Bakgrunn

Norge har blant Europas eldste bilparker med en gjennomsnittsalder på mer enn 10 år. For første gang på fem år var det i 2007 under 100 000 biler som ble vraket mot pant. Det var 5,2 pst. færre enn året før. Nye biler har gjennomgående lavere utslipp enn eldre biler. Det var rundt 2,7 millioner biler på norske veier i 2007. En stor del av disse er eldre biler som har betydelig høyere miljøskadelige utslipp enn de nye bilene. Hele 19 pst. av personbilene var eldre enn 15 år, og nærmere 40 pst. var eldre enn 12 år i 2007. Det tilsier at potensialet for raskere utskifting og god miljøeffekt er stort ved å øke vrakpanten.

I Tyskland er det innført en betydelig økning i vrakpanten til rundt 22 000 kroner dersom man leverer inn en bil som er 10 år eller eldre. Det har allerede gitt store effekter på salget av nye biler. Det gir en rask miljøgevinst samtidig som forbrukere opplever lavere pris. Samtidig vil dette bidra positivt for den norske bilbransjen som sliter med sviktende bilsalg. Forslagsstillerne mener en ordning som likner på den tyske bør innføres for eldre, miljøfiendtlige norske biler for å sikre at "verstingene" på norske veier forsvinner raskere. Det kan være naturlig å øke vrakpanten til mellom 15 000 og 20 000 kroner for biler som er eldre enn 10 år. Ordningen bør avgrenses slik at det er de mest forurensende bilene som omfattes. Forslagsstillerne forutsetter også at departementet finner løsninger som sikrer at håndteringen av bilvrakene skjer på en forsvarlig måte.

Forslagsstillerne mener at finanskrisen må brukes på en konstruktiv måte ved å forme fremtidens lavutslippssamfunn og en mer bærekraftig utvikling. Det er en utfordring at miljøspørsmål lett kommer i skyggen av finanskrisen. Forslagsstillerne viser til at Høyre har lagt vekt på mulighetene Norge har nå til å endre samfunnet i miljøvennlig retning. Flere andre land lanserer også tiltak for å premiere miljøvennlig adferd. Det er viktig at det lønner seg for forbrukerne å velge gode løsninger for miljøet fremover. Forslagsstillerne viser til at Høyre, sammen med Kristelig Folkeparti, tidligere har gått inn for en miljøbilpremie på 25 000 kroner ved kjøp av ny bil med CO2-utslipp under 120 g/km. Kombinasjonen av høyere vrakpant for sterkt forurensende biler og lavere avgifter for miljøvennlige biler kan bidra til kraftige reduksjoner av miljøskadelige utslipp.