Til Stortinget
I statsbudsjettet for 2008 har Regjeringen anslått at råoljeprisen
for inneværende år i snitt vil ligge på 360 kroner pr. fat. Så langt
har råoljeprisen i år ligget langt over dette anslaget og er i dag
på ca. 520 kroner pr. fat. Dersom oljeprisen holder seg på dagens
nivå ut året, vil staten øke overskuddet på statsbudsjettet fra
344 mrd. kroner som er budsjettert til om lag 450 mrd. kroner i
2008. Samtidig som staten øker sitt overskudd, får bilistene økte
drivstoffkostnader. Dette innebærer en utilsiktet inndragelse av
kjøpekraft for norske kjøpere av drivstoff. Derfor bør drivstoffavgiftene
reduseres.
Tall fra Finansdepartementet viser at for hver tikroning oljeprisen
øker med utover anslaget i statsbudsjettet på 360 kroner pr. fat,
vil statens inntekter øke med 9,6 mrd. kroner pr. år, og virkningen
for budsjettåret 2008 vil bli 6,1 mrd. kroner. Statsøkonomien går
altså med et meget betydelig overskudd, og de økte oljeprisene kan
altså innbringe mer enn 100 ekstra mrd. kroner i statskassen ut
over det budsjetterte overskuddet i 2008. Disse nye og udisponerte pengeinntektene
som landet mottar, kan selvsagt enten spares for fremtiden eller
benyttes til formål som er meget nødvendig i det norske samfunnet.
De økte inntektene til staten er en virkning av de økte oljeprisene,
mens virkningen for innbyggerne i Norge er økte drivstoffkostnader.
Staten har altså fått langt flere penger enn forutsatt, mens innbyggerne
og næringslivet har fått økte kostnader som følge av økte priser
på dieselolje og bensin. Disse økte prisene kunne lett ha vært stoppet
gjennom avgiftslettelser, slik at de opprinnelige forutsetningene
for bensinpriser og dieselpriser kunne vært opprettholdt i samsvar med
det som er vedtatt i budsjettet for 2008.
Som nevnt la Stortinget til grunn en oljepris på 360 kroner pr.
fat ved behandlingen av statsbudsjettet for inneværende år. Oljeprisen
er nå i området 520 kroner pr. fat.
Bensin- og autodieselprisene ligger dermed an til å bli vesentlig
høyere enn hva som ble lagt til grunn som forutsetning ved budsjettbehandlingen.
Dette har ført til svært mye høyere transportomkostninger for næringsliv
og husholdninger. I svar fra finansminster Kristin Halvorsen på
skriftlig spørsmål nr. 692 av 29. februar 2008, kommer det frem
at denne økningen i råoljepris også har medført 1,28 kroner høyere
diesel- og bensinpris enn det som ble lagt til grunn i statsbudsjettet
for 2008.
Vi har dermed den situasjon at statskassen profitterer samtidig
som næringslivet og husholdningene opplever en sjelden sterk økning
og et sjeldent høyt nivå på drivstoffpriser kombinert med kraftige
renteøkninger.
De høye drivstoffprisene fører til at konkurranseutsatt norsk
næringsliv sakker akterut. Transportkostnadene internt i Norge vil
alltid være høye på grunn av avstandene. Spesielt vil det nordnorske
eksportrettede næringslivet alltid ha en konkurranseulempe som
følge av sin lange avstand til markedene. Denne normalsituasjonen
forverres kraftig ved at Norge også har tilnærmet europarekord i
drivstoffpriser. Mot slutten av februar 2008 var gjennomsnittlig
pumpepris for autodiesel 9,43 kroner pr. liter i EU, mens den i
Norge var 12,06 kroner pr. liter. For bensin var tallene 9,98 kroner
pr. liter for bensin i EU, og 12,44 kroner pr. liter for 95 oktan
blyfri bensin i Norge. Norsk transportnæring alene er i ferd med
å bli utkonkurrert av utenlandske selskaper som fyller diesel i
utlandet for å transportere gods i Norge.
Det må konstateres at Stortingets budsjettforutsetning om oljeprisen
har sviktet. Dermed har forventningen om pumpepris for drivstoff
sviktet. Næringsliv og husholdninger bruker mer enn forutsatt av sin
disponible inntekt på renter og transport. Regjeringens og flertallets
passivitet overfor drivstoffavgiftene har således gitt husholdningene
og næringslivet et dårligere økonomisk utgangspunkt enn det som var
forutsatt i nasjonalbudsjettet. For å bringe balanse i regnskapet
og yte noe tilbake for den utilsiktede innstramningen dette har
medført hittil i år, fremmes med dette forslag til nye avgiftssatser
for bensin og autodiesel slik at pumpeprisen i Norge kommer ned
i ca. 10,78 kroner for diesel og 11,16 kroner for bensin.
Forslagsstillerne foreslår at bensinavgiften reduseres med 1,02
kroner til 3,26 kroner pr. liter for svovelfri bensin og 3,30 kroner
pr. liter for lavsvovlet og annen bensin. Avgiften på autodiesel
foreslås tilsvarende redusert med 1,02 kroner til 2,28 kroner svovelfri
diesel og 2,33 kroner for lavsvovlet og annen mineralolje. Ettersom
merverdiavgift også regnes av bensinavgiften, vil dette totalt føre
til en avgiftsreduksjon på 1,28 kroner.
Det foreslås at nye og lavere avgiftssatser gjøres gjeldende
fra og med 1. mai 2008. Det er ingen grunn til å vente, og Stortinget
har da også i andre sammenhenger demonstrert evne til å lage nye
lover på rekordkort tid når den politiske vilje er til stede.
Denne logikken er ikke ny, og har vært hevdet av tidligere regjeringer.
Da den såkalte "Påskepakken" ble lagt frem av regjeringen Willoch
mellom det ordinære statsbudsjettet og Revidert nasjonalbudsjett 14. mars
1986, het det i St.prp. nr. 59 (1985-1986):
"Forslaget kan særlig se på bakgrunn av at den sterke nedgangen
i oljeprisene har bidratt til en sterk nedgang i utsalgsprisene
på bensin innenlands." Man opererte altså med en logikk om at siden
bensinprisene ble lavere enn forutsatt i statsbudsjettet, måtte
man trekke inn noe av den økte, utilsiktede, kjøpekraften dette
medførte. Høyres, Kristelig Folkepartis og Senterpartiets medlemmer
pekte da også på i Innst. S. nr. 140 (1985-86) at "denne utviklingen
har gitt de som bruker bensin en utilsiktet økning i sin kjøpekraft
i forhold til de forutsetninger Regjeringen og Stortinget bygget
på ved fjorårets budsjettbehandling."
Tilsvarende må man kunne hevde at dersom bensinprisen viser seg
å bli vesentlig høyere enn forutsatt i statsbudsjettet, burde Stortinget
kunne sette ned bensinavgiften for å kompensere for den utilsiktede reduserte
kjøpekraften dette medfører for dem som bruker bensin.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
I
I Stortingets vedtak om særavgifter til statskassen for budsjetterminen
2008 gjøres følgende endringer med virkning fra 1. mai 2008:
Avgift på motorvogner
V. Avgift på bensin
§ 1 nytt annet ledd skal lyde:
Fra 1. mai 2008 skal det i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11
om særavgifter betales avgift til statskassen på bensin. Avgift
betales med følgende beløp pr. liter:
a) for svovelfri bensin (under 10
ppm svovel) kr 3,26
b) for lavsvovlet bensin (under 50 ppm svovel) kr 3,30
c) for annen bensin: kr 3,30
VI. Avgift på mineralolje til fremdrift
av motorvogn (autodieselavgift)
§ 1 nytt annet ledd skal lyde:
1. mai 2008 skal det i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om
særavgifter betales avgift til statskassen på mineralolje til fremdrift
av motorvogn. Avgift betales med følgende beløp pr. liter:
a) for svovelfri mineralolje (under
10 ppm svovel) kr 2,28
b) for lavsvovlet mineralolje (under 50 ppm svovel) kr 2,33
c) for annen mineralolje: kr 2,33
II
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om innføring av et
system for drivstoffavgifter som er fleksibelt, slik at avgiften
går ned når oljeprisen går opp og motsatt, slik at utsalgsprisen
ikke i vesentlig grad endres som følge av endringer i oljeprisen.
12. mars 2008