Kvalitetssertifisering

Helsetilsynet har påpekt at helsetjenesten ikke lærer av feil og mangler. Dette fører til unødvendige tilleggsbelastninger for pasientene samt dårlig ressursbruk for helsetjenesten og samfunnet. Til tross for omfattende lovregulering, krav om internkontroll og tilsyn forekommer det daglig uheldige hendelser som kunne vært unngått. Risikoen for feil må reduseres til et minimum gjennom kontinuerlig læring av feil og forbedring av tjenestene.

Systemer for sertifisering innebærer en bekreftelse fra en uavhengig part om at kvalitetsstyrings- og ledelsessystemet tilfredsstiller gitte krav. Akkreditering er et eksternt organs godkjenning av at en virksomhet eller en person er kompetent til å utføre spesifikke oppgaver. Det forutsettes at virksomheten følger en rekke forutbestemte standarder. Den amerikanske Joint Commission on Accreditation of Healthcare Organizations (JCAHO) er verdens største akkrediteringsorganisasjon innen helsesektoren. Det er etablert tilsvarende organisasjoner i ulike land, også europeiske. Enkelte norske sykehus er sertifisert etter ISO 9001-standarden, men dette gjelder foreløpig et fåtall sykehus.

Kvalitetssertifisering av alle sykehus vil sikre systematisk arbeid med å redusere risikoen for feil, slik at pasientene får tryggere og bedre helsetjenester.