Til Stortinget
Til tross for at nullvisjonen skal ligge til grunn for samferdselspolitikken,
viser udiskutable realiteter at inneværende år går mot å kunne bli
et katastrofeår for trafikksikkerheten på veinettet i Norge. Etter
mange år med en positiv utvikling hvor antallet drepte og hardt
skadde i trafikken har gått ned hvert år siden 2001 og frem til
og med 2006, opplever vi i år en markant økning i antallet drepte
i veitrafikken.
Det må antas å ligge sammensatte årsaksforhold bak slike tall,
men om årsaker og sammenhenger ved trafikkulykker kan være kompliserte
og sammensatte, må dette ikke hindre igangsetting av tiltak på områder
med potensial for ulykkesreduksjoner.
Pr. utgangen av juli viser statistikken en økning i antall drepte
på ca. 40 pst. sammenlignet med foregående år. Det er verdt å merke
seg at det er økning i alle trafikantgrupper, med en dobling av
antall drepte fotgjengere og en svært høy økning i antall drepte
bilførere. Det er naturlig å vise til strekninger som E6 fra Oslo
gjennom Akershus og gjennom Gudbrandsdalen, samt E18 fra Larvik
i Vestfold, gjennom Telemark og videre sydover, som eksempler på
strekninger hvor utviklingen har vært skremmende, men hvor kostnadene
ved å iverksette effektive tiltak tilsynelatende synes å skremme
enda mer. Disse er blant noen av de strekningene som har et stort
behov for å få på plass strakstiltak i form av kryssutbedringer,
midtdelere og andre trafikksikkerhetstiltak. Disse tiltakene er
forholdsvis rimelige, men vil bidra mye til å redusere antallet
hardt skadde og drepte i trafikken.
Det vises til Regjeringens egen rapportering av måloppnåelse
for trafikksikkerhet i forbindelse med fremleggelsen av statsbudsjettet
for inneværende år, hvor følgende fremgår:
Antall drepte og hardt skadde har en måloppnåelse på bare 31
pst. etter tre år, hvor 75 pst. tilsvarer å "være i rute". Forslagsstillerne
vurderer dette til å henge sammen med at bevilgningene til konkrete
trafikksikkerhetstiltak har oppfyllingsgrad på bare 55 pst. etter
tre år. Forslaget til statsbudsjett for 2008 innebærer at Regjeringen
hadde en forventning om at 1 210 mennesker ville miste livet eller
bli hardt skadd i trafikken i Norge dette året. Det er forslagsstillernes oppfatning
at resultatet vil bli verre enn dette dersom målrettede tiltak ikke
settes inn straks.
Sikkerhetstiltak på veinettet er nærliggende tiltak å vurdere
som mottiltak mot årets katastrofale ulykkesutvikling, med stort
potensial for å redusere ulykker, og ikke minst konsekvenser av
ulykkeshendelser. Forslagsstillerne viser til følgende øvrige rapporteringstall
for trafikksikkerhet i Regjeringens fremlegg til statsbudsjett for
2008:
"Måloppnåelse for andre viktige områder etter tre år:
Antall km ulykkesbelastede
riksveg med ulykkesreduserende tiltak: 61 %
Antall km midtrekkverk/midtdeler på eksisterende to-/trefeltsvei:
58 %
Antall km firefelts veg: 63 %
Antall km veg tilrettelagt for gående og syklende: 48 %
Antall rasutsatte strekninger som skal utbedres: 20 %
Antall rasutsatte punkt som skal utbedres: 32 %."
Forslagsstillerne vil peke på at svært mange ulykkespunkter og
‑strekninger er godt kjent for veimyndighetene og ville kunne vært
utbedret om midler til dette var stilt til rådighet. Dette gjelder
bl.a. kryssløsninger, midtdelere, gang-/sykkelveier, kantsikring
og overganger. Forslagsstillerne mener også at det var spesielt
å konstatere at på tross av den negative ulykkesutviklingen de første
månedene i 2008, valgte Regjeringen å ikke iverksette ekstra tiltak
mot ulykkespunkter i veinettet ved behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett
for 2008.
Når utviklingen nå har vist seg å fortsette i samme negative
trend, finner forslagsstillerne det helt nødvendig å foreslå at
det umiddelbart settes inn midler for å redusere den sterke økningen
i dødsulykkene på veiene.
Det fremmes derfor følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen sette inn avbøtende strakstiltak mot
økningen i dødsulykker på veinettet ved å gjennomføre sikring av
ulykkespunkter og ‑strekninger hvor det er kartlagt høy ulykkesrisiko.
Stortinget bevilger 400 mill. kroner til igangsetting og gjennomføring
av slike nye tiltak ut året, og det forutsettes at tiltakene ikke
forskyver andre prosjekter som pågår.
22. september 2008