Norsk næringsliv hadde i 2006 57 mrd. kroner i administrative
kostnader knyttet til etterlevelse av informasjonskrav i offentlig
regelverk, noe som tilsvarer i overkant av 2,6 pst. av brutto nasjonalprodukt (BNP).
Det er liten tvil om at utgifter i denne størrelsesorden har stor
effekt på bedriftenes rammebetingelser i Norge, og dermed også på
arbeidsplasser og verdiskaping. Forslagsstillerne ser at en del
av disse utgiftene er nødvendige, men mener at staten i langt større
grad enn i dag bør jobbe aktivt med tiltak som kan redusere utgiftene,
samt hindre at nye byrder blir lagt på uten at dette er grundig
konsekvensutredet i forkant.
Daværende nærings- og handelsminister Børge Brende fra Høyre
la 16. juni 2005 frem handlingsplanen "Et enklere Norge 2005–2009".
Det ble i handlingsplanen satt et mål om at næringslivets administrative
kostnader ved etterlevelse av regelverk skulle reduseres med 25
pst. innen utgangen av 2012. Kostnadene skulle måles gjennom den
internasjonalt anerkjente standardkostnadsmodellen, som gjør en detaljert
kartlegging av næringslivets administrative kostnader mulig. Metoden
vil bidra til å finne bedre og mer treffsikre forenklingsforslag
og til å måle resultatene av dette arbeidet også i forhold til andre land.
Kostnadene er siden kartlagt i et prosjekt som viser at kostnadene
beløper seg til om lag 57 mrd. kroner årlig. I kjølvannet av kartleggingen
la nærings- og handelsminister Sylvia Brustad i august 2008 frem
handlingsplanen "Tid til nyskaping og produksjon". Denne inneholder
imidlertid ikke noe mål for hvilken kostnadsreduksjon som skal oppnås. Forslagsstillerne
er kritiske til denne mangelen på konkrete mål og ambisjoner. EU
presenterte for eksempel i januar 2007 et utkast til handlingsplan
for realisering av 25 pst. -målet innen 2012. Med de erfaringer
som er gjort fra andre europeiske land som har arbeidet for å redusere
næringslivets kostnader, mener forslagsstillerne det er avgjørende
at det settes et klart mål for arbeidet. Forslagsstillerne mener
at Norge bør ha en langsiktig ambisjon om en 25 pst. reduksjon i
administrative utgifter for næringslivet. På mellomlang sikt er
det nødvendig med konkrete mål og fortløpende oppfølging. Forslagsstillerne
mener derfor at Regjeringen bør ha som mål å redusere utgiftene
med 10 pst. i løpet av 4 år og at Regjeringen må rapportere status
for forenklingsarbeidet i hvert års budsjett med hensyn til måloppnåelse.
En reduksjon på 10 pst. over 4 år vil redusere næringslivets utgifter
med om lag 5,7 mrd. kroner og utgjøre en materiell bedring av rammebetingelser.
Forslagsstillerne mener forenklingsarbeidet, basert på den store
mengden informasjon som er kommet frem fra konsekvensanalysene,
er sentralt i næringspolitikken og bør behandles i Stortinget i
form av en stortingsmelding, selvsagt uten at dette kommer i veien
for gjennomføring av fortløpende tiltak.
EU-kommisjonen har fremlagt handlingsplanen Think small first:
A small Business Act for Europe. Handlingsplanen skal gjøre det
enklere og mer attraktivt å etablere og utøve virksomhet i små og
mellomstore bedrifter. En sentral del av handlingsplanen er et forslag
til EU-forordning om Europeiske Private Selskap (SPE). Forslaget
innebærer etablering av en ny selskapsform, et EU-aksjeselskap basert
på ensartede bestemmelser i hele EU-/EØS-området. Formålet er å
bedre konkurranseevnen for små og mellomstore bedrifter ved å redusere
kostnader og øvrige ressurser til overholdelse av regler ved etablering
og utøvelse av virksomhet, og skal gjøre det enklere for små og
mellomstore bedrifter som opererer over landegrensene. Samtidig
ser vi at antallet Norskregistrert Utenlandsk Foretak (NUF) har
vokst svært mye. Det var registrert 10 973 NUF i Foretaksregisteret
pr. 31. desember 2007 og 23 653 i Enhetsregisteret pr. 1. mars 2008.
Dette tyder på at reglene som gjelder for aksjeselskaper gjør det
mindre attraktivt å etablere slik virksomhet enn det burde være.
Forslagsstillerne mener at det både i lys av at NUF fremstår som
stadig mer attraktive og blir mye brukt, og utviklingen i EU, snarest
bør igangsettes et arbeid for å få en forenklet aksjelovgivning
for små selskaper.
NOU 2008:12 om Revisjonsplikten for små foretak ble lagt frem
27. juni 2008, hvor et mindretall gikk inn for å oppheve revisjonsplikten
for små aksjeselskaper. Mindretallet la vekt på at kostnadene ved
revisjon er betydelige for små foretak, både isolert for det enkelte
mindre selskap og aggregert på samfunnsnivå, at nytten de ulike
brukerne av de små aksjeselskapenes regnskaper har av at de er revidert er
begrenset, at alle land i EU vurderer det som hensiktsmessig å avvikle
eller ikke ha revisjonsplikt for små aksjeselskaper, og at den internasjonale
utviklingen tilsier en endring også ut ifra rene harmoniseringshensyn.
Utvalget påpekte at dersom lovgiver innfører slikt unntak, bør unntaket
omfatte aksjeselskaper med driftsinntekter under 5 mill. kroner,
men bare dersom balansen ikke overstiger 20 mill. kroner eller selskapet
ikke har gjennomsnittlig antall ansatte høyere enn 10 årsverk. Utvalget
påpekte at mindretallsaksjonærene kan få tilstrekkelig vern dersom
det innføres en regel om at aksjeeiere som representerer minst 10
pst. av selskapskapitalen, kan kreve revisjon. Utvalget foreslo
også en adgang for skattekontorene til å pålegge aksjeselskaper
å få utført revisjon i inntil tre år dersom det konstateres vesentlige
brudd på bestemmelser i eller i medhold av ligningsloven, merverdiavgiftsloven,
skattebetalingsloven og bokføringsloven. Samlet vil dette begrense
ulempene ved å frita mindre foretak fra revisjonsplikt. Dette er forslagsstillerne
enige i.
Etter bokføringsloven skal visse former for regnskapsmateriale
oppbevares i 10 år, mens andre former for regnskapsmateriale skal
oppbevares i 3,5 år. Ifølge Nærings- og handelsdepartementets kartleggingsprosess
er bedriftenes samlede kostnader ved oppbevaring av regnskapsmateriale
beregnet til ca. 630 mill. kroner årlig. Da loven ble vedtatt, drøftet
finanskomiteen spørsmålet om oppbevaringstid, og komiteen fant "det
naturlig at Regjeringen kommer tilbake til Stortinget med en orientering
om dette på egnet måte", jf. Innst. O. nr. 107 (2003–2004). Forslagsstillerne
mener at oppbevaringstiden bør reduseres. Bokføringsloven innførte
nye og skjerpede krav knyttet til oppbevaring og dokumentasjon for
byggebransjen. Ifølge NHOs brev av 23. april 2008 har de nye kravene
til oppbevaring av inngående pakksedler og originale timelister
medført praktiske utfordringer og betydelige kostnader. Eksempelvis
kan en bedrift med 700 fagarbeidere årlig ha 200 000 dagsedler,
og ved enkelte vareleveranser kan det være opp mot hundre pakksedler
pr. faktura. Forslagsstillerne mener at dette regelverket må forenkles.
Den svenske regjeringen besluttet 15. mai 2008 å innføre et rådgivende
organ, Regelrådet, som skal bistå regjeringen og myndighetene i
arbeidet med regelforenklinger for næringslivet. Det svenske Regelrådet
skal bedømme om nye og endrede regler utformes slik at de oppnår
sitt formål på en enkel måte til en lav administrativ kostnad for
foretakene. Om kostnadene for å følge regelverket minsker, så øker
foretakenes rom til å anvende tid og penger på å utvikle sine foretak.
Regelrådet skal også granske konsekvensutredningenes kvalitet. Det
løpende arbeidet skal skjøttes av et sekretariat. Näringslivets
Regelnämnd viser i en pressemelding av 15. mai 2008 til at erfaringene
fra de landene som alt i dag har et regelråd, har vist at kvaliteten
på konsekvensanalysene har økt markant siden rådet ble innsatt.
Rådet skal være på plass senest 31. august 2008. Forslagsstillerne
mener det er grunn til å høste av andre lands erfaringer med regelråd
som et virkemiddel for å oppnå forenkling, og mener Norge raskt
bør innføre et forenklingsråd etter svensk modell.
Lov om meldeplikt ved nedlegging av næringsverksemd (omstillingslova)
ble vedtatt våren 2008 med stemmene til Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet. Loven har som mål å etablere et
rammeverk som kan gjøre det mulig for levedyktige bedrifter å drive
videre. Forslagsstillerne mener at loven ikke vil ivareta intensjonene
om å bevare lønnsomme arbeidsplasser som er truet av bedriftsnedleggelser,
og er bekymret for at næringslivet er pålagt en ny og unødvendig
kostnad. Forslagsstillerne mener derfor omstillingsloven, som et
ledd i arbeidet med å lette næringslivets byrder, må avvikles.
Regjeringen fremmet våren 2008 forslag om endringer i konkurranseloven.
Blant annet ble konkurranseloven § 18 andre ledd bokstav e foreslått
endret. Endringsforslaget innebærer at kravet om at meldingen skal
inneholde navnene på de fem viktigste konkurrenter, kunder og leverandører
i markedene for de involverte foretakene, ikke lenger skal være
begrenset til markeder hvor de involverte foretakene eller foretak
i samme konsern har en markedsandel på over 20 pst. som følge av
foretakssammenslutningen. Med dette øker informasjonsmengden i mange
meldinger som leveres inn.
I brev fra fornyings- og administrasjonsministeren 7. mai 2008
til næringskomiteen fremkom det at de fleste firmaene anslo at kostnaden
i bedriftene for å levere inn en melding var i gjennomsnitt på 10 000 kroner
til 30 000 kroner per melding i 2004, men med en stor variasjon
fra 2 til 20 timer per melding.
Lovendringen gikk på tvers av målet om forenkling og mindre skjemavelde
for næringslivet. Forslagsstillerne mener at behovet for flere opplysninger ikke
står i forhold til byråkratiseringen det medfører for bedriftene,
og vil foreslå at lovendringen i forbindelse med forenklingsarbeidet
blir reversert.