redusert mulighet
til å ha det nødvendige fokus på å øke forsknings-
og innovasjonsinnsatsen og dermed også ha konsekvenser
med hensyn til Norges samlede forskningspolitiske ambisjoner.
Det understrekes videre at de forskningsinstitutter som dette
forslaget omhandler er ideelle organisasjoner som stiftelser, ideelle
aksjeselskap eller statlige/kommunale aksjeselskap. Instituttenes
formål og ideelle virksomhet er stort sett likt formulert
i de ulike formålsparagrafer som "anvendt forskning, oppdrag for
næringsliv og forvaltning og formidling av forskning.".
Det har aldri eksistert noen eier som har tatt fortjeneste ut av
forskningsinstituttenes virksomhet. Det er heller slik at den norske
forskningsinstituttsektoren har inngått en slags "samfunnskontrakt"
med staten, jf. omtale og beskrivelse i Forskningsmeldingen (St.meld.
nr. 20 (2004-2005)). Forskningsinstituttene har som oppgave å være
et virkemiddel for næringsutvikling og bidra til kunnskapsgrunnlaget for
statens beslutninger. På denne bakgrunn har forskningsinstituttene
blitt ansett som allmennyttige. Et generelt skattekrav for disse
institutter vil derfor utelukkende ha som konsekvens at det blir
mindre midler til forskning og innovasjon.
Forslagsstillerne er bekymret for den samlede norske forskningsinnsatsen.
Vi vet at andre land satser betydelig mer enn oss på forskning
og innovasjon. Svaret fra Regjeringen er innstramminger i SkatteFunn-ordningen
og svak forskningsinnsats gjennom flere statsbudsjett. Dette i en
tid hvor alle er enige om at økt satsing på forskning
er viktig for å sikre fremtidens velferd.
Et generelt skattekrav overfor norske forskningsinstitutter vil
også kunne ha svært negative konsekvenser for
institutter som er i en internasjonal konkurransesituasjon, bl.a.
som følge av bevilgninger gjennom EUs 7. Rammeprogram til
norske forskningsinstitutter. I brev datert 7. mars
2006 til Kunnskapsdepartementet ved Forskningsavdelingen skriver
Norges forskningsråd bl.a. følgende:
"Skatteplikt for forskningsinstitutter vil vi ulike utslag
for de enkelte institutter ut fra måten de er organisert
på. Dette vil medføre at institutter som konkurrerer
på samme marked, men som er ulikt organiser, vil få ulike
konkurranseforhold. Instituttene vil også få ulike
konkurransevilkår i forhold til tilsvarende enheter i universitets-
og høyskolesektoren, og ikke minst ulike konkurransevilkår
i forhold til utenlandske institutter.
Forskningsinstituttene er viktige aktører for å "hente
hjem" forskningsmidler fra EU. De norske forskningsinstituttene
blir regnet som offentlige forskningsinstitusjoner i relasjon
til ESA"s regler om støtteintensitet og kan få opp
til 75 % støtte til forskning.
Hvis instituttene blir ansett som skattepliktige kan det bli vanskelig å opprettholde
denne statusen slik at støtteintensiteten vil kunne bli
som for industriell forskning (50 %)."
Forslagsstillerne tar til etterretning at Regjeringen i forbindelse
med statsbudsjettet for 2008 delvis har fulgt opp opposisjonens
forslag fra Revidert nasjonalbudsjett for 2007 om å frita
forskningsinstitutter som mottar statlig basisbevilgning fra skatteplikt. Dette
gjelder imidlertid bare formuesskatt fra og med 2008 og ikke et
generelt skattefritak. Forslagsstillerne er av den oppfatning at
skatteloven må endres slik at forskningsaktivitet heller
ikke skal inntektsbeskattes slik praksis har vært de siste
50 årene. En slik endring av skatteloven kan for eksempel
lyde som følger:
§ 2-30 tredje ledd:
(3) Forskningsinstitutt som mottar basisbevilgning fra staten,
jf. retningslinjer for statlig finansiering av forskningsinstitutter,
er fritatt for skatteplikt for formue i og inntekt fra instituttets
forskningsaktiviteter. Fritaket for formuesskatt omfatter eiendeler som
hovedsakelig benyttes i instituttets forskningsaktiviteter. Et beløp
som svarer til det samlede fritatte skattebeløpet etter
foregående punktum skal overføres fra forskningsinstituttets økonomiske
aktiviteter til instituttets ikke-økonomiske aktiviteter.
Det er etter forslagsstillernes syn et meget uheldig signal for
forskningsinstitutter i Norge at dommen i lagmannsretten blir stående
og dermed pålegger SINTEF opp mot 30 mill. kroner i skatt,
det meste knyttet til formuesskatt, for perioden 2001-2007. Det
vil redusere deres evne til forskning og ikke minst stride mot rimelighet
ved at en institusjon får en ekstraordinær skattebelastning.
Ifølge informasjon forslagsstillerne har tilgang til er
den kommersielle virksomheten til SINTEF i underkant av 10 pst.
av samlet virksomhet.
En videre endring i skatteloven for at forskningsinstitusjoner
ikke skal kunne pålegges skatt isolert sett til perioden
2001-2007 er derfor nødvendig.
En slik endring av skatteloven kan for eksempel lyde som følger:
§ 2-36 nytt femte og sjette ledd:
(5) Fritatt for skatt på formue er forskningsstiftelse
som mottar basisbevilgning fra staten, jf. retningslinjer for statlig
finansiering av forskningsinstitutter. Fritaket omfatter formuesskatt
på eiendeler som hovedsakelig benyttes i instituttets forskningsaktiviteter.
Et beløp som svarer til det fritatte skattebeløpet etter
forrige punktum skal overføres fra forskningsinstituttets økonomiske
aktiviteter til instituttets ikke-økonomiske aktiviteter.
(6) Stiftelse som eier aksjer i forskningsinstitutt som mottar
basisbevilgning er fritatt for formuesskatt på aksjer i
forskningsinstituttet. Fritaket er begrenset til et beløp
som svarer til en beregnet formuesskatt på eiendeler som
hovedsakelig benyttes i forskningsinstituttets forskningsaktivitet.
Fritaket er betinget av at et beløp tilsvarende det fritatte
skattebeløpet etter forrige punktum overføres
fra stiftelsen til forskningsinstituttet og anvendes i
instituttets ikke-økonomiske aktiviteter.
Endringene forutsettes å tre i kraft straks og med virkning
fra og med inntektsåret 2001.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
I
Stortinget ber Regjeringen snarest og senest i forbindelse med
Revidert nasjonalbudsjett for 2008 fremme nødvendige endringer
i skatteloven slik at forskningsinstitutter som mottar statlig basisbevilgning,
fritas fra skatteplikt.
II
Stortinget ber Regjeringen snarest og senest i forbindelse med
Revidert nasjonalbudsjett for 2008 fremme nødvendige endringer
i skatteloven slik at forskningsinstitutter ikke kan pålegges
tilbakevirkende skatteplikt for perioden 2001-2007.
26. februar 2008