Representantforslag fra stortingsrepresentantene Robert Eriksson, Kenneth Svendsen og Kari Kjøn­aas Kjos om nasjonale retningslinjer for kvalitet og kvantitet i TT-ordningen, og en finansieringsordning som sikrer TT-transport i tråd med retningslinjene

Dette dokument

  • Dokument nr. 8:85 (2007-2008)
  • Dato: 14.03.2008
  • Sidetall: 2

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

Stortinget vedtok i forbindelse med behandling av St.prp. nr. 66 (2002-2003) og Innst. S. nr. 259 (2002-2003) om kommuneøkonomien for 2004 at:

"Stortinget ber Regjeringen i løpet av 2004 utarbeide nasjonale retningslinjer for kvaliteten og kvantiteten for TT-transporten og foreslå en finansieringsordning som sikrer TT-transport i tråd med de nasjonale retningslinjene."

Selv om Stortinget ba om at utarbeidelse av nasjonale retningslinjer skulle skje i løpet av 2004, har den nåværende regjeringen ennå ikke framlagt slike retningslinjer. I forbindelse med arbeids- og sosialkomiteens budsjetthøring høsten 2008 informerte Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO) om at de hadde gjennomført møter både med statsråd Bjarne Håkon Hanssen i Arbeids- og inkluderingsdepartementet og statssekretær i Samferdselsdepartementet Steinulf Tungesvik i løpet av 2007 hvor det ble lovet at denne saken skulle kvitteres ut i statsbudsjettet for 2008.

Ordningen med arbeids- og utdanningsreiser er riktignok omtalt i budsjettforslaget, og ordningen videreføres som en forsøksordning i 2008. Ordningen har vært en forsøksordning siden 2001, og både brukere og brukernes organisasjoner hadde nok forventet at forsøksordningen nå skulle bli en permanent ordning, slik Stortinget har bedt om. Forslagsstillerne mener likevel det er positivt at ordningen i sin helhet nå er lagt under NAV. Resultatene av evalueringen av forsøksordningen, som ble utført av Nordlandsforskning, jf. NF rapport nr. 22, Arbeids- eller utdanningsreiser for funksjonshemmede - evaluering av forsøksordning (2003), viste at ordningen har fungert bedre i NAV-fylkene enn i de fylkene der ordningen ble administrert av samferdselskontorene i fylkeskommunen.

At ordningen med arbeids- og utdanningsreiser er plassert i budsjettet for 2008, er etter forslagsstillernes mening likevel ingen utkvittering av Stortingets vedtak fra 2003 om nasjonale retningslinjer for TT-ordningen. Transporttilbudet til funksjonshemmede og kronisk syke som ikke kan reise kollektivt, vil ikke bli bedre av dette, og de store forskjellene mellom kommunene og fylkeskommunene opprettholdes. Forslagsstillerne mener dette er svært uheldig.

Forslagsstillerne har merket seg at regjeringen Stoltenberg II ønsker en forbedring av dagens TT-ordning. Det vises i den forbindelse til Regjeringens politiske plattform, Soria-Moria-erklæringen. Forslagsstillerne mener det nå er på tide at Regjeringen tar nødvendige grep for å oppnå dette. Forslagsstillerne mener videre at det må være samfunnets ansvar å hindre diskriminering av en stor gruppe samfunnsborgere, som på grunn av manglende transporttilbud holdes utenfor deltakelse i samfunnet.

Forslagsstillerne viser til at FFO tidligere har anbefalt en statlig modell for organiseringen av de ulike transportordningene. Forslagsstillerne er kjent med at arbeids- og utdanningsreiser legges inn under NAV i 2008, og at grunnstønad til transport og bilstønadsordningen ligger der allerede. Det vil da bare være fritidsreiser som fortsatt ligger under fylkeskommunens ansvarsområde, og forslagsstillerne anbefaler at administreringen av disse også legges inn under NAV. Med en samlet administrering av alle de ulike transportordningene for funksjonshemmede og kronisk syke vil man kunne gjøre en samlet vurdering av hver enkelts transportbehov, og få på plass et tilbud som dekker behovet for transport både til arbeid, utdanning og fritid.

Forslagsstillerne mener det er viktig at Stortingets vedtak om nasjonale retningslinjer for kvalitet og kvantitet i ordningen kommer på plass i 2008.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Stortinget ber Regjeringen, i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2008, utarbeide nasjonale retningslinjer for kvalitet og kvantitet for TT-transporten, og foreslå en finansieringsordning som sikrer TT-transport i tråd med de nasjonale retningslinjene.

14. mars 2008