Representantforslag fra stortingsrepresentantene Torbjørn Hansen, Elisabeth Røbekk Nørve, Jan Tore Sanner, Svein Flåtten og Gunnar Gundersen om å styrke SkatteFUNN-ordningen

Dette dokument

  • Dokument nr. 8:102 (2007-2008)
  • Dato: 24.04.2008
  • Sidetall: 2

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

SkatteFUNN ble opprettet i 2002 av Bondevik II-regjeringen som et tiltak for å øke norsk næringslivs forsknings- og utviklingsinnsats. SkatteFUNN-ordningen er en skattefradragsordning hvor støtten til forskning- og utvikling (FoU) gis som fradrag i utlignet skatt. Kunnskapsutvikling, herunder forsknings- og teknologiutvikling, er blant de viktigste drivkreftene for økonomisk utvikling. Å styrke bedriftenes konkurransekraft er av stor betydning for å sikre fremtidig velferd gjennom økonomisk vekst.

Ifølge forskrift til skatteloven § 16-40-2 defineres FoU-prosjekter som et avgrenset og målrettet prosjekt med sikte på å fremskaffe ny kunnskap, informasjon eller erfaring som antas å være til nytte for bedriften i forbindelse med utvikling av nye eller bed­re produkter, tjenester eller produksjonsmåter. Videre omfattes virksomhet der resultatene fra industriell forskning omsettes i en plan, et prosjekt eller et utkast til nye forbedrede produkter, produksjonsprosesser eller tjenester, samt utvikling av en første prototyp eller pilotprosjekt som ikke kan utnyttes kommersielt. Alminnelig bedriftsorientert produktutvikling uten forskningspreg omfattes ikke.

Betingelsene for å få fradrag for kostnader til FoU er hjemlet i lov om skatt av formue og inntekt (skatteloven) § 16-40, med forskrift.

Etter skatteloven § 16-40, første ledd gis det fradrag i skatt og trygdeavgifter for 18 prosent av kostnadene til FoU-prosjekt. Når virksomheten har færre enn 250 ansatte, den årlige salgsinntekt ikke overstiger 40 mill. euro eller den årlige balansesum ikke overstiger 27 mill. euro og virksomheten eies med mindre enn 25 prosent av en stor bedrift, gis fradrag for 20 prosent, jf. forskrift til skatteloven § 16-40-5.

Et foretak kan få fradrag i skatt for maksimalt 4 mill. kroner av egenutført FoU, ifølge skatteloven § 16-40, annet ledd. Relaterer kostnadene seg til FoU-prosjekt utført av forskningsinstitusjoner godkjent av Norges forskningsråd, er fradraget begrenset til 8 mill. kroner i inntektsåret. Samlet fradragsgrunnlag skal ikke overstige 8 mill. kroner i inntektsåret. I alle tilfeller må prosjektet være godkjent av Norges forskningsråd.

Ved beregningen av personal- og indirekte kostnader beregnes antall timer for egne ansatte til maksimalt 1 850 timer pr. år, og timesatsen beregnes til maksimum 500 kroner pr. time, ifølge forskrift til skatteloven § 16-40-6 tredje ledd.

SkatteFUNN-sekretariatet er plassert i Norges forskningsråd. Det er i dag ikke noe eget styre for SkatteFUNN-ordningen, selv om Norges forskningsråd har programstyrer for en rekke andre tiltak. Det er ikke unaturlig at også SkatteFUNN nå får en egen styringsgruppe, med representanter fra ulike interesser i ordningen.

Statistisk sentralbyrå (SSB) har evaluert SkatteFUNN-ordningen, og avleverte sluttrapport i januar 2008 (rapport 2 av 2008). Evalueringen viser blant annet at for hver krone som gis under SkatteFUNN, øker FOU-innsatsen i bedriftene med det dobbelte, at verdiskaping og innovasjon har økt i perioden SkatteFUNN har eksistert, og at mange bedrifter som ikke hadde noen FOU-aktivitet, nå er stimulert til å starte et langsiktig arbeid, og at forskningsinnsatsen i bedriftene i 2005 ble 2,4 mrd. kroner høyere enn uten SkatteFUNN.

Når forskningen har økt betydelig, og spesielt småbedriftene har benyttet seg av ordningen, betyr det at ordningen er med på å støtte opp om lokal verdiskaping i hele landet. Ordningen bør styrkes som skatteincentiv for å sikre at den i enda større grad kan bidra til forskning, verdiskaping og velferd. For å oppnå den ønskede styrking av ordningen kan det foretas justeringer knyttet til de ulike begrensningene. Dette betyr at beløpsgrensen bør heves fra 4 mill. kroner til 8 mill. kroner for bedriftsintern FoU og fra 8 mill. kroner til 10 mill. kroner for bedriftsekstern FoU. Ifølge SSBs evaluering var det 22 prosent av bedriftene som benyttet hele beløpsgrensen opp til 4 mill. kroner. Det betyr at økt beløpsgrense er et virkemiddel for noen mellomstore prosjekter.

Ved beregningen av personal- og indirekte kostnader begrenses antall timer for egne ansatte til maksimalt 1 850 timer pr. år. Denne begrensningen ble innført fra 1. januar 2007 av Stoltenberg II-regjeringen. På bakgrunn av SSBs evaluering bør denne endringen reverseres. Videre bør grensen for maksimal timesats på 500 kroner fjernes.

SSBs evaluering viser at ordningen primært har stimulert små foretaks FoU-innsats. For større virksomheter har ikke ordningen gitt de samme positive utslag. I evalueringen påpekes det at hvis formålet med ordningen er å få foretak med liten FoU-innsats til å øke denne, bør ordningen gjelde uansett foretakets størrelse målt ved sysselsetting, eller omsetning. Det er FoU-størrelsen som bør stå i fokus.

forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

I

Stortinget ber Regjeringen styrke SkatteFUNN-ordningen ved at beløpsgrensen for egenutførte forsk­nings- og utviklingsprosjekter heves til 8 mill. kroner for bedriftsintern støtte og til 10 mill. kroner for bedriftsekstern støtte fra og med 2009, og samlet fradragsgrunnlag skal ikke overstige 10 mill. kroner i inntektsåret. Beløpsgrensen indeksreguleres deretter hvert år.

II

Stortinget ber Regjeringen styrke SkatteFUNN-ordningen ved at regelen om maksimal timesats på 500 kroner fjernes.

III

Stortinget ber Regjeringen evaluere hvordan SkatteFUNN-ordningen kan innrettes for å bidra bed­re til forskning og utvikling også for større virksomheter.

IV

Stortinget ber Regjeringen opprette et eget styringsorgan for SkatteFUNN, med flertall av brukerrepresentanter.

V

Stortinget ber Regjeringen styrke SkatteFUNN-ordningen ved at regelen om at ved personal- og indirekte kostnader begrenses antall timer for egne ansatte til maksimalt 1 850 timer pr. år, fjernes.

24. april 2008